News

Viitorul trenului în UE și traficul de mare viteză. Bruxelles vrea un spațiu feroviar unic pe continent

Mobilitatea durabilă: care este viitorul trenului în UE ? Comisia Europeană vrea creșterea vitezei și o armonizare feroviară pe continent.
25.07.2023 | 17:03
Viitorul trenului in UE si traficul de mare viteza Bruxelles vrea un spatiu feroviar unic pe continent
UE dorește să dea un impuls transportului feroviar și să realizeze un spațiu feroviar unic pe continent / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

La nivelul Uniunii Europene au fost lansate numeroase proiecte iar investițiile în sectorul feroviar vor fi esențiale, atât pentru transportul de călători, cât și pentru cel de marfă. Armonizarea semnalizării, finanțarea infrastructurii, facilitarea achiziționării de bilete rămân tot atâtea chestiuni de rezolvat pentru o mobilitate durabilă.

Trenul, încă pe val în Europa

Fie că este vorba de călătoriile de zi cu zi, fie că este vorba de călătorii mai lungi sau de „flygskam” („rușinea” de a lua avionul pentru că afectează clima), trenul are succes în Europa. Încă de la Cartea albă privind transporturile din 2011, Comisia Europeană și-a propus să tripleze traficul de mare viteză pe șine până în 2050. Cu toate acestea, există o serie de obstacole în calea creșterii transportului feroviar, în special în cazul călătoriilor internaționale. În Uniunea Europeană, doar 6 % din deplasări sunt făcute cu trenul, iar puțin peste 5 % din transportul de mărfuri se efectuează în prezent pe calea ferată.

ADVERTISEMENT

Glasul „verde” al roților de tren

Transportul feroviar emite puține gaze cu efect de seră în comparație cu concurenții săi de pe șosele și din aer, dar reprezintă un atu major în lupta împotriva schimbărilor climatice și în atingerea obiectivelor de neutralitate a emisiilor de dioxid de carbon stabilite de Uniunea Europeană în Pactul verde pentru 2050. În prezent, trenul reprezintă mai puțin de 0,5 % din emisiile legate de transport în UE. Rețeaua europeană de promovare a trenurilor de noapte, „Back-on-track”, estimează, de exemplu, că o călătorie Paris-Toulouse reprezintă 167,6 kg de CO2 cu avionul, 96,6 kg cu automobilul diesel și doar 3,3 kg cu trenul.

Spațiu feroviar unic în UE

Uniunea Europeană dorește să dea un impuls transportului feroviar și să realizeze un spațiu feroviar unic pe continent. În decembrie 2021, Comisia Europeană a dezvăluit un pachet de măsuri pentru îmbunătățirea transporturilor în Europa. Printre texte se numără un plan de acțiune pentru creșterea traficului feroviar pe distanțe lungi și a traficului transfrontalier.

ADVERTISEMENT

Propunerea include o revizuire a regulamentului privind rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T, Trans-European Transport Network). TEN-T acoperă toate rutele rutiere, maritime și feroviare majore care structurează deplasările pe distanțe lungi ale europenilor și ale mărfurilor lor. Se disting două niveluri: rețeaua centrală, care cuprinde principalele rute europene, și rețeaua globală, mai detaliată. Paris-Lyon, de exemplu, face parte din rețeaua centrală, în timp ce Paris-Limoges, care este mai puțin strategică, este o secțiune a rețelei globale.

Creșterea vitezei, uniformizarea semnalizării

Executivul european a propus creșterea vitezei trenurilor la un minim de 160 km/h pentru transportul de pasageri și la 100 km/h pentru transportul de marfă până în 2030 sau 2040, în funcție de traseu. Pentru comparație, TGV-ul francez (pionier al trenurilor de mare viteză) circulă cu viteze de până la 320 km/h.

ADVERTISEMENT

Un alt punct cheie al acestei reforme este semnalizarea. Țările europene au încă sisteme diferite de gestionare a traficului la bordul trenurilor și pe liniile lor, ceea ce complică trecerea frontierelor. Numai în Franța, trei sisteme coexistă pe distanțe lungi. Pentru a îmbunătăți interoperabilitatea, Uniunea Europeană a dezvoltat un instrument comun, European Rail Traffic Management System (ERTMS).  Acesta este un sistem de control radio și de comunicare care poate măsura, de exemplu, viteza trenurilor, astfel încât traficul să poată fi organizat și să se evite aglomerările. Dar implementarea sistemului ERTMS este costisitoare.

