Statele Unite vor să organizeze o coaliție internațională pentru a proteja traficul maritim din Marea Roșie spre Marea Mediterană în contextul atacurilor repetate ale rebelilor Houthi din Yemen. Deja cele mai importante companii de transport maritim au anunțat că suspendă această rută maritimă, ceea ce riscă să dea peste cap comerțul internațional. Nu mai puțin de trei distrugătoare americane se îndreptă spre Marea Roșie.
Trei distrugătoare americane au traversat în ultimele zile Strâmtoarea Gibraltar, cu cea mai probabilă destinație Marea Roșie, acolo unde în ultimele zile atacurile cu drone ale rebelilor Houthi riscă să provoace șocuri serioase economiei mondiale. Este vorba de distrugătoarele USS Laboon, USS Delbert D. Black și USS The Sullivans, toate traversând săptămâna trecută Strâmtoarea Gibraltar, însă fără ca Pentagonul să ofere alte detalii privind misiunea acestora.
Jurnalistul american Jay Solomon, fostul corespondent șef al WSJ și autor al unei cărți despre conflictul cu Iran, susține citând surse din administrația Biden, că Washingtonul ia în considerare un răspuns militar la criza ce e pe cale să explodeze în Orient.
„Pentagonul analizează dacă să atace direct ținte militare ale rebelilor Houthi din Yemen ca răspuns la atacurile tot mai intense ale miliției susținute de Iran împotriva navelor militare și comerciale din Marea Roșie.
Oficiali ai administrației Biden au declarat că sunt din ce în ce mai îngrijorați de faptul că rebelii Houthi și sponsorii lor de la Teheran încearcă să submineze comerțul maritim global, atât pentru a submina comerțul cu Israelul, cât și pentru a crește costurile pentru SUA și aliații săi pentru susținerea războiului de 11 săptămâni pe care statul evreu îl duce în Gaza împotriva grupului militant palestinian Hamas, care durează de 11 săptămâni”, scrie jurnalistul american, într-o analiză publicată pe site-ul The Semafor.
Așa cum notează și cei de le The Economist, începând cu 15 decembrie, patru dintre cele mai mari cinci companii de transport maritim de containere din lume, Cma Cgm, Hapag-Lloyd, Maersk și Msc, și-au întrerupt sau suspendat serviciile în Marea Roșie, rută prin care trebuie să treacă traficul din Canalul Suez, în timp ce militanții Houthi susținuți de Iran, înarmați cu arme sofisticate, își intensifică atacurile asupra fluxurilor maritime globale.
„În timp ce una dintre principalele artere comerciale ale lumii se închide brusc, America și aliații săi intensifică activitatea navală în Orientul Mijlociu și ar putea chiar să-i atace pe rebelii Houthi, pentru a restabili libera trecere”, notează săptămânalul londonez.
Totuși, așa cum notează jurnalistul Jay Solomon, oficialii americani spun că pun în balanță un atac împotriva militanților Houthi cu riscul de a alimenta un război mai amplu împotriva Iranului și a forțelor sale proxi. Oficialii administrației Biden au declarat în repetate rânduri că prioritatea lor este să mențină conflictul din Orientul Mijlociu axat exclusiv pe susținerea campaniei Israelului de a alunga Hamas din baza sa din Gaza, deși nu au exclus operațiuni militare mai agresive. Milițiile susținute de Iran au lansat, de asemenea, zeci de atacuri asupra bazelor militare americane din Irak și Siria în ultimele două luni.
“Așa cum am demonstrat în trecut (…) armata noastră nu va ezita să acționeze acolo unde considerăm că este necesar și adecvat, inclusiv pentru a se proteja împotriva acțiunilor în domeniul maritim care ar putea amenința trupele noastre”, a declarat săptămâna aceasta la Washington purtătorul de cuvânt al Pentagonului, generalul Patrick Ryder, referindu-se la atacurile Houthi.
Navele de război americane și britanice au doborât sâmbătă peste o duzină de drone lansate din zonele controlate de Houthi în Yemen, cel mai recent atac al grupării conduse de Iran împotriva navelor militare și a transportului comercial din Marea Roșie.
Carney, un distrugător american, a interceptat 14 “drone de atac unidirecțional”, potrivit Comandamentului Central al SUA, în timp ce distrugătorul britanic HMS Diamond, proaspăt sosit în regiune pentru a consolida protecția navigației comerciale, a doborât, de asemenea, o dronă a rebelilor Houthi.
Atacurile cu drone și rachete balistice asupra transportului maritim comercial și militar au determinat Maersk, cea mai mare companie de transport maritim din lume, să dea instrucțiuni vineri navelor sale să “își întrerupă călătoria până la noi ordine” prin strâmtoarea Bab el-Mandeb din Marea Roșie.
În timp ce navele americane, Carney și colegul său distrugător Mason, au fost ocupate cu interceptarea atacurilor Houthi în ultimele săptămâni, alte trei distrugătoare ale marinei americane s-au mutat în Marea Mediterană în ultima săptămână, în timp ce SUA își consolidează prezența în regiune.
Navele se alătură Grupului de atac al portavioanelor Gerald R. Ford care operează în Mediterana de la atacul Hamas asupra Israelului din 7 octombrie, o desfășurare care a fost deja prelungită de două ori.
Grupul Ford are propriile două distrugătoare și o escortă de crucișătoare și s-a aflat în fruntea extinderii prezenței americane în regiune în urma atacului Hamas și a rachetelor balistice și a dronelor Houthi interceptate ulterior de navele de război americane, franceze și britanice.
Statele Unite au mijloacele necesare pentru a ținti bateriile de rachete și sistemele radar ale Houthi în interiorul Yemenului. Dar, până acum, Pentagonul s-a abținut din cauza temerilor de escaladare, potrivit oficialilor americani. Statele Unite nu au mai atacat direct poziții militare ale milițiilor Houthi în Yemen din 2016, când Pentagonul a distrus una dintre instalațiile radar de coastă ale miliției cu ajutorul rachetelor Tomahawk, ca răspuns la atacurile asupra navelor militare americane.
Deliberările Pentagonului cu privire la Houthi au loc în condițiile în care oficialii americani încearcă să lărgească numărul țărilor care participă la o coaliție maritimă, numită Combined Task Force 153, care este însărcinată cu supravegherea căilor navigabile și a punctelor de strangulare cheie din Orientul Mijlociu – inclusiv Strâmtoarea Ormuz și strâmtoarea Bab el-Mandeb.
De altfel, secretarul american al Apărării, Lloyd Austin, va efectua săptămâna viitoare o vizită în Orientul Mijlociu cu scopul de a accelera formarea unei forțe internaționale care să asigure comerțul maritim în zonă.
„Atacurile Houthi fac parte din ceea ce o serie de actuali și foști oficiali americani din domeniul apărării descriu drept un război nedeclarat lansat de Iran prin aliații săi începând cu 7 octombrie. Rămâne întrebarea dacă administrația Biden consideră că este în interesul Washingtonului să riposteze”, scrie jurnalistul american Jay Solomon.
În opinia sa, Teheranul a pus la punct în ultimii ani o rețea regională de miliții, guverne aliniate și proxeneți militari – cunoscută sub numele de Axa Rezistenței – pentru a contesta dominația militară a SUA în Golful Persic și în alte teatre din Orientul Mijlociu.
În anii trecuți, Hezbollah, susținută de Iran, a atacat complexele militare și diplomatice americane din Liban. Iar milițiile irakiene, cu sprijinul Teheranului, au stăpânit bombele de pe marginea drumului care au ucis sute de militari americani și irakieni după căderea lui Saddam Hussein. Dar consecințele războiului din Gaza permit Iranului să își arate întreaga dimensiune a capacităților sale la nivel regional.
“Există ceva apropiat de un război nedeclarat între Iran și Statele Unite, când vine vorba de atacurile și represaliile care au loc în afara Israelului”, a declarat săptămâna aceasta generalul-locotenent în retragere Michael Nagata, care a supravegheat forțele de operațiuni speciale ale SUA în Orientul Mijlociu în timpul administrației Obama. “Aceasta este o evoluție periculoasă. Nu cred că există vreo modalitate de a prezice unde va ajunge în acest moment”.
Teheranul s-a concentrat în mod special pe creșterea capacităților militare ale alianței sale în căile navigabile strategice din regiune. Revenind la revoluția din 1979 de la Teheran, Republica Islamică a dezvoltat capacități navale, de drone și de rachete care să-i permită să hărțuiască forțele navale americane și petrolierele care tranzitează Golful Persic. Iar acum a transferat, în esență, aceleași capacități către rebelii Houthi în Marea Roșie.
Acest lucru conferă Iranului o influență enormă asupra a două dintre cele mai importante puncte de blocaj comercial din lume, strâmtoarea Ormuz și strâmtoarea Bab el-Mandeb. Mulți foști oficiali din domeniul apărării consideră că SUA nu au altă opțiune decât să îi atace pe rebelii Houthi pentru a menține fluxul comercial global.
“Nu cred că vom avea succes până când nu vom începe să impunem costuri pe uscat pentru Houthis”, a declarat amiralul în retragere John Miller, care a supravegheat forțele navale americane în Orientul Mijlociu.
În ciuda acestor mize, Nagata și o serie de actuali și foști oficiali americani din domeniul apărării au avertizat că SUA și aliații săi se confruntă cu riscuri majore dacă vor lovi țintele Houthi și a altor aliați iranieni. Teheranul a cultivat și construit active în atât de multe țări din Orientul Mijlociu încât ar putea riposta în mai multe teatre de operațiuni deodată.
“Este acesta un moment în care putem tăia aripile Iranului sau îi putem împinge înapoi din punct de vedere strategic?” a declarat Nagata. “Sincronizarea noastră este îngrozitoare, deoarece, după umila mea părere, Iranul se află în cea mai puternică poziție strategică, cred că, probabil, a fost vreodată, de la revoluție încoace.”
Ministrul iranian al apărării a avertizat SUA și aliații săi împotriva creșterii prezenței lor navale în Golful Persic și în Marea Roșie și a extinderii activităților Task Force 153. “Nimeni nu poate face o mișcare într-o regiune în care noi avem predominanță”, a declarat joi Mohammad Reza Ashtiani pentru presa de stat iraniană.