News

Tunelurile Hamas, o rețea mai mare ca metroul din Paris. Israel jură să distrugă acest coșmar subteran

Tunelurile subterane ale Hamas din Gaza, testul suprem pentru armata Israelului. Un labirint periculos care se întinde pe 500 de kilometri
13.11.2023 | 18:21
Tunelurile Hamas o retea mai mare ca metroul din Paris Israel jura sa distruga acest cosmar subteran
„Metroul din Gaza”, așa cum este supranumită de forțele statului evreu, găzduiește camere de comandă, rezerve de arme și de combustibil, ascunzători pentru teroriști și pentru ostatici
ADVERTISEMENT

Mișcarea islamistă Hamas are o rețea de 500 km de tuneluri subterane sub enclava palestiniană. Acest labirint, un oraș sub oraș, este atât de puțin cunoscut încât ar putea pune în dificultate forțele israeliene în timpul ofensivei lor terestre în Fâșia Gaza.

O provocare majoră pentru Tzahal

În fața avansului armatei israeliene, gruparea Hamas poate conta pe o rețea subterană de câteva sute de kilometri. „Metroul din Gaza”, așa cum este supranumită de forțele statului evreu, găzduiește camere de comandă, rezerve de arme și de combustibil, ascunzători pentru teroriști și pentru ostatici, etc.

ADVERTISEMENT

Specialiștii în gherilă urbană sunt de acord că aceste tuneluri sofisticate, create în urmă cu 20 de ani, reprezintă un atu strategic incontestabil pentru Hamas și o provocare majoră pentru armata israeliană, care a afirmat, săptămâna trecută, că a pătruns „până în inima” orașului Gaza.

„Distrugerea Hamas înseamnă distrugerea acestei rețele de tuneluri”, a declarat Tzahal (armata israeliană) pe rețeaua de socializare X. Forțele armate ale statului evreu, care comunică în mod regulat despre amenințarea reprezentată de tunelurile Hamas, au arătat pe platformă cum ar putea să le neutralizeze cu ajutorul explozibililor. Totuși, aceste operațiuni riscă să fie complicate de o serie de obstacole.

ADVERTISEMENT

Armata israeliană acuză Hamas că exploatează aceste tuneluri în scopuri militare, sub infrastructuri civile precum spitale, școli și moschei. Duminică, 5 noiembrie, Tzahal a anunțat că a descoperit o intrare de tunel în fața spitalului Sheikh Hamad din nordul Fâșiei Gaza.

Spitalele, folosite ca scut de islamiști

Armata israeliaă a comunicat și în legătură cu un alt stabiliment, spitalul indonezian din Gaza, despre care se spune că ar ascunde un „centru de comandă” al Hamas în subsolul său. O rampă de lansare a rachetelor ar fi fost descoperită la doar 75 de metri de clădire, scrie Franceinfo.

ADVERTISEMENT

„Ei știu foarte bine că, dacă Israelul lansează un atac aerian asupra acestei rampe de lansare, spitalul va fi avariat”, a declarat purtătorul de cuvânt al armatei israeliene, Daniel Hagari, denunțând „utilizarea cinică a spitalelor” de către mișcarea palestiniană. La sfârșitul lunii octombrie, armata a acuzat deja Hamas că adăpostește tuneluri sub spitalul Al-Shifa, cel mai mare spital din enclava palestiniană. Gruparea islamistă a negat aceste acuzații.

De asemenea, este probabil ca mulți dintre cei aproximativ 240 de ostatici ai Hamas, prizonieri de la atacurile teroriste din 7 octombrie, să fie ținuți în subteran. Yocheved Lifshitz, în vârstă de 85 de ani, un fost ostatic israelian care a fost eliberat la 23 octombrie, a fost reținut în această rețea subterană. „Îi puneau să meargă mai mulți kilometri în tuneluri, pe un teren umed. Era o rețea subterană imensă, ca o pânză de păianjen gigantică de tuneluri”, a descris fiica sa Sharone, în cadrul unei conferințe de presă.

ADVERTISEMENT

Ce rost avea ca Hamas să țină ostaticii în aceste tuneluri? „Este cel mai sigur loc și forțează armata israeliană să intre și să încerce să-i salveze. Hamas a creat o serie de dileme oribile”, răspunde Scott Savitz, inginer la Rand Corporation, un centru de cercetare militară al guvernului american. Prin distrugerea tunelurilor, armata israeliană îi pune în pericol și pe ostatici.

O rețea mai mare ca metroul din Paris

Într-o publicare apărută la 17 octombrie, Modern War Institute din cadrul academiei militare americane West Point descrie „metroul din Gaza” drept un „coșmar subteran” format din 1.300 de tuneluri, lungi de 500 km și îngropate sub o zonă îngustă de 41 km lungime și 6-12 km lățime.

Cu titlu de comparație, metroul din Paris are 226 km de tuneluri. În acest labirint de tuneluri înguste, căptușite cu pereți de beton, posturile de comandă se află alături de camere de armament și de depozitare a combustibilului, în timp ce altele adăpostesc generatoare. „Este o bază militară sub o populație civilă”, a rezumat Daphné Richemond-Barak, cercetător la Academia West Point și lector la Universitatea Reichman din Herzliya, Israel.

„Un loc înfricoșător”

Acesta din urmă a reușit să viziteze un tunel al Hamas după războiul din 2014. „Este claustrofobic. După 20 de minute, chiar îți dorești să ieși cât mai repede. Dar pentru a găsit drumul înapoi îți trebuie noroc. Este un loc înfricoșător și este vorba de aproape o frică existențială de fapt”, descrie cercetătorul. „Un tunel Hamas are în medie doar doi metri înălțime și un metru lățime, ceea ce face extrem de dificilă intrarea, deplasarea și lupta”, explică John Spencer, autorul publicației Academiei West Point despre tunelurile Hamas.

El consideră că „metroul din Gaza” este „mult mai sofisticat” decât, de exemplu, rețeaua de tuneluri folosită de ISIS în Siria și Irak. Potrivit unui oficial militar israelian intervievat de AFP, costul construirii fiecărui kilometru de tunel ar fi de 500.000 de dolari (aproximativ 460.000 de euro). Cum a reușit Hamas să finanțeze aceste tuneluri? Prin deturnarea ajutorului internațional, afirmă Harel Shorel, specialist în probleme palestiniene la Universitatea din Tel Aviv (Israel).

Distruse parțial

O parte a rețelei acestor tuneluri a fost slăbită în 2013, când Egiptul a inundat tunelurile de contrabandă cu apă de mare și apă uzată. Potrivit armatei egiptene, aproape 1.400 de tuneluri au fost astupate între 2013 și 2014. În 2014, în timpul Operațiunii Protective Edge din Fâșia Gaza, au fost distruse 34 de tuneluri, dintre care aproape jumătate duceau spre teritoriul israelian, potrivit Tzahal.

În 2021, armata a afirmat că a distrus 100 km de tuneluri în timpul operațiunii „Gardianul Zidurilor”. Yahya Sinwar, liderul Hamas din Gaza, a replicat că această operațiune a avariat doar 5% din „metroul din Gaza”. Tunelurile Hamas nu au doar o funcție defensivă. Ele pot fi folosite și pentru a ataca sau pentru a face contrabandă cu bunuri. În 2006, unul dintre aceste tuneluri a permis Hamas să pătrundă pe teritoriul statului evreu pentru a-l răpi pe soldatul franco-israelian Gilad Shalit.

„În contextul actual al războiului din Gaza, aceste tuneluri permit surprinderea inamicului, atacându-l din spate sau plasând explozibili sub soldații inamici”, explică Scott Savitz. Această înregistrare video publicată de brigăzile Al-Qassam, aripa armată a Hamas, arată un asalt asupra tancurilor israeliene din tunelurile din cartierul Zeitoun, în sudul orașului Gaza, la 1 noiembrie.

Un labirint capcană

Sunt utile bombardamentele aeriene ale Tzahal împotriva acestor tuneluri? Nu și în opinia lui Scott Savitz. „Este foarte greu să distrugi aceste tuneluri de la suprafață. Trebuie să știi exact unde se află, ceea ce nu este la îndemână. Există bunker busters, bombe concepute pentru a penetra țintele în adâncime. Dar acestea sunt ineficiente împotriva tunelurilor foarte adânci”, explică inginerul american.

Armata israeliană dispune de bomba anti-buncăr GBU-28, care poate lovi ținte de până la 30 de metri sub pământ, dar unele tuneluri Hamas au o adâncime de 70 de metri, notează cercetătorul John Spencer. Nici pătrunderea într-un tunel inamic nu este ușoară. El a continuat: „Ei cunosc condițiile, au capacitatea de a plasa tot felul de obstacole: ambuscade, mine, capcane”. Yahya Sinwar, liderul Hamas din Gaza, a confirmat într-un discurs că a plasat „sute de mii de capcane” în aceste tuneluri.

În opinia lui John Spencer, Tzahal este una dintre cele mai bine pregătite armate din lume pentru a purta un război subteran. Are unități specializate, cum ar fi unitatea Yahalom, însărcinată cu cercetarea, „curățarea” și distrugerea tunelurilor. Această unitate include subunitatea Samur („nevăstuică” în ebraică), formată din soldați antrenați să intre în aceste tuneluri și să le distrugă din interior.

Un război subteran de durată

Echipamentul special de care dispun aceste unități include senzori tereștri și aeropurtați pentru a localiza tunelurile, roboți telecomandați pentru a le explora în siguranță, radiouri și tehnologii de navigație care funcționează în subteran și ochelari de vedere pe timp de noapte. Pentru a sigila aceste tuneluri după ce au fost distruse, John Spencer citează, de asemenea, mai multe tipuri de explozibili și buldozere.

„Nimeni nu câștigă un război doar cu tuneluri, dar ele oferă un mare avantaj”, rezumă Scott Savitz, care anticipează o strategie israeliană „de la caz la caz”. Daphné Richemond-Barak este de aceeași părere: „Pentru a putea eradica complet aceste tuneluri, trebuie să le cunoști pe toate”, explică cercetătoarea. „Este aproape insurmontabil din punct de vedere militar. Este posibil, dar nu va fi niciodată 100% posibil”. Astfel încât, în opinia multor experți, acest „război al tunelurilor” va fi unul de durată.

ADVERTISEMENT
Tags: