News

Bătaie pe maşini electrice în China. Producătorii europeni scot munți de bani pentru a concura cu rivalii asiatici

Miza mașinilor electrice în China. Constructorii din Europa investesc masiv pentru a recâștiga cea mai mare piață auto din lume
03.05.2023 | 14:36
Bataie pe masini electrice in China Producatorii europeni scot munti de bani pentru a concura cu rivalii asiatici
Pentru producătorii auto germani, ruperea legăturilor cu piața chineză este „de neconceput” / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Constructorii europeni de automobile recuperează decalajul în China prin investiții record. Sectorul automobilelor, la vârf cu cel producător de mașini electrice, domină finanțarea străină, în timp ce companiile din vest încearcă să recâștige cota de piață în fața rivalilor interni ai gigagntului asiatic. Miza este cea mai mare piață auto din lume.

Miza crucială a mașinilor electrice

Investițiile europene în sectorul auto din China au atins un nivel record, în timp ce companiile încearcă să recupereze cota de piață de la producătorii chinezi de mașini electrice, aflați într-o ascensiune pe care puțini observatori au prevăzut-o, și care reprezintă acum o amenințare directă pentru giganții europeni consacrați din doneniu.

ADVERTISEMENT

Anul trecut, investițiile europene directe în sectorul auto din China au atins 6,2 miliarde de euro, în timp ce investițiile în toate celelalte sectoare au totalizat 1,5 miliarde de euro, potrivit datelor Rhodium, un grup de cercetare din SUA. Acest lucru marchează o schimbare radicală față de 2018, când totalul industriei auto a fost de 1,7 miliarde de euro, comparativ cu 5,5 miliarde de euro în alte sectoare. Saltul de anul trecut a reflectat, de asemenea, în parte, creșterea participației companiei BMW în societatea sa mixtă din China.

Bruxelles-ul își răcește gura degeaba

Creșterea evidențiază modul în care sectorul auto a ajuns să domine investițiile europene în China, în pofida deteriorării legăturilor dintre guvernele străine și Beijing, precum și a controlului sporit exercitat de Partidul Comunist Chinez asupra întreprinderilor străine în China.

ADVERTISEMENT

În martie, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a dezvăluit o poziție mai dură față de China, ca parte a unei strategii de risc, semnalând restricții mai dure asupra comerțului cu tehnologii sensibile. Companiile străine încearcă să își apere cota de piață în China, cea mai mare piață auto din lume.

Tranzacțiile de pe piața de capital care vizează sectorul auto din China și care implică companii străine, inclusiv cele americane, au totalizat 9,6 miliarde de dolari în primul trimestru al anului 2023, potrivit datelor Dealogic, care includ fuziuni și achiziții, achiziții de acțiuni și tranzacții în așteptare.

ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, analiștii atrag atenția că această avalanșă de cheltuieli străine nu garantează că producătorii auto tradiționali, precum Volkswagen, Ford, General Motors și Toyota, pot recupera terenul pierdut. Companiile chinezești, în special cele producătoare de mașini electrice, susținute de subvenții de stat și de lanțuri de aprovizionare integrate vertical, au trecut în fața rivalilor străini.

Europenii rămân în joc, dar îl câștigă?

”Investițiile sunt necesare dacă vrei să rămâi în joc, dar nu sunt suficiente pentru ca tu să câștigi acel joc. Este nevoie cu adevărat de o regândire a întregului tău model de afaceri”, a declarat Bill Russo, fondator al companiei de consultanță Automobility cu sediul în Shanghai și fost șef al Chrysler în China. Ola Källenius, directorul general al Mercedes-Benz, a declarat duminică pentru un ziar german că tăierea legăturilor cu China ar fi ”de neconceput pentru aproape toată industria germană”, notează Financial Times.

ADVERTISEMENT

Datele Rhodium nu includ investițiile străine directe din SUA, investiția de 2,4 miliarde de euro a Volkswagen în compania chineză de proiectare de cipuri Horizon Robotics, anunțată în octombrie, sau planul constructorului auto german de a cheltui 1 miliard de euro pentru un centru de inovare în China, anunțat în aprilie. Grupurile străine, în frunte cu mărcile germane, japoneze și americane, reprezentau aproape două treimi din vânzările de automobile în China în urmă cu cinci ani. Această cotă s-a redus la aproximativ jumătate.

Producătorii chinezi domină piața

În timp ce China rămâne unul dintre cei mai mari contributori la profit pentru mulți producători auto internaționali, producătorii autohtoni sunt din ce în ce mai dominanți în categoria vehiculelor electrice. Opt dintre primele zece modele de mașini electrice vândute în China în acest an sunt mărci chinezești, potrivit datelor Automobility.

BYD, liderul incontestabil al pieței, principal jucător în producția de mașini electrice, susținut de Warren Buffett, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 80% în primele trei luni ale acestui an, comparativ cu primul trimestru din 2022, obținând o cotă de piață de 39%. Observatorii aperciază că SAIC este a doua companie, următoarele locuri fiind ocupate de companiile Geely Motors și BAIC Motors. Toți acești producători chinezi au ca priorități investițiile în cercetare, inovație și tehnică avansată.

ADVERTISEMENT
Tags: