După Revoluție, CFR Călători a avut probleme serioase și fără ajutor din partea statului ar fi tras obloanele de ceva vreme. Mastodontul gândit de comuniști a început să gâfâie sub apăsarea unei scheme de personal plină până la refuz și a rezistat pe piață numai datorită banilor pompați cu nemiluita de la buget. Vorbim despre sume colosale, sume care au crescut pe timp de pandemie și care au avut darul de a oferi și ziua de mâine unei companii care continuă să trăiască cu nesaț din tot ce a însemnat „ieri”
Oficial, rețeaua de căi ferate din România nu arată rău deloc, fiind formată din peste 20 de mii de kilometri de linii. Ca fapt divers, discutăm despre a șaptea rețea ca mărime din Uniunea Europeană. Neoficial, CFR Călători aproape că a uitat ce este profitul, în condițiile în care acesta este înghițit de subvențiile Ministerului Transporturilor. Ajutoare vin și pentru companiile din alte state, dar nu la o asemenea dimensiune.
FANATIK a analizat ultimii ani de zile și a descoperit cifre uluitore, bani care au mers cu precădere pentru plata angajaților. Culmea, în ultima perioadă, numărul acestora a scăzut, dar cheltuielile de personal au urcat. Trebuie spus și că CFR a reprezentat anul trecut cel mai mare angajator, având un număr mediu de 22.213 salariați.
CFR Călători a înregistrat încă din 2009 pierderi de aproximativ 250 de milioane de lei, adică o scădere ușoară față de ce s-a întâmplat în 2008. Și cifra de afaceri a fost mai mică, dar instituția a stat liniștită din punctul de vedere al subvențiilor. La fel s-a întâmplat și anul următor, atunci când s-au primit de la stat 234 de milioane de euro, adică 960 de milioane de lei.
Potrivit datelor oficiale accesate la Ministerul de Finanţe, CFR Călători a avut un profit net de 1,5 milioane lei în 2011, după pierderi totale de peste 690 milioane lei pe care le-a înregistrat în intervalul 2007 – 2010. De remarcat că, în acelaşi an, nivelul subvenţiilor a fost majorat de Guvern până la 1,15 miliarde lei. Ajutoarele au avut darul de a acoperi diferența dintre costurile reale ale companiei și veniturile atrase din vânzarea biletelor.
Anul următor a fost unul crunt pentru companie. CFR Călători a bifat o pierdere în valoare de 992 milioane lei, un record negativ. Culmea, nici subvențiile n-au mai fost la același nivel, numai 937,18 milioane lei intrând în conturi din bugetul statului. Suma solicitată de companie era inițial de 1,37 miliarde lei.
Nici în 2013 nu a fost liniște, instituția anunțând o diminuare a schemei de personal. Câteva sute de oameni au fost recalificați și reorientați profesional, însă calculul nu a fost unul suficient. 408 milioane lei au apărut la rubrica pierderi, în ciuda ajutoarelor substanțiale primite.
Estimările din 2014 au fost depășite de așteptări, în condițiile în care compania a anunțat chiar și un profit de aproape 70 de milioane de lei. Este adevărat că și ajutorul financiar a fost unul pe măsură, acesta ajungând în premieră la 1.22 de miliarde de lei.
Subvenţiile primite de CFR Călători în baza pachetului minim social au scăzut în 2015 la 1,05 miliarde lei, adică 234,3 milioane euro. Nu s-a terminat rău pentru companie care a reușit să anunțe profit pentru al doilea an consecutiv.
Anul următor, 2016, CFR a primit un total de 1,22 miliarde lei, dar era ultimul în care se discuta despre profit. În decembrie, alegerile parlamentare aveau să schimbe harta politică, tehnocrații lui Cioloș făceau loc PSD-ului reinventat de Liviu Dragnea și situația se schimba dramatic.
Astfel, veniturile totale estimate de companie pentru 2017 se ridicau la 2,159 miliarde de lei, iar cheltuielile erau de aproape 2,250 miliarde de lei. Subvenţiile prevăzute în proiectul iniţial se ridicau la 1,214 miliarde de lei, însă profitul devenea istorie și CFR Călători anunța pierderi de 20 de milioane de lei.
Pe minus s-a mers și anul următor, unul în care instituția a raportat o gaură de peste 80 de milioane de lei. Interesant este că Ministerul Transporturilor își construise bugetul după ce a luat în calcul un miliard de lei ca subvenție de la stat. Nu mai puțin de 882 milioane lei reprezentau cheltuieli pentru salariul personalului companiei.
Subvenția pentru transportul feroviar de călători primită în 2019 a fost și mai mică. Instituția a pierdut peste 50 milioane de lei şi finalul a adus o nouă pierdere uriaşă de 161 de milioane de lei. Bugetul anual al companiei de stat pe 2020 a fost de 2 miliarde de lei, dintre care 1,1 miliarde din subvenții. Societatea națională a înregistrat însă pierderi de 354 de milioane de lei. La fel s-a întâmplat şi anul trecut şi încet, dar sigur, CFR Călători s-a transformat într-o instituție menținută în viață strict de aparatele conectate la bugetul de stat.
Astfel, sute de milioane de euro sunt virate în conturile instituției, una care redirecționează apoi un procent uriaș spre cheltuielile de personal. Culmea, între timp, conducerea a anunțat o posibilă majorare de prețuri pentru biletele de tren, a doua a acestui an.