Scheletul unui balaur bondoc, un dinozaur carnivor, descoperit în România. În ce zonă a țării se află

În România s-a descoperit, nu cu mulți ani în urmă, scheletul unui balaur bondoc, un dinozaur carnivor. În ce zonă a țării se află rămășițele.
30.09.2023 | 10:43
Scheletul unui balaur bondoc un dinozaur carnivor descoperit in Romania In ce zona a tarii se afla
Scheletul unui balaur bondoc, considerat un dinozaur românesc, descoperit în Alba. Sursa foto: balaurbondoc.ro / colaj Fanatik

Scheletul unui balaur bondoc, un dinozaur carnivor, rudă apropiată a bine cunoscutului Velociraptor, a fost descoperit în România. În ce zonă a țării se află rămășițele vechi de 70-80 de milioane de ani.

Scheletul unui balaur bondoc, considerat un dinozaur românesc, descoperit în Alba. Rămășițele, zeci de milioane de ani vechime

Puțini sunt aceia care știu că, nu cu foarte mulți ani în urmă, cercetătorii au descoperit cu surprindere, în România, scheletul fosilizat al unui dinozaur din familia ”Velociraptor”.

Acesta ar fi trăit în Europa în urma cu 70 – 80 de milioane de ani. Vorbim de un dinozaur biped, botezat ”Balaur bondoc”. Acesta avea o pereche de gheare la membrele posterioare, cu care prindea prada. Animalul ar fi putut atinge o dimensiune de 1,80 – 2,10 metri, cu tot cu coada.

Faimoasa descoperire care a făcut ocolul planetei în domeniul științei a avut loc în toamna anului 2009. În județul Alba, zona Sebeşului, geologul și paleontologul clujean Matyas Vremir, de la Societatea Muzeului Ardelean, a descoperit cel mai complet schelet de dinozaur carnivor din Europa.

Rămășițele ar data de la finele Cretacicului. Se spune că vietatea trăia pe Insula Transilvană. Fantastica fosilă în vârstă de 70 milioane de ani aparține unei specii noi de theropoda.

La acea dată, dinozaurul fost descris și denumit Balaur bondoc. În proiect a fost implicat un colectiv alcătuit din de cercetătorii ZoItan Csiki – Universitatea București, Facultatea de Geofizică şi Geologie, Matyas Vremir – Societatea Muzeului Ardelean, Stephen Brusatte – Universitatea Columbia şi Mark Norell – Muzeul American de Științe Naturale, Dept. PaleontoIogie, din New York.

Originea denumirii de ”Balaur bondoc”

Scheletul găsit în România a păstrat în proporție de 75% caractere anatomice particulare speciei. Lungimea medie a corpului de la cap la coadă era de 1,8-2,0 m. Balaurul bondoc se hrănea cu dinozauri ierbivori pitici: Zalmoxes, Telmatosaurus, Struthiosaurus, notează site-ul balaurbondoc.ro.

Acest nume de ”Balaur” are ca sursă de inspirație folclorul românesc. ”Bondoc“ face referire la construcția sa robustă. Oamenii de știință cred că Balaurul bondoc de la Sebeș a murit probabil înecat cu ocazia unei viituri musonice. S-a întâmplat la o vârstă încă tânără. Astfel, cadavrul său a fost transportat şi îngropat în mâl, pe câmpia aluvială a râului.

De notat că tot în județul Alba, în siturile de la Bărăbanţ şi Ciugud, au fost găsite două oase de dinozaur care au ajuns în custodia Muzeului de Ştiinţe Naturale din Aiud.