Life

Ce acte sunt necesare când vrei să vinzi un apartament sau o casă în 2024. Anunț important pentru proprietarii de locuințe

Ce acte nu trebuie să îți lipsească dacă vrei să vinzi un apartament anul acesta. Lista documentelor necesare pentru o tranzacție reușită
23.01.2024 | 00:17
Ce acte sunt necesare cand vrei sa vinzi un apartament sau o casa in 2024 Anunt important pentru proprietarii de locuinte
De ce documente ai nevoie dacă vrei să vinzi un apartament, în 2024. Sursa foto: Freepik
ADVERTISEMENT

În ultima vreme, piața imobiliară din România a fost pe nisipuri mișcătoare. În marile orașe din țară, prețurile au crescut mai mult ca niciodată, mai ales la tranzacțiile de vânzare – cumpărare. 2024 se anunță un an la fel de prolific pentru dezvoltatorii imobiliari care au pregătit fel de fel de oferte pentru viitorii proprietari de locuințe.

Ce acte nu trebuie să îți lipsească dacă vrei să vinzi un apartament în 2024

În 2024, românii care vor vândă sau să cumpere un apartament trebuie să fie atenți la fiecare detaliu, în parte. Pentru ca tranzacția să fie reușită din prima și să nu existe probleme, ambele părți implicate trebuie să aibă o serie de documente pregătite.

ADVERTISEMENT

Primele și cele mai importante sunt actele de identitate ale părților implicate în tranzacție. Este esențial ca acestea să fie valide în momentul încheierii tranzacției, atât în ceea ce îl privește pe cumpărător, cât și pe vânzător.

De asemenea, pentru încheierea unei astfel de tranzacții sunt necesare certificatele de căsătorie, acolo unde este cazul. În ipoteza în care este vorba de un deces, certificatul de deces nu trebuie să lipsească nici el.

ADVERTISEMENT

În cazul persoanelor care nu se pot prezenta fizic pentru perfectarea unei astfel de tranzacții, este necesară procura de reprezentare. Însă, doar în cazurile excepționale în care imposibilă prezența lor.

Tranzacția de vânzare – cumpărare nu poate fi încheiată cu succes dacă nu există actele de proprietate asupra imobilului. Pentru că acesta face obiectul tranzacției, este crucial ca toate actele legate de el să fie autentice și valide.

ADVERTISEMENT

Cele mai importante sunt contractul de vânzare, de donație sau alte documente relevante care atestă sursa de proveniență a imobilului. Lista documentelor se completează cu un proces verbal de predare – primire, însoțit de dovada achitării integrale a prețului imobilului.

Actele de care ai nevoie pentru ca tranzacția să fie una reușită, din prima

De la dosar nu trebuie să lipsească nici titlul de proprietate, certificatul de moștenitor sau alte documente care atestă dreptul de proprietate asupra imobilului care face obiectul tranzacției.

ADVERTISEMENT

Esențială pentru încheierea tranzacției de vânzare – cumpărare a unui apartament este și documentația cadastrală. Aici, sunt incluse fișa bunului respectiv, planul de amplasament și încheierea de intabulare în Cartea Funciară.

Certificatul Fiscal și Adeverința de rol sunt și ele foarte importante. Certificatul Fiscal se eliberează de către Direcția de Impozite și Taxe Locale, iar Adeverința de Rol de către primăria în a cărei rază se află imobilul.

În cazul apartamentelor, intervine și o serie de documente care nu se regăsesc în cazul locuințelor individuale. Prima dintre ele este adeverința de la Asociația de Proprietari. Așa cum îi spune și numele, aceasta prezintă situația imobilului în evidența Asociației de Proprietari.

Pe această adeverință se vor regăsi informații legate de datoriile față de Asociație, dar și cheltuielile comune. Pentru ca aceasta să fie validă, trebuie semnată și ștampilată de președintele și de administratorul Asociației de Proprietari, potrivit evo-imobiliare.ro.

Tot în cazul apartamentelor, sunt importante pentru încheierea tranzacției de vânzare – cumpărare documente precum adeverința de salubritate, polița de asigurare, dar și ultima factură și chitanță a utilităților.

ADVERTISEMENT
Tags: