News

Schimbări importante pentru angajaţii care lucrează de acasă. Guvernul anunţă decizii radicale

19.10.2020 | 13:05
Schimbari importante pentru angajatii care lucreaza de acasa Guvernul anunta decizii radicale
ADVERTISEMENT

Guvernul intenționează să adopte o ordonanță de urgență prin care angajații care lucrează de acasă pot semna contractele de muncă de la distanță astfel încât să nu mai fie obligatorie deplasarea la locul de muncă organizat de către angajator.

Măsura este încă un  pas făcut în procesul de digitalizare a instituțiilor statului, proces accelerat de către epidemia de coronavirus care a forța autoritățile să ia un set de măsuri care să limiteze contactele sociale în această perioadă.

ADVERTISEMENT

Noil prevederi ale legislației muncii sunt favorabile și angajatorului care nu va mai fi obligat să îndosarieze tot felul de hârtii pe care să le pună la dispoziția autorităților de control.

Angajații care lucrează de acasă primesc toate actele la domiciliu

Legea 53/2003 – Codul Muncii stipulează, în momentul de față, obligativitatea încheierii contractului individual de muncă în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat, această obligație intrând în sarcina angajatorului.

ADVERTISEMENT

Prin proiectul de OUG, Guvernul vrea să elimine această obligativitate, contractele de muncă putând fi și semnate electronic, fără ca părțile – angajator și angajat – să se întâlnească față în  față.

Având în vedere nevoia de eficientizare și îmbunătățire continuă a relațiilor de muncă, precum și necesitatea simplificării procedurilor specifice activității de resurse umane, prin prezentul proiect de act normativ se propune reglementarea posibilității angajatorului de a utiliza semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract, iar contractele  individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate să fie arhivate de către angajator în arhive electronice care vor fi puse la dispoziția inspectorilor de muncă la solicitarea acestora”, se arată în nota de fundamentare a ordonanței.

ADVERTISEMENT

Mai mult, proiectul de act normativ dă posibilitatea angajatorilor să opteze pentru folosirea semnăturii electronice pentru toate actele care reglementează relațiile de muncă pe parcursul derulării contractului  de muncă sau la încheierea acestuia. Acest lucru înseamnă că pe viitor cei care lucrează de la distanță vor putea să o facă timp de ani de zile fără ca măcar să meargă o singură dată la locul de muncă. Toate actele, adeverințele le vor primi în formă electronică de la angajator, iar pe acestea le vor putea folosi fără probleme în raporturile lor cu instituțiile publice, dacă sunt semnate cu semnătură electronică calificată.

Cum se obține semnătura electronică

Potrivit procedurilor prevăzute în proiect, angajatul și angajatorul din mediul privat pot obține semnătura electronică calificată prin solicitare directă la furnizorul de servicii acreditat. De asemenea, este lăsată deschisă posibilitatea ca de obținerea semnăturii electronice de către angajați să se poată ocupa angajatorul.

ADVERTISEMENT

Pentru instituțiile și autoritățile publice și angajații acestora semnătura electronică calificată poate fi obținută prin Serviciul de Telecomunicații Speciale, în condițiile și termenele stabilite prin hotărâre a Guvernului.

Contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate prin utilizarea semnăturii electronice calificate se arhivează de către angajator în arhive electronice care vor fi puse la dispoziția organelor de control competente la solicitarea acestora”, se mai spune în proiectul de OUG.

Prevederi favorabile angajatorilor

Ordonanța conține și prevederi în favoarea angajatorilor care au salariați ce lucrează de la distanță. În primul rând, „salariații care își desfășoară activitatea la domiciliu au obligația de a respecta secretul de serviciu și confidențialitatea informațiilor și a documentelor utilizate.

Apoi sunt modificate normele de protecția muncii pentru angajații care lucrează de acasă. Astfel, este suficient ca instructajul salariaților să fie făcut prin mijloace electronice și este eliminat din categoria accidentelor de muncă accidentele pe traseul înspre și dinspre locul de muncă. Este invocat faptul că salariatul care lucrează de la distanță poate munci atât de la domiciliu, cât și din alte locuri, iar siguranța deplasării către aceste locuri nu trebuie să mai intre în sarcina angajatorului.

Proiectul de OUG se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Muncii până pe 23 octombrie putând fi astfel adoptat de către Guvern până la finele acestei luni.

ADVERTISEMENT
Tags: