News

China amenință supremația SUA pe mare. Beijingul provoacă Washingtonul cu un al patrulea portavion

China vrea să construiască o nouă clasă de portavion. Beijingul își proiectează forța navală și vrea să conteste supremația SUA pe mare
18.04.2023 | 11:33
China ameninta suprematia SUA pe mare Beijingul provoaca Washingtonul cu un al patrulea portavion
China vrea sa construiască o nouă clasă de portavion / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

În ultimii zece ani, China a depus eforturi susținute pentru a construi capacități aeronavale semnificative și pentru a-și proiecta forța navală. O modalitate pentru președintele Xi Jinping de a arăta că poate concura cu marile puteri ale lumii, în primul rând cu Statele Unite.

Până anul trecut, Republica Populară Chineză a avut doar două portavioane. Primul a fost construit în anii 1980 la Mikolaiv, în Ucraina, pe malul Mării Negre, în timpul URSS. Cu o capacitate de 67.500 de tone, a fost numit Varyag și nu a fost finalizat în totalitate. În 1998, Ucraina, care devenise independentă, a decis să îl vândă pentru echivalentul a 19 milioane de euro orașului Macao, care dorea să îl transforme într-un vast cazinou plutitor.

ADVERTISEMENT

Trei portavioane pentru marina chineză

Dar acest proiect nu s-a concretizat și armata chineză a fost cea care, în 2002, a preluat portavionul și l-a redenumit după numele provinciei Liaoning. Inginerii chinezi au avut timp să finalizeze și să reamenajeze nava, care a intrat în serviciu în 2017. Apoi, China a construit alt portavion, CNS Shandong, care a luat parte la recenta manevră de încercuire a Taiwanului cu grupul său aeronaval. Ambele portavioane sunt în configurație STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery).

Ceea ce înseamnă că puntea de zbor are o trambulină pentru lansarea avioanelor de luptă, în speță  J-15 “Flying Shark” și cabluri de oprire pentru recuperarea acestora. Iar acest lucru limitează operațiunile aeriene. De exemplu, nu pot fi echipate cu avioane de supraveghere aeriană, această funcție fiind îndeplinită în schimb de elicoptere.

ADVERTISEMENT

Însă, în iunie 2022, șantierul naval Jiangnan a lansat CNS Fujian, un portavion în configurație CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But), adică dotat cu catapulte (electromagnetice) și cabluri de oprire a avioanelor. Această navă, cu propulsie electrică, aparține clasei denumite “Type 003”.

Rivalitatea pe mare cu SUA

În același timp, China a lansat dezvoltarea de noi aeronave care pot opera de pe un astfel de portavion, inclusiv o versiune navală a FC-31 “Gyrfalcon” (denumit J-35), un avion de generația a 5-a. Recent, s-a sugerat că J-15 va fi modificat pentru a putea fi “catapultat” de pe CNS Fujian. În cele din urmă, KJ-600, o aeronavă de supraveghere aeriană similară cu Hawkeye din SUA, se află în prezent în teste de zbor.

ADVERTISEMENT

Dar, în mod evident, Beijingul nu intenționează să se oprească aici, chiar dacă, cu Fujian, marina chineză a făcut un pas înainte. Chinezii se află într-o operațiune de recuperare a decalajului față de Statele Unite. Obiectivul Partidului Comunist este ca, până în 2049, China să devină o mare putere militară.

Pentru că în 2049 se va sărbători centenarul instalării puterii comuniste în China. Până în acel an, Beijingul se așteaptă să fi finalizat o armată reînnoită, inclusiv o marină puternică care să rivalizeze cu cea a SUA. China are interese economice crescânde în afara granițelor și va dori să și le asigure.

ADVERTISEMENT

Cu un nou portavion, Beijingul trimite, de asemenea, un mesaj de forță Statelor Unite, autorităților taiwaneze și vecinilor din Marea Chinei de Sud (Japonia, Filipine, Vietnam în special), cu care gigantul asiatic are dispute teritoriale în Marea Chinei de Est sau de Sud.

„Inspirație” de la vestici

În ultimele zile, șantierul naval Jiangnan a publicat imagini care sugerează că se are în vedere un nou tip de portavion (Type 004?). Iar acesta, cu structura castelului în spate, pare să fie inspirat de portavionul american USS Gerald Ford, care este pe cale să intre în prima sa misiune operațională pe termen lung. Și, mai ales, de portavionul francez de nouă generație, PANH. Atât de mult încât aproape că ar putea fi confundat, notează Opex 360.

Cu toate acestea, filiala CSSC (China State Shipbuilding Corporation) nu a specificat caracteristicile acestei viitoare nave. Probabil că va fi cu propulsie nucleară, ceea ce ar permite Chinei să se alăture unui club extrem de restrâns, Statelor Unite și Franței, care sunt în prezent singurele țări capabile să construiască astfel de nave.

Dar, examinând imaginile, se poate vedea că numărul 20 este înscris pe coca navei. Iar acesta este un detaliu important, deoarece CNS Liaoning, CNS Shandong și CNS Fujian sunt numerotate cu 16, 17 și, respectiv, 18. Astfel, acest lucru sugerează că se ia în considerare un al doilea portavion Type 003  Și că Type 004 este o perspectivă mai îndepărtată.

ADVERTISEMENT