News

Tarifele polițelor RCA, plafonate încă 6 luni. La cât ar putea ajunge prețul asigurărilor auto de la 1 ianuarie 2024

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi, 28 decembrie, că tarifele polițelor RCA vor fi plafonate pentru încă șase luni.
28.12.2023 | 19:56
Tarifele politelor RCA plafonate inca 6 luni La cat ar putea ajunge pretul asigurarilor auto de la 1 ianuarie 2024
Cu cât va crește prețul polițelor RCA. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

După ce în luna octombrie Guvernul a decis prelungirea măsurii de plafonare a tarifelor polițelor RCA până la finalul anului, premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi, 28 decembrie, că măsura va fi prelungită încă sașe luni. Totuși, asta nu înseamnă că de la 1 ianuarie prețul asigurărilor auto nu va crește.

Tarifele polițelor RCA, plafonate încă 6 luni

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, în ultima ședința de guvern din acest an, că Executivul va prelungi cu încă șase luni plafonarea tarifelor polițelor RCA. Totuși, premierul a precizat că prețul asigurărilor auto va fi indexat cu rata inflației de la începutul anului viitor.

ADVERTISEMENT

„În ședința de astăzi vom decide și prelungirea plafonării cu încă șase luni a polițelor RCA la nivelul din februarie 2023, la care se va adăuga doar rata inflației de maximum 6,8%. Este o măsură necesară pentru a preveni o creștere excesivă a prețurilor cu impact semnificativ asupra economiei”, a declarat șeful guvernului în deschiderea ședinței de joi.

Măsura vine după ce, în luna aprilie a acestui an, Guvernul Ciucă a decis plafonarea tarifelor la polițele RCA în urma falimentului Euroins. Măsura a fost adoptată pe o perioadă de șase luni, iar în luna octombrie ea a fost prelungită până la data de 31 decembrie 2023.

ADVERTISEMENT

„Dacă nu continuăm plafonarea, vor creştere tarife în cea mai nepotrivită perioadă, aceea a sărbătorilor de iarnă”, spunea premierul Ciolacu în luna octombrie, atunci când Executivul prelungea măsura de plafonare a prețurilor asigurărilor auto până la finalul anului.

„Întrucât în luna decembrie au încetat de drept un număr de aproximativ 900.000 de contracte RCA, fapt ce a determinat o presiune asupra pieței de asigurări RCA, mecanismul de cerere și ofertă a fost afectat și se estimează că această situație de criză, dezechilibru între cerere și ofertă și disfuncționalitate a pieței vor persista lui se vor manifesta inerțial și ulterior datei de 1 ianuarie 2024 în condițiile în care doar 6 societăți autorizate în România și două sucursale înființate în baza dreptului de stabilire în desfășoară în prezent activitate de asigurate RCA, iar datele arată că numai în primele 6 luni din anul 2024 circa 50% (aproximativ 3,5 milioane) din contractele RCA în vigoare își vor înceta valabilitatea”, se arată în nota de fundamentare a proiectului legislativ de plafonare a tarifelor RCA.

ADVERTISEMENT

Măsura, criticată de transportatori

Decizia de joi a Guvernului a fost criticată însă chiar de către transportatori. Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) spune că prelungirea pe un termen atât de lung a plafonării prețului asigurărilor auto nu va face decât să alunge de pe piață posibilii investitori.

„Astăzi, problema majoră a pieţei RCA din România o reprezintă numărul redus de asigurători şi concurenţa insuficientă între puţinii actori care au rămas pe piaţă. Reducerea numărului asigurătorilor RCA (cel mai mic din ultimii 15 ani) a diminuat dispersia riscurilor preluate de aceştia, cu impact semnificativ asupra tarifelor RCA.

ADVERTISEMENT

Este prioritar pentru ASF să identifice soluţii care să încurajeze intrarea unor noi jucători serioşi pe segmentul asigurărilor RCA, cu consecinţa creşterii concurenţei sănătoase pe această piaţă, în beneficiul consumatorilor, şi nu să descurajeze potenţiali noi investitori, prin măsuri populiste care încalcă principii constituţionale şi europene. Ne dorim cu toţii stabilitate şi predictibilitate într-o piaţă care a fost afectată de falimente răsunătoare, falimente care tot din motive populiste, greşit înţelese, nu au fost împiedicate la timp”, se arată într-un comunicat de presă al COTAR.

Transportatorii susțin că actualul sistem e unul care-i dezavantajează pe șoferii care nu produc accidente, dar care subvenționează, prin actuala reglementare, costurile pe care le impun șoferii ce produc aceste accidente. Cei de la COTAR susțin că actuala reglementare nu va împiedica falimente de tipul celor la care am asistat în anii anteriori.

„Această măsură va da ocazia unor jucători din piaţa de asigurări de a justifica un viitor faliment care din păcate ca şi precedentele va fi plătit tot de către asiguraţi. Deşi pare un ajutor oferit românilor, de fapt, o asemenea măsură nu creează niciun beneficiu real consumatorilor de asigurări din România, lucru care a fost evident în perioada în care a fost aplicabilă aşa-zisa plafonare, când tarifele RCA practicate de asigurători au crescut cu zeci de procente faţă de tarifele anterioare. ASF a asistat neputincioasă la aceste creşteri”, se mai arată în comunicatul celor de la COTAR.

ADVERTISEMENT