News

Ce se întâmplă cu șoferii care au asigurări la Euroins. ASF îndreaptă oamenii către Fondul de Garantare

Șoferii care au asigurări la Euroins vor începe să primească despăgubirile abia la 60 de zile de la publicarea deciziei falimentului companiei în Monitorul Oficial
17.03.2023 | 13:50
Ce se intampla cu soferii care au asigurari la Euroins ASF indreapta oamenii catre Fondul de Garantare
Șoferii cu polițe RCA la Euroins vor fi despăgubiți până la o sumă limită. Sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
ADVERTISEMENT

Cei peste 2,5 milioane de români care au polițe de asigurare auto la compania Euroins, companie care deținea circa 40% din piața asigurărilor auto, vor urma să fie despăgubiți de Fondul de Garantare al Asiguratorilor (FGA).

Ce vor face șoferii cu asigurări la Euroins

Șoferii care au polițe de asigurare la Euroins vor fi despăgubiți de către Fondul de Garantare al Asiguraților, care va prelua activitatea fostului lider de pe piața asigurărilor auto. ASF, care joi seară a retras autorizația celor de la Euroins de a emite noi polițe, trebuie acum să ceară în instanță decizia de insolvență iar apoi pe cea de faliment a companiei de asigurări.

ADVERTISEMENT

Plățile vor fi făcute însă abia după 60 de zile de la publicarea deciziei ASF în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că șoferii care au polițe RCA la Euroins vor sta cu cererile de plată în analiză toată această perioadă de timp.

„Discuția este una mai complexă, pentru că cei de la Euroins au precizat că vor da în judecată ASF-ul, deși cred că nici nu au de ce să facă acest lucru. Dacă se va constata la momentul deschiderii procedurii falimentului că ei de fapt nu erau în starea respectivă, teoretic vor avea de partea lor hotărârea instanței și vor putea, cu siguranță, să dea în judecată și ASF-ul.

ADVERTISEMENT

Dar, până una alta, decizia devine opozabilă de la momentul publicării în Monitorul Oficial. Acela este momentul de la care toți cei care au dosar de revendicare a daunelor sau care au ei propria daunalitate și vor să se despăgubească de la propriul asigurator se vor adresa direct Fondului de Garantare, FGA, care are și obligația și dreptul ca începând cu 60 de zile de la momentul publicării în Monitorul Oficial al acestei decizii să înceapă și să facă plăți”, a declarat, pentru FANATIK, avocatul Adrian Cuculis, care subliniază că acesta este termenul legal de la care FGA-ul poate începe plata despăgubirilor.

„Până atunci nu se întâmplă nimic. Se analizează cererile de despăgubire, atâta tot. Este un termen minimal, nu se poate trece peste el, nu se poate deroga de la el”, a mai precizat acesta.

ADVERTISEMENT

De altfel, vineri, purtătorul de cuvânt al ASF, Dan Apostol, a declarat la Digi24 că după retragerea de funcționare a Euroins FGA va plăti toate drepturile polițelor de asigurări de la această firmă.

Limita până la care se vor plăti despăgubirile

Pe de altă parte, avocatul Adrian Cuculis subliniază că există o limită până la care FGA acoperă polițele de asigurare, limită care deși acoperă în marea majoritate daunele materiale ca urmare a accidentelor rutiere, ar putea deveni problematică în cazurile cu răniți și persoane decedate.

ADVERTISEMENT

„Cei care vor să denunțe polițele de asigurare încheiate la Euroins pot face lucrul acesta la rândul lor, și se adresează bineînțeles tot FGA-ului, și își pot lua diferența de bani. Mai ai șase luni de asigurare, îți iei proporțional banii pe asigurarea respectivă. 

Nu în ultimul rând, este important de menționat și faptul că am mai avut falimente în această piață și nici măcar acum nu s-au terminat de primit toate despăgubirile din partea FGA-ului ca urmare a falimentului City Insurance. Oricum ar fi, FGA-ul asigură aceste despăgubiri într-un maxim de 100.000 de euro, deci 500.000 de lei daunalitatea – peste suma respectivă nu se mai întâmplă absolut nimic, nu se poate plăti mai mult. Problema este că vor fi accidente cu victime, accidente cu persoane decedate, unde iarăși suma maximală va fi aceeași, ceea ce înseamnă că diferențele vor trebui achitate de cei implicați”, a mai precizat, pentru FANATIK, Adrian Cuculis.

De altfel, publicația Libertatea a scris joi că peste 60% din rezervele financiare ale FGA au fost epuizate în 2022 în urma falimentului City Insurance, înregistrând o scădere de la 660 de milioane de lei la 250 de milioane. Cu alți aproape 2,4 milioane de asigurați, FGA-ul va fi supus unui presiuni financiare importante, fiind posibilă intervenția Guvernului pentru susținerea fondului.

„Nu știu ce bani are FGA-ul acum în conturi, dar problema este că ASF-ul în momentul în care a dat această decizie de ridicare a dreptului de a emite polițe, pe de o parte cred că este o decizie care a venit foarte târziu, iar pe de altă parte ar putea să fie o chestiune premeditată – e o supoziție – pentru că bani nu mai sunt pentru închiderea tuturor datoriilor, dacă ne uităm la toți asigurații.

Și atunci, una dintre ipoteze, pentru că eu nu cred că se va ajunge la o plafonare a prețului pentru că vorbim de o piață liberă până la urmă, cred că tot Guvernul va trebui să dea din fondurile de urgență și să suplimenteze fondurile FGA. Contează foarte mult care va fi calculul pentru toată daunalitatea, câte daune vor fi în așa fel încât să se facă un calcul concret pentru a vedea dacă pasivul e mai mare decât activul și atunci să luăm în calcul o intervenție a Guvernului. Este singurul care poate accese fondul de urgență în această situație”, a mai precizat, pentru FANATIK, Adrian Cuculis.

Vineri, Guvernul a anunțat că va susține „toate măsurile necesare” pentru a proteja interesele asiguraților.

ASF a transmis vineri o listă cu opt abateri grave constatate la Euroins România începând cu finalul lunii octombrie 2022, însă piața asigurărilor auto din țara noastră se află deja la al patrulea faliment de răsunet în ultimii opt ani. Economistul Cristian Păun susține că prin aceste falimente succesive piața a devenit mai puțin concurențială, ajungând să fie la cheremul unor companii care au fost lăsate să crească prea mult. În opinia acestuia plafonarea prețului polițelor RCA nu este o măsură viabilă pentru situația actuală, mult mai importantă fiind atragerea unor investitori din partea ASF-ului, dar susține că trebuie să ne așteptăm la o creștere a prețului acestor polițe.

„Exclus în acest moment plafonarea RCA, care ar pune în fund și ceilalți 3-4 jucători care au mai rămas și care acum trebuie să găsească resursele pentru a prelua o cotă de piață imensă rămasă în aer de la acești jucători neserioși. Până atunci, este foarte probabil ca prețul RCA să crească de la nivelul actual de 1000 – 1200 lei / contract spre 1500 – 1700 lei / contract”, a scris acesta pe pagina sa de Facebook.

ADVERTISEMENT