News

ANPC continuă războiul cu băncile. Autoritatea pune la dispoziție o adresă de mail pentru datornicii neumulțumiți

Clineții băncilor care cred că instituțiile financiare le afectează interesele pot reclama acest lucru la o adresă de e-mail pusă la dispoziție de către ANPC
27.05.2023 | 16:02
ANPC continua razboiul cu bancile Autoritatea pune la dispozitie o adresa de mail pentru datornicii neumultumiti
Președintele ANPC, Horia Constantinescu/ Foto: Facebook - Horia Constantinescu
ADVERTISEMENT

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a lansat o adresă specială de e-mail pentru cei cu datorii la bănci și care cred că modul de derulare a contractului de credit este abuziv și le afectează interesele.

ANPC cere sprijin de la românii din diaspora

Adresa specială de e-mail, spsf@anpc.ro, a fost lansată „cu scopul de a veni în sprijinul consumatorilor care identifică elemente menite să le afecteze direct interesele și să îi determine să ajungă într-o situație financiară dificilă, în timpul derulării unui credit bancar contractat.

ADVERTISEMENT

La această adresă, consumatorii pot sesiza probleme precum: creșterea exagerată a ratelor și, ca atare, a gradului său de îndatorare, față de momentul contractării creditului; creșterea nejustificată a dobânzii aplicate pentru rambursarea creditului, comparativ cu prevederile contractuale; prezentarea, la momentul ofertării, doar a soluției de rambursare cu rate egale (ponderea în rată fiind de 75% dobândă și 25% sold principal), fără a i se pune la dispoziție mai multe posibilități de rambursare pentru a alege.

Sesizările semnalate pe aceste considerente trebuie însoțite de copii scanate după următoarele documente: contractul si scadențarul inițial; valoarea actuală a ratei; notificările primite de la bancă; venitul net al titularului, la momentul contractării și în prezent; corespondența avută cu cu banca. Pentru a putea face o comparație, ANPC le cere românilor stabiliți în alte state UE să le trimită date legate de creditele făcute în aceste țări.

ADVERTISEMENT

Pentru documentarea comparativă a comisarilor ANPC care se ocupă de acest domeniu, în cazul în care locuiți sau munciți în altă țară a Uniunii Europene, dețineți un contract de împrumut încheiat cu o bancă de acolo și doriți să veniți în sprijinul instituției noastre – pentru o imagine cât mai completă referitoare la abordarea acestei chestiuni la nivelul comunitar – trimteți, pe aceeași adresă de e-mail, scanarea documentelor care să conțină nivelul ratelor, scadențarele, dobânzile sau orice altă informație referitoare la derularea creditului doriți să ne puneți la dispoziție, fără a ne dezvălui datele dvs. personale”, se mai spune în comunicatul Autorității.

Băncile reclamă un abuz din partea ANPC

Pe 16 mai ANPC a anunțat că a amendat 11 bănci cu suma totală de 550.000 de lei pentru practicile legate de creditele acordate pe termen mediu și lung persoanelor fizice: BCR, Patria Bank, BRD Groupe Societe Generale, Unicredit Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, OTP Bank, Alpha Bank, ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank.

ADVERTISEMENT

Autoritatea susținând că instituțiile financiare ar fi recurs la „practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă.”

La două zile după acest anunț, Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) şi Asociaţia Româna a Băncilor (ARB) au acuzat că ANPC a amendat băncile pentru existența banalelor scadențare, care sunt o practică în toate sistemele bancare, motiv pentru care va da în judecată Autoritatea.

ADVERTISEMENT

Vorbim de o formulă de calcul practicată la nivel mondial, astfel că ANPC contestă o metodă legală de calcul a rambursării creditului folosită în întreaga lume. Ne exprimăm regretul pentru interpretările apărute în spaţiul public ca urmare a acestor declaraţii, cu atât mai mult cu cât modul în care se rambursează un credit este prevăzut de lege în OUG 50/2010 şi/sau OUG 52/2016, practica fiind similară cu cea din toate ţările europene şi care a rămas neschimbată de-a lungul anilor”, au precizat cele două asociații.

Reprezentanții băncilor au argumentat că din 2010 clienții pot alege dacă rambursarea creditelor este făcută prin rate egale sau rate descrescătoare, fiind informați cu privire la acest aspect înainte de semnarea contractelor, opțiunea fiind regăsită „transparent în documentele contractuale”. Instituțiile bancare mai precizează că metoda de plată cu rate egale este aleasă de clienții care vor să obțină un împrumut mai mare, iar dacă oamenii ar fi obligați să folosească plata în rate egale a principalului şi a dobânzii creditului, s-ar diminua considerabil posibilitatea de lua un credit pentru locuinţă.

În pofida acestor argumente, ANPC a continuat controalele iar în această săptămână a anunțat că alte opt bănci au fost amendate, cu suma tatolă de 400.000 de lei: Garanti Bank, Vista Bank, Libra Bank, CEC Bank, EximBank, Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank.

ADVERTISEMENT
Tags: