O analiză a ziarului Financiar arată că, în acest moment, statul injectează nu mai puțin de trei miliarde de lei în consum prin vouchere sociale. Cu toate acestea, proiectul mai degrabă umflă veniturile marilor reţele şi lanţuri de restaurante.
De altfel, sursa anterior citată a explicat că, în țara noastră, 7 din 10 lei cheltuiţi în magazine alimentare merg spre comerţul modern.
Le luăm pe rând și descoperim că proiectul lansat de guvern prin care oamenii cu venituri mici primeau vouchere sociale s-a transformat în cu totul altceva.
Astfel, într-o perioadă marcată de inflaţie galopantă, voucherele au avut, de fapt, darul de a rotunji zdravăn veniturile marilor reţele şi lanţuri de restaurante și magazine.
Atenție, să nu credeți că discutăm despre vreo sumă infimă. Trei miliarde de lei intră în conturile unora. Pe lista publicată de ZF se află reţelele internaţionale de supermarketuri şi hipermarketuri.
Printre ele Kaufland, Lidl, Carrefour, Auchan, Mega Image, Profi, Pennny, Cora, dar lor li se alătură și greii din industria de restaurante.
În capul listei s-a așezat McDonald’s, însă gigantul american este urmat de KFC şi Pizza Hut pe listele unităţilor de unde 2,5 milioane de români cu venituri mici îşi pot cumpăra produse alimentare sau mese calde.
Vă readucem aminte că, în prezent, sunt înscrise nu mai puțin de 20.000 de magazine şi restaurante pe listele celor trei emitenţi de carduri sociale – Sodexo, Up România şi Edenred.
Mai trebuie spus că în comerţul tradiţional au mai rămas doar 40.000 de chioşcuri şi alimentare. Sunt de patru ori mai puține față de ce se întâmpla în urmă cu 25 de ani.
De remarcat că Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, adică forul care a lansat programul, a transmis că oamenii au fost cei care au solicitat ca pe liste să ajungă mai toate magazinele și restaurantele mari.