Numărul de tragedii de pe șoselele României în care oameni nevinovați își pierd viața din cauza unor șoferi drogați sau care au consumat alcool s-a datorat inclusiv faptului că legislația penală i-a lăsat pe aceștia să scape doar cu pedepse cu suspendarea. Însă din 7 iulie este în vigoare Legea Anastasia care impune judecătorilor să dea pedepse cu executare pentru șoferii vinovați de ucidere din culpă în cazul în care au provocat accidente fiind beți sau drogați.
În luna iunie a fost adoptat de către Camera Deputaților, în calitate de for decizional, proiectul de lege inițiat de către senatorul PSD Robert Cazanciuc prin care pentru ucidere din culpă săvârșită de către șoferi fără permis, băuți sau drogați instanțele nu mai pot dispune renunţarea la aplicarea pedepsei, amânarea aplicării pedepsei sau orice formă de suspendare a executării pedepsei. Asta înseamnă că autorul accidentului de la 2 Mai va ajunge după gratii întrucât era drogat, fără să existe varianta pedepsei cu suspendare.
Numele legii a fost dat în memoria unei fetițe de 4 ani, Anastasia, ucisă, pe 1 iunie 2022 într-un accident rutier provocat de o șoferiță din județul Iași care se suise la volan deși nu avea permis de conducere. Cazanciuc a dat numele ei proiectului de lege la a doua tentativă de promovare a sa în Parlament, cu speranța că-i va face pe colegii săi să revină asupra deciziei inițiale de respingere.
„În anul 2019, am demarat o inițiativă de modificare a legislației penale astfel încât niciun șofer băut, drogat sau fără permis care a produs un accident mortal să nu mai poată scăpa de pedeapsa cu închisoarea (…) Din rațiuni politice absurde și în mod sfidător la adresa interesului general al societății de a proteja în mod real viața și de a pune capăt carnajului de pe șosele României, inclusiv prin pedepse foarte aspre care să aibă un rol preventiv profund inhibitor, inițiativa a fost respinsă de camera decizională pentru că ‘vine în contradicție cu filosofia actuală a Codului penal’”, scria senatorul pe Facebook.
Proiectul lui Robert Cazanciuc nu a avut parte de niciun vot favorabil în Camera Deputaților, acesta nereușind să-și convingă nici măcar colegii de la PSD să susțină proiectul deși argumentația sa se baza pe cifre care dădeau o imagine clară a carnagiului comis pe șoselele României.
Anual, circa 20.000 de persoane ajung la tribunal pentru că au condus fără permis sau aflându-se sub influența drogurilor sau alcoolului. Dintre cele 1.779 de decese care au avut loc în 2021, circa 30% au fost provocate de șoferi care au condus în circumstanțele menționate.
Odată cu noua legislatură începută în 2020, Cazanciuc a putut să depună din nou proiectul de lege, pe care l-a botezat legea Anastasia. Tragedia acestei fetițe precum și înmulțirea cazurilor în care șoferii sunt prinși drogați la volan a dus la o schimbare de poziție a parlamentarilor.
„Legea Anastasia (denumită astfel în memoria fetiței de 4 ani ucise la 1 iunie 2022 în fața casei) pe care am inițiat-o, a fost votată, astăzi, de Camera Deputaților și va merge spre promulgare la președintele României”, a anunțat inițiatorul Robert Cazanciuc, pe 28 iunie, într-o postare pe Facebook.
„Până la această oră, statisticile existente, oficiale, arată că suntem pe primul loc în Europa la numărul de accidente mortale. Al șaselea an consecutiv. Viața cetățenilor, a oamenilor, este o valoare în sine, iar noi, cei aleși, suntem datori să o apărăm, să o protejăm prin legile pe care le adoptăm. Constituția garantează dreptul la viață și la integritatea fizică, iar noi trebuie să ne asigurăm de respectarea acestui drept. Legea Anastasia este concepută să prevină, să limiteze dramele rutiere și să conștientizeze asupra consecințelor punitive ale teribilismului la volan”, susținea senatorul.
La scurtă vreme după adoptarea în Cameră, președintele Klaus Iohannis a semnat decretul de promulgare a legii, astfel că din 7 iulie ea se aplică tuturor șoferilor care comit accidente mortale după ce s-au urcat la volan în stare de ebrietate sau băuți, precum cel care a ucis tinerii în stațiunea 2 Mai.