Într-o postare pe contul de Facebook, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează că un nou tip de fraudă se răspândește prin mesaje pe rețelele sociale care, aparent, vin din partea unor cunoștințe sau prieteni.
„Atunci când formularea textului pare suspectă și sunteți îndemnați prin mesaj să accesați link-uri sau atașamente, mai ales atunci când nu primiți detalii concrete despre motivul pentru care este necesar să faceți acea acțiune, contactați expeditorul pentru lămuriri pe un alt canal de comunicare! Este posibil ca prietenul sau cunoștința dvs. să aibă contul compromis de atacatori.
De obicei, infractorii cibernetici compromit conturi online, mai ales conturi de social media, pentru a se folosi de încrederea generată de cont și de conexiunile acestuia în lansarea de mesaje cu potențial malițios sau fraudulos”, se spune în postarea DNSC.
Directoratul a postat o captură de ecran cu ajutorul căreia exemplifică tipul de mesaje suspecte primite aparent de la prieteni, mesaje care sunt însoțite de un link care nu ar trebui accesat. „Analizează, înainte de click!”, se mai spune în postare.
Pentru cei care primesc asemenea mesaje, DNSC oferă posibilitatea verificării acestora cu o soluție de securitate disponibilă gratis online, virustotal.com, cu care se poate afla ce se află în realitate în spatele mesajului primit.
Metodele de fraudă online tind să devină din ce în ce mai rafinate. În luna noiembrie, FANATIK a prezentat o tentativă de înșelăciune prin intermediul platformei Booking.com, folosită pentru rezervări de cazare în întreaga lume.
Clienților companiei le erau trimise mesaje în care li se spunea că există probleme în ce privește validitatea cardului folosit pentru plata rezervării și, din acest motiv, li se cerea date suplimentare care dădeau acces hackerilor la contul bancar al clienților.
Tot luna trecută, ANAF anunța că unele persoane se folosesc de numele instituției ca apelând de la call-centerul Fiscului pentru a cere date personale sau legate de credite. ANAF avertiza că nu folosește call-centerul în acest scop, deci apelurile primite erau tentativă de fraudă.