News

Românii, furați la facturile de energie. ENEL rămâne cu banii clienților și ar putea scăpa și de amenzi. „Se profită de orice neclaritate în lege”

Deși ANPC a amendat Enel cu 52 milioane lei pentru facturi umflate la energie, consumatorii au puține șanse să-și recupereze acești bani
24.10.2023 | 11:04
Romanii furati la facturile de energie ENEL ramane cu banii clientilor si ar putea scapa si de amenzi Se profita de orice neclaritate in lege
Românii, furați la facturile de energie. Sursa foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Săptămâna trecută, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat compania Enel Energie cu suma de 52 milioane lei, reprezentând 1% din cifra de afaceri pentru că ar fi umflat facturile a 44.000 de consumatori, care astfel nu au mai beneficiat de tarifele compensate la energie electrică. ANPC nu poate face însă nimic pentru ca oamenii să-și recupereze banii, în condițiile în care legislația nu prevede măsuri pentru recuperarea acestor sume. Singura opțiune a oamenilor care s-au trezit cu facturile umflate este să se adreseze instanței, o alternativă mai mult teoretică.

ENEL, amendă record pentru facturi umflate

La finalul săptămânii trecute ANPC a decis amendarea cu 1% din cifra de afaceri a companiei Enel Energie pentru nerespectarea prevederilor Ordonanței 27/2022, prin care era plafonat prețul la energie electrică. Concret, Protecția Consumatorilor spune că, începând cu luna ianuarie a acestui an, au fost identificate cazuri în care facturarea consumului lunar de energie a fost de 0,80 lei/kWh, la un consum de până în 100 kWh, asta deși prețul plafonat era de 0,68 lei/kWh. La fel, unde trebuia facturat cu 0,80lei/kWh, compania a aplicat un tarif de 1,30 lei. De asemenea, ANPC a subliniat că, pentru consumuri lunare cuprinse între 100,01 kWh și 255 kWh, compania nu aplică prețul de 0,80lei/kWh.

ADVERTISEMENT

În total, de la începutul acestui an, nu mai puțin de 44.000 de consumatori s-au trezit astfel cu facturile la energie umflate, iar ANPC spune că aceste nereguli au fost identificate de la începutul acestui an continuu, fiind deci vorba de peste 300.000 de facturi eronate emise populației. Protecția Consumatorilor a estimat că lunar facturile în cauză au fost umflate cu aproape 3,5 milioane lei, rezultând peste 30 de milioane de lei în cele opt luni asupra cărora s-a concentrat ancheta ANPC. Mai mult, instituția susține că în continuare compania emite facturi cu același mod de calcul eronat.

În replică la anunțul ANPC, compania Enel Energie a transmis că va contesta în instanță sancțiunea și a precizat că a acționat legal. Concret, cei de la Enel au susținut că au depus eforturi pentru a ține pasul cu cele 20 de modificări ale prețului la energie din ultimii doi ani și că aceste situații, care nu sunt numeroase raportat la numărul total de clienți, au apărut într-un context ce nu era prevăzut în OUG 27/2022, anume ce se întâmplă când consumatorul nu transmite indexul cu consumul lunar iar pe estimare, consumul depășește unul din pragurile incluse în reglementare. Enel spune că în astfel de situații, conform reglementărilor secundare din materie, se ia în calcul consumul estimat.

ADVERTISEMENT

„Întrucât legislația la care facem referire, astfel cum a fost ea adoptată, nu acoperă toate situațiile apărute în activitatea de furnizare și particularitățile de consum ale tuturor clienților, în repetate rânduri am solicitat clarificări și am purtat discuții cu autoritățile care coordonează și reglementează domeniul nostru de activitate.

Astfel, pentru clienții care au o citire sau autocitire a indexului în interiorul perioadei de facturare, pentru a determina consumul total se utilizează, conform prevederilor legale actuale, o medie zilnică de consum pentru perioada pentru care nu există citire. În cazul lunii februarie, care are un număr redus de zile, această medie este mai mare decât în cazul celorlalte luni, astfel că, pentru un număr extrem de redus de clienți, acest lucru a dus la trecerea în tranșa de consum următoare. În cazul multor sesizări în care existau dubii privind indexul, am stornat facturile și am aplicat prevederile favorabile clienților.

ADVERTISEMENT

Aceste situații, deși cu frecvență deosebit de redusă, au apărut ca urmare a aplicării reglementărilor legale, iar instituțiile relevante din domeniul nostru de activitate nu au sesizat vreun aspect care să contravină acestora”, se arată în răspunsul Enel.

ANPC spune că Enel nu a vrut să dea banii înapoi

ANPC spune însă că principalul scop al acestei anchete nu a fost amendarea companiei Enel, ci s-a încercat stabilirea unui calendar prin care compania să restituie banii înapoi consumatorilor cărora li s-au greșit facturile. Cum acest lucru nu s-a reușit, singura opțiune a fost sancționarea, alegându-se minimul prevăzut de lege, aceeași OUG 27/2022. Mai mult, președintele ANPC spune însă că în lunga corespondență purtată cu Enel, compania nu a venit cu această explicație pentru facturile greșite.

ADVERTISEMENT

„În niciun punct de vedere din cele emise pe perioada derulării acestei investigații nu au făcut aceste mențiuni. Până în ziua în care s-a emis decizia de sancționare cu 1% din cifra de afaceri, până la ora 22.00 seara, nu am reușit să obținem un punct de vedere de la acest operator economic. S-a purtat o corespondență întreagă pentru că ce ne doream noi a fost să avem un grafic clar de rambursare. E mai important să se întoarcă banii în buzunarul consumatorilor decât să fie aplicată această sancțiune. Lucrul acesta ni l-am dorit. Cum acest lucru nu s-a putut realiza, a fost votul tuturor membrilor comisiei de sancționare cu minimul prevăzut de lege, vorbim de 1 la 4%.

Mai mult, într-una din adresele primite de la Enel, într-un paragraf întreg, compania spune că dacă se va hotărî sancțiunea, măcar să ne orientăm spre minim, asumându-și, înțelegem noi, neregulile cu acești 44.000 de consumatori. Să reținem că vorbim de 44.000 de consumatori ori opt luni de zile, fiecare dintre facturi fiind în sine o contravenție, deci e vorba de peste 300.000 de abateri. Acest lucru nu poate rămâne nesancționat”, a declarat, pentru FANATIK, Horia Constantinescu, președintele ANPC, care subliniază că deși la 1,45 milioane de clienți, 44.000 nu reprezintă un procent mare, „nu se poate minimaliza presiunea financiară asupra unor persoane ce așteptau aceste plafonări”.

Președintele ANPC susține că cei de la Enel au invocat fie autocitirea, fie lipsa de performanță a aplicației pe care o utilizează în raport cu modificările legislative, dar a subliniat că instituția pe care o conduce a încercat respectarea unei exigențe morale, „a gentlemen’s agreement”, între consumatori și distribuitori tocmai din cauza situației complicate apărute odată cu scumpirea energiei și nenumăratele modificări legislative.

Pe de altă parte, directorul executiv al ANPC, Paul Silviu Anghel spune că Enel în acest moment poate spune orice în apărare, însă faptele sunt că evită să plătească banii înapoi oamenilor, dar și să explice cum toate facturile greșite au fost calculate în favoarea companiei și nu a consumatorilor.

„De ce au calculat întotdeauna în defavoarea consumatorilor? De ce nu au calculat de la 0,68 lei și să perceapă 0,40? De ce ei au perceput 0,90 sau 1,3lei? Ei se pot apărea cu orice, dar de ce de două, trei luni de zile, de când îi atenționăm noi și purtăm discuțiile pe controlul ăsta, de ce nu s-au gândit să dea banii înapoi? De ce de atâtea luni de când sunt în verificări cu ANPC-ul, se poate dovedi de când am început controlul, de ce nici un minut nu au venit să dea banii înapoi? Oare pentru că este vorba de peste 30 de milioane lei?”, a declarat, pentru FANATIK, directorul ANPC.

O portiță de profit pentru companii

Această situație este similară, dar multiplicată la un număr mult mai mare de consumatori, cu cazurile facturilor uriașe la energie electrică, ce ajungeau în atenția publicului în urmă cu un an. „Dacă tu calculezi media fără să ai acolo consumul, în concret, asta presupune că ieși din grila de plafonare, și ieșind din această grilă pe consumul pe care-l calculează ei în mod estimativ îi pun pe oameni să plătească mai mult. E o situație foarte simplă. Sunt lucrurile pe care noi le spuneam cu acele recalculări și estimări în urmă cu mai multe luni. Am avut recent o solicitare din partea unui client, care nu mai avusese făcută regularizarea de 800 de zile – deci ne apropiem de trei ani, un lucru absolut ilegal”, a declarat, pentru FANATIK, avocatul Adrian Cuculis.

În opinia acestuia, tot acest scandal ar fi putut fi evitat dacă distribuitorul de energie electrică ar accepta să recalculeze facturile oamenilor și să le restituie banii facturați în plus. „Problema cea mai mare este că ei își bagă niște bani în buzunare, și e vorba de sume foarte mari. Poate 30-50 de lei nu pare mult pentru un singur consumator, dar dacă acest lucru se întâmplă pentru câteva sute de mii de consumatori, vorbim de sume uriașe”, a mai precizat acesta.

La fel, și avocatul Traian Alexandru Bundă, care a reprezentat în instanță mai mulți clienți care s-au judecat cu companiile de electricitate, susține că distribuitorii au încercat să profite de fiecare portiță și că singura soluție pentru consumatori este să se asigure că transmit indexul de consum.

„Cert este că în astfel de situații se profită de orice neclaritate în lege. Pe de o parte înțeleg și problema oamenilor, dar pot să înțeleg și situația Enel-ului, care așteaptă și stă la pândă exact pentru situațiile astea. Odată ce am depășit acele praguri e normal că nu mai vor nici ei să factureze la prețurile impuse. Trag de prețuri în sus. 

Pe partea cealaltă, în contracte este prevăzut că persoanele fizice au posibilitatea să facă autocitirea. Poate că pentru unii e mai complicat, dar nu cred că este un efort exagerat de mare, doar dacă ai zece apartamente și ne deranjează să facem asta. Altfel, pentru un apartament, pentru două, nu cred că este un efort exagerat să facem autocitirea și să evităm toate problemele astea”, a declarat, pentru FANATIK, și avocatul Traian Alexandru Bundă.

Pe de altă parte, Horia Constantinescu, președintele ANPC, subliniază că din această situație companiile din domeniu obțin în mod clar un beneficiu important.

„Să ne gândim că unii furnizori, în condițiile în care la un moment dat, ipotetic vorbind, dacă pentru 44.000 de consumatori greșești facturile, înseamnă că în perioada de opt luni beneficiezi de o sumă de bani, nemeritată conform prestărilor serviciilor, în medie de 3 milioane lei/ lună. În total, pe opt luni, vorbim de 24 milioane lei, pe care acest operator economic îi are la dispoziție fără să plătească garanții sau alte dobânzi. Este de analizat această variantă. Cred că mulți dintre consumatori, dacă le sunt greșite facturile cu sume modice, nu își dau seama… dar în total, raportat la zeci de mii de consumatori, vorbim de milioane de lei în conturile acestor companii. Sunt bani de care beneficiază fără nicio obligație, alta decât ca, la un moment dat, când își dă seama consumatorul, să îi ceară returnarea sumelor”, a declarat, pentru FANATIK, președintele ANPC.

La fel, și Adrian Cuculis subliniază că obligația impusă companiilor prin OUG 27/2022, prin care trebuiau să citească lunar consumul a milioane de persoane era imposibil de pus în practică. În opinia acestuia, era corect sa fie impusă o obligație consumatorilor de a-și citi singuri indexul sau să accepte riscurile în caz contrar. „E o problemă de legislație dar și de capacitatea acestor companii pentru a respecta prevederile legislației.

Trebuia să faci legea astfel încât dacă trimiteai consumul, atunci să fie o obligație din partea consumatorilor, iar dacă nu era o obligație, atunci trebuia să-ți asumi calcularea consumului estimat la medie… Ai milioane de utilizatori, și nu ai cum efectiv să verifici lunar un număr atât de mare de clienți. Practic consumatorii putea fi obligați să dea citirea, iar dacă nu o fac să-și asume modul de calcul”, a declarat acesta, pentru FANATIK.

Consumatorii rămân cu banii luați

Mai mult, o altă lacună din celebra OUG 27/2022, care a fost modificată de cel puțin nouă ori doar în 2022, este faptul că sunt prevăzute doar sancțiuni pentru companiile ce nu respectă prețul reglementat. Adică nu sunt stipulate măsurile pe care autoritățile competente le pot lua astfel încât consumatorii înșelați la facturi să-și primească banii înapoi. „Toți consumatorii cărora le-a fost majorat tariful trebuie să se adreseze DIRECT operatorului economic pentru restituirea diferențelor”, se arată în comunicatul ANPC.

„Problema este că Ordonanța 27 nu prevede o sancțiune contravențională complementară, respectiv o măsură prin care să oblige și la restituirea sumelor ilegal încasate. Și atunci consumatorii se pot adresa direct ENEL și în situația în care ENEL nu vrea să le dea banii înapoi se pot adresa nouă sau instanțelor”, a explicat, pentru FANATIK, și directorul general al ANPC.

