Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, a reacţionat imediat, într-o postare pe Facebook, la atacul lui Teodosie. “Minciuna cruntă, insolentă și obscenă expectorată public, atacul la persoana și mai ales la familia cuiva, atac alimentat de ură „creștină” și furie provocată de confruntarea cu realitatea, nu de vreun strop de adevăr, dezonorează total și zgomotos pe absolut oricine.
Când acest oricine e însă un reprezentant oficial al Bisericii, o persoană care s-a compromis personal până la creșterea stufoasă în jurul ei a unui bogat folclor public/ infrabisericesc deloc favorabil, care a polarizat major comunitatea eclezială, sfidând în formă continuată Patriarhia Română, legea, binele comun și interesul național, persoană asociată azi cu simpatia declarată pentru un dictator declarat criminal de război și în timp cu alte lucruri tenebroase care compromit grav inclusiv instituția pe care o reprezintă, într-un asemenea nesfârșit de trist și scandalos caz, situația devine una care l-ar putea invita sau chiar constrânge la scuze publice și pocăință.
Adevărul, mărturisit sau doar aflat, îl va face liber cândva”, a scris Vasile Bănescu, pe Facebook.
Continuă scandalul uriaș declanșat în sânul BOR, între ÎPS Teodosie și Vasile Bănescu. Arhiepiscopul Tomisului a lansat atacuri directe la familia purtătorului de cuvânt al Bisericii Ortodoxe.
Polemica publică declanșată de scenariul ca Paștele ortodox și cel catolic să fie sărbătorite la aceeași dată continuă să pună paie pe foc în scandalul din interiorul BOR.
ÎPS Teodosie a criticat dur propunerea, spunând că pentru catolici lumina sfântă nu se aprinde. Acesta a primit rapid o replică de la vârful BOR. Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al instituției clericale, a lansat, pe Facebook, un atac dur la adresa Arhiepiscopului Tomisului.
Vasile Bănescu este de părere că invocarea minunii aprinderii Sfintei Lumini ca argument pentru menținerea unui calendar eronat și depășit este ”compromițătoare intelectual, teologic și moral și trădează inclusiv o perfidă gelozie și patologică zgârcenie confesională”.
ÎPS Teodosie nu a rămas dator. Vineri, Arhiepiscopul Tomisului i-a atacat familia purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române. Înaltul prelat a spus că Bănescu se află la o a doua căsătorie, iar soția sa este împotriva religiei. Atacurile au fost lansate în ziua de Izvorul Tămăduirii, la mănăstirea Dervent, acolo unde s-a oficiat Sfânta Liturghie.
”Nu știu ce vrea să spună. Este un om vrednic de compătimire, care are nevoie de rugăciune. El nu se roagă, de aceea vorbește chiar împotriva bisericii, nu reprezintă biserica și îmi pare rău. Într-o vreme venea foarte des la noi, la Simpozioane și arăta foarte familiar, așa a fost și în facultate.
Cred că este un accident în viața lui, în mintea lui. Are a doua soție care a fost categoric împotriva religiei și atunci ce să aștepți dintr-o atmosferă de familie foarte controversată? Dumnezeu să-l ajute, ne rugăm pentru el.
Nu există anomalii. Calendarele sunt stabilite de bisericile autocefale, nu de mine. Nu vorbesc împotriva bisericii niciodată, dar vorbesc împotriva minciunii. Doamne ajută!”, a spus Teodosie, conform ReplicaOnline.
Războiul declarațiilor Bănescu vs ÎPS Teodosie are loc în contextul dezbaterii privind data sărbătoririi Paștelui. În debutul lunii, Teodor Baconschi și Adrian Papahagi au propus ca ortodocșii să petreacă Paștele odată cu catolicii și protestanții. ÎPS Teodosie s-a opus vehement.
Pe 10 aprilie, la Palatul Arhiepiscopal din Constanța, ÎPS Teodosie a criticat dur propunerea ca data Paștelui să fie recalculată conform calendarului gregorian.
”Adevărat este că noi sărbătorim Paștele după calendarul neîndreptat, că așa a hotărât Sinodul de la 1923, de la Constantinopol, când s-a îndreptat calendarul în parte de Răsărit. În parte de Apus s-a îndreptat calendarul în secolul al XVII-lea. Dar, acolo este Paștele adevărat unde vine Sfânta Lumină. Au catolicii Sfântă Lumină? N-au. Au alții Sfântă Lumină? N-au.
Toți se adună la lumina ortodocșilor și strigă Adevărata Lumină a ortodocşilor. Dar nu îndrăznesc să vină că e greu la ortodocși. Sunt posturi mari, aspre, metanii, rânduieli de slujbă mai lungi. Totul este simbolic, au lumină materială. Lumina care coboară la noi e realitate nu e simbol. Nu vreau să-i judec că nu e treaba mea, nu îi compătimesc”, a spus Teodosie.