News

Singurul feribot turistic al Coreei de Nord, plecat în „croazieră” cu arme pentru Rusia. Trecutul tulbure al misterioasei nave Man Gyong Bong 92

Feribotul „turistic” nord-coreean Man Gyong Bong 92 a ajuns lângă granițele Rusiei. Nava este suspectată că transportă arme pentru războiul dus în Ucraina
29.09.2023 | 13:33
Singurul feribot turistic al Coreei de Nord plecat in croaziera cu arme pentru Rusia Trecutul tulbure al misterioasei nave Man Gyong Bong 92
Man Gyong Bong 92 este suspectată că transportă arme pentru războiul dus de Rusia în Ucraina / Foto: colaj Hepta, captură NK News
ADVERTISEMENT

Nava Man Gyong Bong 92 a fost reperată pe mare la aproximativ 50 de kilometri de granița cu Rusia. Acest vas nord-coreean este singurul feribot turistic al Phenianului și a fost adesea suspectat că este folosit pentru a eluda sancțiunile internaționale. Ca și acum, „turiștii” putând fi arme pentru Rusia, împotriva Ucrainei.

O navă cu un trecut tulbure

O navă nord-coreeană a fost reperată prin satelit luni, nu departe de portul nord-coreean Rajin, la mai puțin de 50 de kilometri de frontieră, potrivit site-ului North Korea News.

ADVERTISEMENT

Și nu este o navă oarecare, fiind vorba de singurul feribot turistic din Coreea de Nord, numit Man Gyong Bong 92, precizează acest organ de presă independent, specializat în știri din țara condusă de dictatorul Kim Jong-un, pe baza imaginilor din satelit.

Traseul navei nord-coreeane
Traseul navei nord-coreeane, surprins din satelit

Vizita navei Man Gyon Bong-92 în portul de lângă Rusia vine la mai puțin de o săptămână după ce liderul nord-coreean Kim Jong-un s-a întors dintr-o călătorie în Orientul Îndepărtat al Rusiei, unde s-a întâlnit cu Vladimir Putin și alți oficiali și a discutat despre intensificarea cooperării economice și militare bilaterale.

ADVERTISEMENT

Potrivit sursei citate, nava Man Gyon Bong-92 are un trecut tulbure, existând zvonuri conform cărora RPDC a folosit-o pentru a introduce în Coreea de Nord piese de rachete, și droguri în Japonia, pe vremea când aceasta făcea curse regulate între cele două țări.

Ocolirea sancțiunilor internaționale

Rarele ieșiri ale acestui feribot, construit în 1992, sunt de obicei pregătite cu meticulozitate de regimul nord-coreean. Ultima sa apariție publică datează de la Jocurile Olimpice de iarnă din 2018 de la Seul. La acea vreme, a fost folosită pentru a pune în scenă sosirea la nivel înalt a unui ansamblu muzical nord-coreean, care urma să susțină un concert istoric înainte de începerea concursurilor

ADVERTISEMENT

Așadar, călătoria sa, probabil în Rusia, potrivit site-ului North Korea News, va stârni cu siguranță interes. Mai ales că Phenianul a păstrat tăcerea în legătură cu această călătorie. Prin urmare, Man Gyong Bong 92 ar putea fi suspectat că transportă echipamente militare nord-coreene pentru a sprijini efortul de război al Rusiei. Nu ar fi prima dată.

„Man Gyong Bong 92 este adesea folosit pentru a eluda sancțiunile internaționale, astfel că serviciile de informații occidentale și specialiștii în Coreea de Nord îi urmăresc îndeaproape fiecare mișcare”, spune Sebastian Harnisch, expert în Coreea de Nord la Universitatea din Heidelberg.

ADVERTISEMENT

Inițial, nava a fost finanțată în întregime de diaspora nord-coreeană care trăiește în Japonia. La vremea respectivă, nava, cu lungime de 126 de metri, era un simbol al unei anumite detensionări a relațiilor dintre Japonia și Coreea, care au fost mult timp marcate de ocupația peninsulei între 1910 și 1945 și de relocarea forțată a coreenilor în Japonia, scrie France 24.

Spioni pentru Japonia

Nava Man Gyong Bong 92, care poate transporta peste 200 de pasageri, era menită să le permită nord-coreenilor care trăiesc în arhipelag să-și viziteze regulat familiile și invers.

Dar, începând cu mijlocul anilor 2000, Tokyo a început să acuze din ce în ce mai deschis Phenianul că folosește nava pentru a exporta bunuri, încălcând sancțiunile internaționale deja impuse Coreei de Nord. De asemenea, guvernul japonez suspecta că spionii nord-coreeni se folosesc de această legătură maritimă pentru a se infiltra în țară.

În 2006, Japonia a sfârșit prin a declara Man Gyong Bong 92 navă non grata. Evident, nu a fost un motiv pentru ca Phenianul să o tragă la cheu. Timp de mai mulți ani, feribotul a fost suspectat că a participat la transportul ilegal de componente pentru programul nuclear și dezvoltarea de rachete al Coreei de Nord, potrivit site-ului BBC. La sfârșitul anilor 2000, Kim Jong-il și-a accelerat testele de rachete.

Visele turistice ale Phenianului

Kim Jong-un a decis apoi să facă din Man Gyong Bong 92 vârful de lance al deschiderii sale către „turismul internațional”. „Turismul era o activitate care nu intra sub incidența sancțiunilor impuse de Națiunile Unite”, sublinia în 2011 un jurnalist de la New York Times, care fusese invitat la croaziera inaugurală a feribotului.

Pentru această excursie devenită celebră, autoritățile nord-coreene au invitat jurnaliști internaționali, precum și turiști chinezi bogați și oficiali importanți ai regimului nord-coreean.

Dovada importanței acestui efort „turistic” în ochii autorităților de la Phenian a fost faptul că el a fost organizat de Taep’oong International Investment Group, un fond de investiții administrat direct de susținătorii personali ai predecesorului lui Kim Jong-un, Kim Jong-il.

O croazieră de groază

Atmosfera suprarealistă care a domnit la bordul acestei croaziere istorice a dat naștere la numeroase relatări în presa internațională. „Există cafea proaspătă și karaoke, dar nu există apă curentă în unele compartimente, iar unii oaspeți sunt nevoiți să doarmă pe podea”, a descris AFP.

Dar Phenianul a avut dificultăți în a găsi suficienți turiști pentru a justifica organizarea de croaziere regulate. Ideea a fost abandonată treptat, doar pentru a reveni în 2017, dar de data aceasta cu prioritate pentru turiștii ruși.

„Înainte de pandemia Covid-19, acest vas trebuia să joace un rol-cheie în dezvoltarea turistică a complexului de coastă Wonsan-Kalma (în sudul Coreei de Nord), care trebuia să fie inaugurat în 2020”, subliniază Antoine Bondaz, specialist în peninsula coreeană la Fundația pentru cercetări strategice. Man Gyong Bong 92 urma să asigure o legătură zilnică cu portul rus Vladivostok.

Dar acest proiect, calificat drept prioritar de Kim Jong-un, a fost afectat de pandemie. În trei ani, complexul arată mai degrabă ca un oraș-fantomă decât un paradis balnear pentru turiștii bogați din Rusia, descrie site-ul North Korea Daily.

Ieșirea pe mare a lui Man Gyong Bong 92 în 2018 ar putea fi văzută, prin urmare, ca un fel de cântec de lebădă pentru un feribot care, în afară de activitățile sale de contrabandă, nu a mai găsit un nou motiv oficial de existență din 2006.

1.000 de tone cu un singur transport

Care este deci motivul reapariției sale pe fondul războiului din Ucraina și al apropierii dintre Rusia și Coreea de Nord? „Motivul cel mai probabil este acela că va permite lucrătorilor nord-coreeni din Rusia să păstreze legătura cu familiile lor prin asigurarea unei legături maritime”, spune Sebastian Harnisch. Există puțin sub 10.000 de nord-coreeni care trăiesc în principal în regiunile cele mai estice ale Rusiei, după cum a documentat BBC.

Evident, Man Gyong Bong 92 poate fi folosit și ca un transportator de arme, necesare „glorioasei” armate a Moscovei în războiul ilegitim declanșat în Ucraina.

„Poate transporta până la 1.000 de tone de marfă într-o singură călătorie, ceea ce este enorm în comparație cu capacitatea avioanelor de transport, care este de regulă în jur de 100 de tone”, explică Antoine Bondaz.

Dar probabil că nu acesta va fi rolul acestui feribot. „Dispunerea internă anavei arată că nu este foarte potrivit pentru a transporta echipamente militare grele. Acest vas ar putea fi folosit în schimb pentru a livra echipamente electronice (senzori), piese de schimb sau arme mai ușoare”, spune Sebastian Harnisch.

ADVERTISEMENT