News

Salvarea Blue Air cu banii românilor, investigată de Comisia Europeană. Oficiali UE cred că ar exista mai multe nereguli

Salvarea Blue Air cu banii românilor, investigată de Comisia Europeană. Oficialii UE vor să afle dacă sunt respectate normele europene în acest caz.
17.04.2023 | 16:40
Salvarea Blue Air cu banii romanilor investigata de Comisia Europeana Oficiali UE cred ca ar exista mai multe nereguli
Salvarea Blue Air cu banii românilor, investigată. Foto: Wiki Commons
ADVERTISEMENT

Salvarea Blue Air cu banii românilor, investigată de Comisia Europeană. Oficialii UE vor să afle dacă sunt respectate normele europene în acest caz, pentru că ar exista îngrijorări că salvarea companiei cu bani publici nu ar respecta aceste directive și norme europene.

Salvarea Blue Air cu banii românilor, investigată de Comisia Europeană

Așadar, Comisia Europeană a decis să inițieze o investigație în detaliu care e menită să evalueze măsurile de sprijin luate de Guvernul României în favoarea companiei aeriene Blue Air. Scandalul Blue Air, companie aflată în dificultate încă din 2019, a atras atenția Europei încă de acum un an, când tot mai multe zboruri erau anulate și tot mai mulți oameni rămâneau cu paguba biletului plătit, care nu mai ducea nicăieri.

ADVERTISEMENT

Compania a încetat să mai funcționeze din noiembrie 2022, după ce autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza gravelor probleme financiare cu care Blue Air se confrunta. Potrivit News.ro, Comisia Europeană aproba în august 2020 două măsuri pe care Guvernul României putea să le ia pentru salvarea Blue Air.

Mai exact, o garanție publică în valoare de 28 de milioane de euro care să compenseze pierderile suferite de Blue Air în urma pandemiei, când erau anulate zborurile din cauza restricțiilor de călătorie. A doua măsură era o garanție publică de 34 de milioane de euro, practic un împrumut prin care Blue Air să se salveze și să aibă bani de funcționare timp de șase luni.

ADVERTISEMENT

România s-a angajat atunci să se asigure că acest ajutor va înceta după șase luni, în caz contrar urmând să comunice Comisiei Europene un plan de lichidare sau de restructurare a Blue Air. Potrivit sursei citate, România a comunicat în aprilie 2021 pentru prima dată un plan de restructurare pentru perioada august 2020 – septembrie 2025.

Planul a ajuns să fie actualizat de mai multe ori și să includă o prelungire a garanției aferente împrumutului pentru salvare la o perioadă de 6 ani, care se adăugau celor 6 luni luate în calcul inițial. Blue Air se angaja să ramburseze acest ajutor până în 2026, în condițiile în care era preconizată o finanțare privată. Realitatea e că în noiembrie 2022 statul român a rambursat împrumutul și a preluat 75% din Blue Air.

ADVERTISEMENT

Îngrijorările Comisiei Europene fac referire la această perioadă, pentru că ar exista preocupări că acest plan de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare nu sunt conforme cu normele UE privind ajutorul de la stat, în special cu ”Orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare”.

În consecință, Comisia Europeană vrea să stabilească dacă planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu, precum și dacă există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenţei create de ajutorul de restructurare pe piaţa internă a serviciilor de transport aerian. Mai mult, Comisia de Europeană vrea să vadă dacă această contribuție proprie a Blue Air e reală, suficientă și nu implică ajutoare de la stat. Practic, Comisia Europeană vrea să vadă dacă Blue Air mai are șanse reale de redresare și supraviețuire, sau este doar o gaură neagră în bugetul României.

ADVERTISEMENT

Conform normelor europene, statele membre au dreptul să sprijine în anumite condiții stricte diverse companii aflate în dificultate. Potrivit legii europene poate fi acordat un ajutor de până la șase luni, însă după această perioadă fie ajutorul trebuie să fie rambursat, fie statul trebuie să prezinte Comisiei Europene un plan de restructurare care să fie supus evaluării experților. Așadar, Comisia Europeană vrea să vadă că acea companie, oricare ar fi ea, are șanse reale de redresare și este doar un sac fără fund în care Guvernul bagă bani fără sens.

ADVERTISEMENT