„Costul implementării ERTMS este estimat la aproximativ 40 de miliarde de euro pentru cei 17.000 de kilometri ai rețelei TEN-T franceze”, a declarat directorul pentru afaceri europene a Căilor Ferate din Hexagon (SNCF), Jeremie Pelerin. Cu titlu de comparație, Franța investește în fiecare an aproximativ 2,8 miliarde de euro în linii. În aprilie anul trecut, prim-ministrul Elisabeth Borne a anunțat un plan major de 100 de miliarde de euro pentru dezvoltarea căilor ferate până în 2040. Implementarea ERTMS este una dintre priorități.

ADVERTISEMENT

Mecanismul european de interconectare

De asemenea, Uniunea Europeană a instituit un program de finanțare pentru îmbunătățirea rețelei transeuropene de transport. Cunoscut sub numele de „Mecanismul european de interconectare” (EIM), acesta ajută statele membre să instaleze sistemul european unic de semnalizare ERTMS. Componenta de transport a mecanismului are un buget de 25,8 miliarde euro pentru perioada 2021-2027. La sfârșitul lunii iunie, Comisia Europeană a selectat o serie de proiecte care vor beneficia de sprijin din partea programului. Legăturile feroviare transfrontaliere majore au primit prioritate, inclusiv, de exemplu, tunelul  Brenner dintre Italia și Austria.

Comisia Europeană va prezenta în curând noi propuneri în domeniul transporturilor. Printre acestea se numără un text pentru îmbunătățirea coordonării între administratorii de infrastructură și o revizuire a directivei privind mecanicii de locomotivă. Pachetul, care urmează să fie prezentat în mai multe etape până în toamna acestui an, ar trebui să includă și crearea unui contor de emisii de gaze cu efect de seră.  Fiecare transportator ar urma să indice clienților săi câte emisii au fost generate de o călătorie, folosind o metodologie comună la nivel european.

Standarde de dimensiuni

De asemenea, executivul european urmează să revizuiască standardele de dimensiuni pentru vehiculele grele de marfă. În prezent, normele europene limitează la 40 de tone greutatea camioanelor care circulă între statele membre. Unele pot depăși ușor această limită dacă rămân pe drumurile naționale. Cu toate acestea, cele mai mari camioane nu pot traversa frontierele, chiar și atunci când două țări vecine beneficiază de aceeași derogare de la normele europene.

Acesta este lucrul pe care Comisia dorește să îl corecteze.  „Poate părea un detaliu minor, dar, dacă această măsură va fi aprobată, va însemna că o parte din traficul internațional se va muta de la calea ferată la cea rutieră, deoarece transportatorii rutieri vor fi mai competitivi”, spune Jeremie Pélerin. Mai ales că dimensiunile vehiculelor prezintă un interes direct pentru transportul feroviar, deoarece unele camioane pot fi încărcate în trenuri pentru o parte din călătorie.

Liberalizarea vânzării de bilete

În cele din urmă, Comisia Europeană intenționează să liberalizeze vânzarea de bilete pe continent. Un regulament vizează facilitarea accesului europenilor la informații, rezervarea și plata biletelor online. Companiile ar urma astfel să fie obligate să autorizeze vânzarea biletelor lor naționale pe alte platforme decât cele proprii.

Acest text se referă la toate modurile de transport, dar afectează în special transportul feroviar. În prezent, este deja posibilă rezervarea unei călătorii în Franța pe site-ul companiei feroviare germane Deutsche Bahn sau pe cel al companiei naționale spaniole Renfe. Dar oferta rămâne inegală și nu întotdeauna simetrică. SNCF lucrează, de asemenea, cu distribuitori privați. „Avem deja acorduri de distribuție cu platforme precum TrainLine, dar ideea Comisiei este de a multiplica canalele de vânzare pentru a încerca să atragem mai mulți călători”, rezumă Pelerin.

Eliminarea TVA-ului pentru călătoriile internaționale

Pe lângă infrastructura necesară pentru calea ferată, îmbunătățirea serviciilor de emitere a biletelor reprezintă o modalitate de încurajare a călătoriilor pe calea ferată. ONG-ul Transport & Environnement, de exemplu, propune eliminarea TVA-ului pentru călătoriile internaționale. De asemenea, pe continent există tot mai multe inițiative care vizează reducerea prețului biletelor.

În Germania, „Deutschlandticket”, lansat în luna mai, oferă acces nelimitat la autobuze, metrou și trenuri locale și regionale pentru 49 de euro pe lună. Această idee a fost lansată după succesul unui abonament de 9 euro în vara anului 2022. O serie de țări, precum Spania și Austria, au oferte similare, chiar dacă aceste abonamente nu determină neapărat o trecere de la transportul rutier la cel feroviar. Acest lucru se datorează în parte faptului că s-ar putea să crească pur și simplu volumul de trafic în general, fără a reduce volumul de trafic cu mașina sau cu avionul.

ADVERTISEMENT