Europa se află în mijlocul unei mari renașteri feroviare. O conștientizare sporită a problemelor de mediu, numeroasele neplăceri ale călătoriilor cu avionul și efortul mental necesar pentru a conduce pe distanțe lungi sunt toate motive pentru ca oamenii să se orienteze către vacanțe cu trenul. Numărul de pasageri europeni este din nou în creștere, chiar dacă nu chiar la nivelurile de dinainte de pandemie.
Ca răspuns, operatorii de pe întreg continentul investesc în noi servicii, trasee și oferte speciale. Iar oferta va fi din ce în ce mai bună. Zeci de proiecte sunt în curs de desfășurare din statele baltice până în Portugalia, Uniunea Europeană urmărind dublarea traficului feroviar de mare viteză până în 2030 și sprijinind în prezent “10 proiecte-pilot pentru înființarea de noi servicii feroviare sau îmbunătățirea celor existente”, scrie The Washington Post. De la trenuri lente la chilipiruri cu trenuri de mare viteză, există o mulțime de opțiuni pentru cei care vor să-și petreacă vacanța de vară călătorind prin Europa.
Trenurile cu vagon de dormit păreau să fie pe cale de dispariție în 2016, când guvernul Franței, ultimul lor bastion, a decis să taie finanțarea pentru o serie de servicii. Din fericire, multe dintre acestea au fost restabilite de atunci, iar alte țări din Europa – mai ales Austria, sub marca Nightjet – investesc masiv în trenurile de noapte.
În această vară debutează un serviciu între Bruxelles și Berlin, două centre politice cheie, gestionat de o nouă companie numită European Sleeper. Clienții pot pleca din Bruxelles la ora 19:22 (sau din Amsterdam la 22:34) în zilele de luni, miercuri și vineri și pot ajunge la Berlin la ora 6:48. Trenurile de întoarcere pleacă duminică, marți și joi. Există trei tipuri de bilete, începând de la 85 de dolari (≈386 lei): un loc, un pat într-un compartiment cu șase paturi sau un pat într-un compartiment cu trei paturi.
De asemenea, au fost introduse recent și alte trenuri de noapte, cum ar fi cel de la Stockholm la Hamburg, care a început să circule în toamnă, sau cel de la Paris la Viena, care a început să funcționeze în 2021.
Vara trecută, compania națională de căi ferate din Germania, Deutsche Bahn, a oferit abonamente lunare pentru vasta rețea feroviară a țării pentru mai puțin de 10 dolari (≈45 lei), ca răspuns la problemele legate de costul vieții cauzate de o creștere bruscă a costurilor pentru electricitate, alimente, încălzire și mobilitate. Succesul acestui proiect a dus la introducerea biletului Deutschland-Ticket, care va costa aproximativ 50 de dolari (≈227 lei) pe lună și va permite călătorii nelimitate în toate trenurile, autobuzele și metrourile din oraș, cu excepția celor mai directe și rapide servicii interurbane.
Posibilitățile sunt seducătoare. Iubitorii de bere, de exemplu, ar putea călători de la Düsseldorf la Köln, la Bamberg și mai departe la München, oprindu-se pe drum pentru a savura beri locale deosebite. Între timp, cei care sunt în căutare de peisaje ar putea prefera calea ferată West Rhine Railway, care se întinde de-a lungul Rinului de la Köln, în nord, până la Mainz.
Un lucru de reținut: biletul Deutschland-Ticket este disponibil doar ca un abonament reînnoibil, pe bază de aplicație. Expertul britanic în trenuri Mark Smith, cunoscut mai bine pe internet sub numele de Omul din scaunul 61, recomandă anularea până la data de 10 a lunii pentru a evita să fie taxat pentru mai mult de o lună.
Având în vedere că locomotivele sunt o invenție britanică, rețeaua feroviară din Regatul Unit poate fi o dezamăgire. Serviciile sunt adesea întârziate și există o singură linie de mare viteză, folosită de Eurostar și de serviciile interne, de la Londra până în zona rurală din Kentish. În prezent se desfășoară o dezbatere națională privind construcția în curs de desfășurare a HS2 (High Speed 2).
Britanicii obișnuiesc să se retragă în trecut pentru confort. Anul acesta se împlinesc 100 de ani de la prima locomotivă de pasageri care a atins viteza de 100 de mile/h (≈ 160.93 km/h) din lume, Flying Scotsman; ca urmare, sunt planificate o serie de excursii speciale. Pentru cei care își pot permite, Centenary Weekender pare a fi cea mai atractivă călătorie, de la Londra la York și apoi la Edinburgh, urmată de o excursie pe frumoasa coastă de est a Scoției.
Poate că Flying Scotsman este unică, dar Europa este plină de atracții istorice. Există și o altă aniversare: Wuppertal Schwebebahn, o remarcabilă cale ferată suspendată care continuă să funcționeze, a fost finalizată în 1903. Și mai este și gara Beaux-Arts Canfranc, deschisă ca punct de trecere din Spania în Franța în 1928, care a fost reînființată ca hotel în acest an.
Serviciile low-cost sunt din ce în ce mai frecvente în Europa, dar nimeni nu se mișcă atât de repede ca Avlo din Spania, care operează trenuri de mare viteză, cu costuri reduse, între Madrid și Barcelona, cu bilete care încep de la aproximativ 7 dolari (≈32 lei). Rețeaua se extinde: de la începutul lunii iunie, există o nouă rută din capitala spaniolă către Andaluzia, care include Cordoba, Sevilla și Malaga.
În Franța, există Ouigo, care oferă servicii standard și de mare viteză de la Paris către orașe din întreaga țară, inclusiv Bordeaux, Marsilia și Strasbourg. Avantajul serviciului standard – care oferă bilete începând de la 11 dolari (≈50 lei) – este că prețurile nu se schimbă. Marea Britanie are și ea un serviciu low-cost, de la Londra la Edinburgh via Newcastle, deși biletele nu sunt întotdeauna atât de avantajoase.
Puține orașe au cunoscut investiții atât de mari și îmbunătățiri rapide în ceea ce privește dotarea metroului precum Istanbulul. La începutul acestui an, a fost inaugurată o linie care leagă aeroportul din Istanbul de oraș, în timp ce alte linii noi și extinderi intră în serviciu în permanență. Este o schimbare remarcabilă pentru un oraș care, până în 1989, nu a avut practic niciun transport subteran.
Totuși, nu este singura capitală care investește în trenuri subterane. Experiența de a vizita Copenhaga a fost transformată de deschiderea în 2019 a liniei City Circle Line. Începând din vara anului trecut, vizitatorii care sosesc la Londra Heathrow pot ajunge mult mai repede în centrul orașului, și nu numai, grație liniei Elizabeth Line din 2022.
Parisul, între timp, se află la debutul unui program de extindere semnificativ, Grand Paris Express, care va oferi noi conexiuni în suburbiile orașului, neglijate de mult timp. Vă puteți aștepta să vedeți că aceste servicii vor începe să fie puse în funcțiune anul viitor, când Parisul va găzdui Jocurile Olimpice și când Linia 14 a metroului va fi prelungită până la Orly, al doilea cel mai mare aeroport din Paris.