Avocații sunt de părere că singura soluție pentru clienții nemulțumiți este să se adreseze instanței, însă recunosc că aceasta este o altă situație care va conveni distribuitorilor de energie. „Nu există o cale legală să obligi acum compania să recalculeze toate facturile, să dea banii înapoi. Fiecare persoană, în mod individual, trebuie să depună o plângere. Fiecare caz este aparte și trebuie soluționat individual. Și aici va profita compania, din 40.000 de oameni nu toată lumea va avea timpul să umble cu plângeri și atunci va rămâne doar cu amenda dată”, a declarat, pentru FANATIK, avocatul Traian Alexandru Bundă.

Președintele ANPC a precizat că instituția pe care o conduce va propune modificarea legislației astfel încât să fie introduse măsurile prin care instituțiile statului să poată recupera aceste sume de bani pentru oamenii înșelați.

„Nu putem obliga Enel (să returneze diferențele din facturi -n.red). Vom propune Ministerului Economiei o modificare legislativă să stabilească clar și măsuri, nu doar sancțiuni. Noi, în virtutea altor acte normative, pe lângă sancțiuni, putem stabili clar și măsurile ce pot fi luate în astfel de cazuri. Ori, la nivelul acestui act normativ, s-au discutat sancțiunile fără a se stabili și modalitatea prin care noi putem impune rambursarea la un anumit termen”, a precizat Horia Constantinescu.

ENEL ar putea scăpa și de sancțiuni

Dincolo de lacunele ordonanței privind plafonarea prețurilor în energie, Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, susține că recuperarea unor posibile diferențe de bani rezultate între consumul facturat și cel real nu poate fi rezolvată decât printr-o acțiune în instanță. Această opțiune, subliniază expertul în energie, e însă una pur teoretică.

„Nu ține atât de ordonanță, cât e o practică comercială în România. Până la urmă acțiunea de vânzare-cumpărare nu se desfășoară în baza unei legi, ci în baza unui contract. Ori, dacă în contract nu sunt prevăzute reglementări specifice, legea în general nu modifică contractul. Îl poate completa, atâta vreme cât contractul face referire la ea. Deci nu este doar o problemă de lege, ci de una mai amplă privind relațiile comerciale.

Enel-ul vrea să conteste această sancțiune, deci pentru consumatori nu e suficient să facă o cerere, ci trebuie să dea în judecată compania. Pot să vină cu o cerere, dar depinde de companie dacă o acceptă. Altfel, singura cale de soluționare este instanța. Singura rezolvare este ca 44.000 să meargă în instanță, să plătească avocați, taxă de trimitere în judecată, să plătească experți și peste 7 ani să cheltuie 5.000 lei și să primească 20 lei”, a declarat acesta, pentru FANATIK. Acesta subliniază că prezenta speță a scos la iveală doar două dintre nenumăratele lacune din ordonanță.

Mai mult, acesta subliniază că nu există nici măcar soluția unei intervenții a ANRE în această problemă, neavând competențe în acest aspect. La fel, acesta este de părere că Enel ar putea scăpa și de amenda de 52 de milioane lei primită de la ANPC în condițiile în care legislația secundată și terțiară, elaborată pentru punerea în aplicare a OUG 27/2022, le dă voie distribuitorilor să aplice tarifele de plafonare și la consumul estimat. La începutul acestui an, ANRE anunța că în anul trecut a soluționat peste 25.000 de reclamații cu privire la piața de energie, aproape 15.000 dintre aceste reclamații vizând facturarea.

„ANRE nu are nicio competență în zona contractelor care nu sunt reglementate și mai ales în zona post-contractuală. Ei au competență pe contractele reglementate, tarif de transport, de distribuție, respectiv pe contractele de vânzare-cumpărare, în regim negociat. După ce se încheie contractul ei nu mai au nicio abilitate. Chiar dacă o să auzim că vor ieși să intervină într-o astfel de situație, ei nu au nicio competență.

În legislație, atât cea primară sau secundară, există prevăzut pentru situația în care nu am o măsurare finală, diverse instrumente prin care înlocuiesc acea măsurătoare. Faptul că la un moment dat Enel-ul a dat o estimare, este în concordanță cu instrucțiunile ce există în momentul de față. E un instrument tolerat de lege, cu potențialele erori pe care le generează. Din perspectiva asta, Enel a acționat corect și cred că va și câștiga în instanță”, a mai declarat, pentru FANATIK, Dumitru Chisăliță.

ADVERTISEMENT
Tags: