News

Singurul portavion al Rusiei nu are echipaj. Motivul pentru care Putin nu renunță la dinozaurul ”Amiral Kuznețov”

Vladimir Putin îi dă o nouă misiune dinozaurului ”Amiral Kuznețov”. Se caută echipaj pentru singurul portavion al Rusiei
12.04.2023 | 14:00
Singurul portavion al Rusiei nu are echipaj Motivul pentru care Putin nu renunta la dinozaurul Amiral Kuznetov
Se asteapta ca nava sa-si reia ciclul operational anul viitor / foto Hepta
ADVERTISEMENT

Marina rusă caută echipaj pentru singurul portavion pe care-l are, ”Amiral Kuznețov”. Odată ce va fi apt să iasă din nou pe mare, portavionul se va alătura Flotei Nordului, a cărei zonă de responsabilitate acoperă regiunile arctice, cruciale pentru doctrina navală a lui Vladimir Putin.

Un portavion este un instrument de proiecție mondială. Rusia este un stat imens, slab populat, și preferă să investească în apărarea terestră și aeriană, care sunt mai potrivite pentru teritoriul său. Singurul portavion al țării rămâne însă în cărți.

ADVERTISEMENT

Un dinozaur ținut pe perfuzii

Domeniul naval nu a fost niciodată cu adevărat o prioritate (au primat submarinele strategice în schimb), nici măcar în timpul URSS. Dar totuși Rusia refuză să renunțe la singurul său portavion. Rusia este prezentată deseori ca o mare amenințare deși, privind la bugetul său, acest lucru trebuie relativizat: nu mai este cel al URSS și este departe de cel al SUA.

Un Putin care se laudă și amenință Vestul cu sofisticate arme hipersonice, inclusiv nucleare (în contextul războiului început în Ucraina) ține pe perfuzii un portavion învechit, nefolosit de mulți ani, a cărei modernizare pare. Rivalii americani par de neajuns în această privință. Iar ”aliatul” China tocmai ce a lansat recent la apă cel de-al treilea portavion, Fujian.

ADVERTISEMENT

Imobilizat din 2017, necazuri în serie

Subiect al multor ironii, portavionul ”Amiral Kuznețov” este imobilizat din 2017 în cadrul unui un proces de modernizare marcat de multiple incidente (o macara a căzut pe puntea de zbor, două incendii la bord, defecțiuni etc.). Dar Moscova dorește să își mențină statutul putere aeronautică navală.

Acum, singurul portavion al marinei ruse a părăsit recent docul uscat pe care îl ocupa din mai 2022 la șantierul naval Sevmorput (regiunea Murmansk). Potrivit unor surse industriale rusești, citate de agenția TASS, această navă ar trebui să își reia ”ciclul operațional” în 2024. Dar cu condiția să găsească un echipaj calificat.

ADVERTISEMENT

Se caută 1.500 de oameni

Or, potrivit ziarului Izvestia, exercițiul se anunță complicat în măsura în care Marina rusă trebuie să găsească cel puțin 1.500 de oameni pentru a asigura nu doar buna funcționare a portavionului, ci și operațiunile aeriene specifice. Complexitatea operaționalizării unei astfel de nave este o provocare chiar și pentru lideri în domeniu, precum SUA, Franța sau Marea Britanie.

”Instruirea echipajului unei astfel de nave este un proces foarte complex. (…) În timp ce marina americană are multe portavioane și transferă specialiști de pe o navă pe alta, Amiral Kuznețov este singurul de acest fel (în marina rusă). (…) În plus față de ofițeri și aspiranți, este necesar să se recruteze marinari sub contract. Aceasta este o sarcină foarte dificilă pentru departamentele de resurse umane”, a explicat istoricul militar Dmitri Boltenkov în Izvestia.

ADVERTISEMENT

Un target prea îndepărtat?

Pe de altă parte, recrutarea este una, formarea echipajului este altceva. Or, de când ”crucișătorul greu portavion” (așa cum este cunoscut în denumirea oficială ”Amiral Kuznețov”) a fost modernizat, s-au pierdut multe competențe. Iar marinarii cei mai în vârstă (și, prin urmare, cei mai experimentați) au fost repartizați în altă parte. Iar unii s-au întors la viața civilă.

În plus, deoarece nava a primit sisteme noi, va fi nevoie de timp pentru ca echipajul să se obișnuiască cu ele. Și asta fără a pune la socoteală pregătirea piloților de avioane de luptă Su-33 și MiG-29 de la bordul navei. Așadar, reluarea ”ciclului operațional” în 2024, cum s-a specificat oficial, pare destul de ambițioasă. ”Transferul navei Amiral Kuznețov în cadrul flotei după modernizarea sa și toate testele de stat ulterioare va avea loc cel mai devreme în 2024”, a declarat o sursă industrială pentru Tass, vara trecută.

Nava fără glorie

Surprinzător sau nu, activitatea portavionului ”Amiral Kuznețov” nu a fost niciodată semnificativă. Primul său angajament operațional a fost în 2016, în largul coastelor Siriei. Și a pierdut două avioane de luptă îmbarcate. În timp, portavionul nu a scăpat de statutul de „navă blestemată” din cauza unor incidente repetate. Ultimul, un incendiu, a afectat portavionul, anul trecut.

Reamintim că modernizarea navei Amiral Kuznetsov, estimată la 300 de milioane de euro la începutul proiectului, a constat în schimbarea cazanelor, înlocuirea instalațiilor aeronautice și dotarea cu noi echipamente de război electronic și de comunicații, precum și cu sisteme moderne de apărare aeriană (inclusiv sistemele Panțîr-M).

”Amiralul” Arcticii

Acum, după ce va fi aptă să iasă din nou pe mare, nava se va alătura Flotei ruse a Nordului, a cărei zonă de responsabilitate acoperă regiunile arctice. Toate acestea în contextul în care Rusia vrea să își consolideze pozițiile în Arctica, atât din punct de vedere economic, cât și militar, potrivit noii doctrine navale rusești semnate de Vladimir Putin în vara anului trecut.

Odată cu schimbările climatice, regiunea polară ar putea deveni o mină de aur. Având în vedere că Moscova domină nord-estul Arcticii, Rusia caută să exploateze noi oportunități pentru depozitele tot mai accesibile de minerale, gaze și petrol. Rusia intenționează, de asemenea, să profite din plin de deschiderea rutei nordice, care, odată cu topirea gheții, leagă Oceanul Atlantic de Oceanul Pacific.

Ruta crucială a Nordului

Arctica este ”pe care să se transforme într-o regiune de competiție internațională, nu doar din punct de vedere economic, ci și din punct de vedere militar”, se arată în doctrina întinsă pe un document de 55 de pagini semnat cu mare fast la o paradă navală la Sankt Petersburg.

Ținând cont de acești factori, Rusia își va consolida ”pozițiile de lider în explorarea și cucerirea Arcticii” și a zăcămintelor sale minerale și își va asigura ”stabilitatea strategică” în zonă prin consolidarea potențialului militar al flotelor rusești din nord și din Pacific, se arată în document.

În Arctica, Putin vrea, de asemenea, să ”dezvolte pe deplin Ruta Maritimă a Nordului”, cunoscută și sub numele de Pasajul de Nord-Est, care leagă Europa de Asia de-a lungul coastei rusești, pentru a o transforma într-o ”rută sigură și competitivă care să funcționeze pe tot parcursul anului”, potrivit doctrinei.

Toate pânzele sus!

Documentul denunță, de asemenea, dorința Statelor Unite de a ”domina în apele lumii” și ”apropierea infrastructurii militare a NATO de frontierele Rusiei”, calificând aceste fenomene drept ”amenințări majore” la adresa Rusiei. Kremlinul a declarat în mod repetat că Rusia și-a recâștigat locul ca una dintre principalele puteri maritime ale lumii și că este nevoie de o flotă puternică pentru a apăra interesele Moscovei pe toate mările.

Acest activism naval, susținut de dezvoltarea proactivă a unor noi arme în domeniul luptei navale, a ancorat Marina rusă într-un război de durată cu Marina SUA și aliații săi. Mai general, acest interes reînnoit al flotei ruse în largul mării trebuie comparat cu funcția politică ocupată anterior de marina sovietică.

Începând cu anii 1980, marina sovietică, deși nu a putut concura cu marina americană, a fost prezentă pe toate mările, demonstrând că URSS era o superputere ca și Statele Unite, chiar dacă vulnerabilitatea sa în caz de război era dovedită. Astăzi, marina rusă pare să facă același lucru și caută să promoveze rangul și statutul Rusiei în afacerile internaționale, în special în raport cu SUA și China.

ADVERTISEMENT