News

Mașini electrice. Dominația Chinei grăbește sfârșitul motoarelor pe benzină și diesel

Era mașinilor pe benzină se apropie de sfârșit în China. Producătorii locali de mașini electrice conduc sectorul și au devansat companiile internaționale.
24.04.2023 | 12:32
Masini electrice Dominatia Chinei grabeste sfarsitul motoarelor pe benzina si diesel
Masini electrice. China, cea mai mare piată auto din lume, se pozitionează ca jucator principal / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Segmentul de mașini electrice – extrem de concurențial și pe care mizează toți producătorii mondiali – s-a dezvoltat rapid în China datorită creșterii numărului de companii producătoare, a creșterii infrastructurii de încărcare și a inițiativelor guvernamentale. Piața chineză a vehiculelor electrice a fost evaluată la 124,2 miliarde dolari în 2021 și se preconizează că va ajunge la 799 miliarde dolari până în 2027

Cea mai mare piață auto din lume

Era mașinilor pe benzină se apropie de sfârșit în China. Producătorii locali de mașini electrice conduc sectorul și au devansat companiile internaționale, potrivit analiștilor și experților din industrie. Sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice, împreună cu interesul tot mai mare al consumatorilor, a permis companiilor chineze să domine piața internă. Miza este crucială: China este cea mai mare piață auto din lume.

ADVERTISEMENT

Metropola Shanghai, care găzduiește un salon auto din doi în doi ani – un eveniment cheie pentru producătorii auto mondiali – a demonstrat că mărcile chinezești pot ”concura cu toți producătorii auto tradiționali la toate nivelurile – performanță, calitate, confort, nu există nimic ce nu pot face”, afirmă specialiștii în vehicule electrice. Aceast salon auto marchează sfârșitul motorului cu combustie internă, pe benzină sau diesel, și începutul erei unde vor domina mașinile electrice, apreciază aceștia.

Companiile producătoare de mașini electrice sunt conștiente că încep să ajungă din urmă predecesoarele lor care folosesc combustibili fosili. ”Vedem vehiculele pe benzină de înaltă clasă, precum BMW, Mercedes Benz și Audi, ca fiind principalii noștri concurenți”, a declarat William Li, directorul general al companiei auto Nio, supranumită „Tesla chinezească”.

ADVERTISEMENT

”Viitorul este chiar aici, chiar acum”

Vânzările de mașini electrice și hibride s-au dublat în 2022 și reprezintă mai mult de un sfert din totalul vehiculelor vândute, un nivel fără precedent, potrivit Federației Producătorilor de Automobile Private din China (CPCA). În pofida încetinirii globale din sectorul auto, vehiculele electrice din China vor avea o cotă de piață de peste 40% în acest an, a declarat Li.

La salonul auto de la Shanghai au fost expuse zeci de modele noi, atât de la producătorii nou veniți, cât și de la cei vechi. ”Viitorul este chiar aici, chiar acum”, a declarat Mike Johnstone, un director executiv al mărcii britanice de lux Lotus. Există acum o proliferare de mașini electrice, de vehicule electrice în China, ”iar acest lucru schimbă întreaga piață”.

ADVERTISEMENT

Și pe bună dreptate: Beijingul a alocat resurse enorme industriei. ”Au renunțat la dezvoltarea motoarelor pe benzină” pentru că nu puteau concura cu restul lumii, spune Elliot Richards, specialist în mașini electrice, notează France 24. ”Așa că și-au făcut socoteala: cu mașini electrice putem să câștigăm un avans în fața altor producători”.

5,8 milioane de stații de încărcare

Începând cu anii 2000, guvernele centrale și locale au pompat miliarde de dolari în subvenții și scutiri de taxe și au acordat contracte de transport public companiilor producătoare de mașini și vehicule electrice electrice. ”Acest lucru este ancorat în natura sistemului economic al țării: guvernul chinez știe foarte bine să concentreze resursele pentru industriile pe care dorește să le dezvolte”, scrie specialistul Zeyi Yang în MIT Technology Review.

ADVERTISEMENT

De asemenea, a fost dezvoltată infrastructura necesară pentru dezvoltarea acestui sector. Potrivit guvernului, în prezent există peste 5,8 milioane de stații de încărcare în China. Numai provincia Guangdong (în jurul orașului Guangzhou) are de aproximativ trei ori mai multe borne de încărcare decât întreaga SUA, potrivit datelor Bloomberg.

94 de mărci, 300 de modele

Mărcile străine au profitat, de asemenea, din aceste politici preferențiale. Aceste politici au reușit chiar să atragă liderul american al industriei, compania lui Elon Musk, Tesla, sporind reputația sectorului și stimulând concurența. În prezent, piața chineză – ”cea mai dinamică din lume”, potrivit Counterpoint Research – are peste 94 de mărci care oferă peste 300 de modele diferite. Toate acestea sunt atent analizate de concurenții străini, care sunt nevoiți să se reinventeze în acest mediu extrem de competitiv.

Mărcile prezente pe piața chineză ”servesc drept referință” pentru celelalte, Mike Johnstone Johnstone, de la Lotus. Iar companiile chineze sunt acum cu ochii pe piețele externe. Este cazul BYD, unul dintre cei mai mari vânzători din țară, care comercializează mașini electrice în aproximativ cincizeci de teritorii, inclusiv în Europa – una dintre prioritățile sale, ca și pentru multe alte grupuri chineze.

BYD, care are sediul central în Shenzhen (sudul Chinei) și-a stabilit ca obiectiv să exporte 300.000 de mașini electrice în lume în acest an, față de 50.000 anul trecut, potrivit televiziunii de stat CCTV. Iar producătorul  Zeekr, care aparține gigantului auto local Geely, a anunțat că va comercializa primele sale modele în Suedia și Olanda la sfârșitul anului, înainte de a ajunge în alte țări europene.

Vehicule nepoluante, ținta pentru 2035

Mai ales că atitudinea față de calitatea producției chinezești se schimbă, spune Spiros Fotinos, directorul general european al Zeekr. ”Consumatorii văd o mulțime de tehnologii inovatoare în materie de siguranță, cu sisteme de asistență la conducere care sunt cu adevărat de ultimă generație”, a declarat el.

Dar partida nu este încă câștigată, avertizează Elliot Richards, care notează că producătorii auto chinezi din Occident vor trebui să se adapteze la această piață, foarte diferită de a lor. ”Aparatele de karaoke din mașini, de exemplu, care sunt foarte populare în China, nu sunt la fel de populare în Europa”, spune el. Cu toate acestea, ambiția nu lipsește. Gigantul asiatic, cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră din lume, își propune ca, în 2035, vânzările de automobile să fie alcătuite în principal din așa-numitele vehicule nepoluante.

ADVERTISEMENT