News

Unul din cinci români nu reuşeşte să pună bani deoparte de la o lună alta. Studiul care arată ce obiceiuri avem în a face economii

Un studiu Revolut şi Dynata, realizat cu ocazia Zilei Mondiale a Economisirii, scoate în evidenţă metodele favorite de economisire ale românilor.
31.10.2023 | 14:15
Unul din cinci romani nu reuseste sa puna bani deoparte de la o luna alta Studiul care arata ce obiceiuri avem in a face economii
Doar 10% dintre români reuşesc să pună deoparte peste 1.000 de lei pe lună Foto: Pixabay
ADVERTISEMENT

Românii au traversat un an plin de provocări în plan financiar, inflaţia, intervenţia guvernului în plafonarea preţului la unele produse de bază şi, ulterior, adoptarea noilor măsuri fiscale, fiind tot atâtea hopuri care au afectat în ambele sensuri economiile românilor.

Aproape un sfert dintre români economisesc tot timpul anului

De Ziua Mondială a Economisirii, care se sărbătoreşte anual pe 31 octombrie, Revolut și Dynata au realizat un studiu pentru a vedea atitudinea românilor față de economisire, în actualul context. Cu peste 3 milioane de clienţi în ţara noastră, Revolut a încercat să afle modalitățile de economisire la care apelează zilele acestea românii.

ADVERTISEMENT

O dată încheiată perioada vacanţelor, comportamentul financiar al românilor a devenit la responsabil. Aproape jumătate dintre ei spun că toamna încep să economisească, studiul relevând că 49% dintre ei pun bani deoparte lunile acestea. Dintre ei, 18% fac asta pentru că au cheltuit prea mult cu vacanța de vară, iar 31% spun că toamna este un moment potrivit pentru a face asta.

În schimb, există un procent de 23% dintre români care spun că economisesc pe tot parcursul anului, fără a ține cont de un moment sau perioadă anume. La polul opus există o minoritate de 6% care în principiu are tendinţa de a cheltui după pofta inimii. Această minoritate a declarat că intenționează să amâne până în ianuarie anul viitor să facă economii.

ADVERTISEMENT

În unele cazuri, de la intenţie la faptă e drum lung, asta pentru că unii români ar vrea să economisească, dar nu au ce. Studiul Revolut ne mai arată că unul din cinci români nu reușește să pună deloc bani deoparte şi, tot din cauza veniturilor prea mici, un procent de 53% dintre salariaţi economiseşte sub 500 de lei pe lună. În schimb, 10% fac economii de cel puțin 1.000 lei lunar, cu cel mai mare procent în rândul segmentului de vârstă 25-34 de ani.

Ca şi în alte domenii şi aici diferențele dintre bărbați și femei sunt evidente. Apoape un sfert – respectiv 22% – dintre femei nu pun deoparte nici măcar un leu (față de 18% în cazul bărbaților), iar cele mai multe economisesc sub 250 de lei pe lună (32% vs. 22% bărbați). În schimb, doar 7% dintre femei reuşeesc să pună deoparte mai mult de 1.000 de lei lunar, față de 13% dintre bărbați.

ADVERTISEMENT

Regula 50/30/20, preferata românilor

La fel de interesante sunt şi metodele alese de români pentru a face economii. Regula la care apelează majoritatea este 50/30/20, în care 50% dintre fonduri sunt destinate cheltuielilor clasice (chirie, utilități etc.), 30% din bani sunt rezervaţi cheltuielilor de plăcere (mese în oraș, întâlniri cu prietenii), iar un procent de 20% e alocat pentru economii și investiții. Revolut le vine în ajutor celor care doresc să economisească, integrând funcții automate în aplicație – rotunjirea restului de la plățile făcute cu cardul sau aplicația Revolut, economisirea unei sume fixe cu o frecvență lunară, într-un Buzunar special creat pentru a economisi din timp fondurile necesare pentru viitoarele călătorii și vacanțe. Tot la economisire poate ajuta și cashback-ul de până la 5% oferit la achiziționarea de produse și servicii de la brandurile favorite incluse în funcția Magazine.

Generația care apelează cel mai mult la conturile de economisire este reprezentată de mileniali, 45% dintre aceştia spunând că au cel puțin un depozit de economii, în timp ce 18% au acces la cel puțin un cont de economii la o bancă digitală. Aceste procente vin în contextul în care 46% dintre respondenții la studiu au spus că au cel puţin un depozite deschis, la fie la bănci digitale, fie la bănci tradiționale sau o combinație a celor două. De asemenea, 13% au cel puțin un cont de economii la care au acces exclusiv prin digital banking.

ADVERTISEMENT

Referitor la ideea de investiţie ca modalitate de conomisire, 53% dintre românii particiapnţia la studiu spun că investesc bani în diverse instrumente (acțiuni, fonduri tranzacționate la bursă, money market funds, criptomonede etc.). Cât priveşte motive pentru care au ales această modalitate de economisire, 14% spun că își pregătesc astfel un fond de rezervă pentru momentul pensionării, 13% strâng pentru a avea bani pentru proiecte proprii sau cheltuieli (13%), 12% pentru educația copiilor, iar 6% în scopuri antreprenoriale. Milenialii (52%) sunt cei mai interesați de aceste instrumente de economisire, spre deosebire de generațiile de peste 55 de ani (30%).

Potrivit datelor interne Revolut, numărul clienților care folosesc Revolut pentru trading a crescut cu 36% în ultimele șase luni. Un client român care investește în acțiuni și ETF-uri generează, în medie, patru ordine de tranzacționare pe lună și are un portofoliu de circa 1.650 de euro în acțiuni listate pe bursele americane, în fonduri tranzacționate la bursă sau, mai recent, în acțiuni europene. Cei mai numeroși clienți care investesc în trading cu Revolut provin din segmentul de vârstă 25-34 de ani (35%), urmați de cei din segmentele 45-54 de ani și 18-24, în procente de câte 26%.

Peste 50% dintre români sunt preocupaţi de riscul de fraude

În ce priveşte instrumentele preferate de economisire sau investiții, românii sunt interesați într-o mare măsură de depozitele de economisire (22%) și de depozitele la termen (3, 6 sau 12 luni) (35%). De asemenea, 27% dintre respondenţi sunt interesați de bonduri, preferatele fiind cele guvernamentale (25% vs. 2% obligațiuni corporate), în timp ce investițiile în acțiuni sunt menționate de 21% dintre respondenți. Cu Revolut, de la doar un 1 euro pe lună, clienții pot investi în fonduri tranzacționate la bursă sau în acțiuni emise de peste 2.200 de companii listate pe bursele americane și europene. De asemenea, clienții pot face investiții în metale prețioase, direct în aplicație.

Din păcate, tentativele de fraudă online nu ocolesc nici sectorul investiţiilor, iar 53% dintre participanţii la studiu recunosc că nu au suficiente cunoștințe pentru a se apăra de escrocheriile care apar pe platformele de investiții și vor să afle mai multe, să fie pregătiți să le recunoască.

Revolut adoptă o abordare diferită pentru a crește gradul de conștientizare a clienților săi cu privire la fraudele bancare online, inclusiv prin introducerea de cursuri în aplicație. Cele cinci cursuri despre fraude, gratuite și disponibile și în limba română, a fost dezvoltate de experții antifraudă ai băncii digitale Revolut și acoperă cele mai răspândite tipuri de înșelătorii, inclusiv pe cele legate de investiții. Fiecare lecție include materiale care explică diferitele tipuri de fraudă, cum se pot proteja clienții și împărtășesc exemple despre cum pot avea loc aceste escrocherii, bazându-se pe exemple din viața reală. La finalul cursurilor, clienții pot testa ceea ce au învățat și pot finaliza lecția. De la lansarea cursului, în septembrie 2023, peste 30.000 de români au finalizat cel puțin o lecție.

ADVERTISEMENT