News

Ce se întâmplă cu spitalele private! Vestea pe care o așteptau toți românii

14.05.2021 | 08:57
Ce se intampla cu spitalele private Vestea pe care o asteptau toti romanii
ADVERTISEMENT

FANATIK îți spune ce se întâmplă cu spitalele private! Concret, toți furnizorii de servicii medicale din mediul privat vor fi obligați să afişeze pe pagina proprie de internet şi la sediu, într-un loc vizibil, contribuţia personală pe care pacienţii asiguraţi în sistemul de sănătate public o vor avea de plătit în cazul în care se internează sau se operează în respectivul spital privat.

De remarcat că obligația nu este o noutate, dar aceasta nu a putut fi pusă în aplicare până în acest moment din cauza contractului cadru care nu a fost modificat.

ADVERTISEMENT

Situația se va schimba după apariția Contractului-cadru pentru anii 2021-2022. Acesta va conține pachetele de servicii medicale în care va fi introdusă, în mod oficial, și această obligaţie

Ce se întâmplă cu spitalele private din țară!

Mai exact, OUG 27/2019 prevedea încă de acum doi ani faptul că sumele reprezentate de contribuţia personală plătită de pacient trebuie afişate pe pagina de internet a furnizorilor medicali privaţi.

ADVERTISEMENT

Guvernul a fost cel care a împiedicat până în acest moment modificarea contractului – cadru, instituția fiind cea care trebuia să se ocupe de acest aspect.

Dacă ne raportăm la contribuţia personală a pacientului atunci trebuie să știți că aceasta va reprezenta diferenţa dintre tariful decontat de casa de asigurări şi tariful practicat de spitalul privat.

ADVERTISEMENT

Suma care rezultă trebuie să fie prezentată printr-un deviz cu o valabilitate de cinci zile lucrătoare de la primirea acestuia.

Întreaga contribuţie personală a asiguratului va putea fi plătită în acest fel în două modalități. Fie direct, fie printr-o asigurare medicală.

ADVERTISEMENT

Modificarea va permite asiguratului să obţină cât mai multe oferte de la alte spitale pentru a o alege pe cea care să îl avantajează.

“Contribuţia personală este o propunere cuprinsă în noul contract cadru pentru 2021/2022 care a fost pus în transparenţă decizională, deci nu este o formă finală. Urmează ca forma finală să fie supusă aprobării guvernului, iar apoi să intre în vigoare începând cu data de 1 iulie.

Contribuţia personală se percepe şi în prezent în spitalele aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări, dar propunerea vizează reglementarea şi transparentizarea acestei contribuţii astfel încât pacientul să beneficieze de mai multă predictibilitate a costurilor atunci când accesează servicii medicale la spitalele private.

Propunerea se referă la faptul că pacientul va primi la solicitare un cost estimativ valabil un număr de zile, pentru a-i permite să solicite şi să obţină şi alte oferte de la alte spitale, şi să o aleagă pe cea care îl avantajează. Costul este estimativ, fireşte, pentru că, poate pentru o intervenţie chirurgicală este prevăzută o zi de servicii în ATI, şi atunci lucrurile se pot complica şi costurile se pot majora.

Contribuţia personală reprezintă diferenţa dintre tariful decontat de casa de asigurări şi tariful practicat de spitalul privat. Practic, această propunere reprezintă încă un pas pentru a ne asigura că banii urmează pacientul în sistemul de sănătate. Pe de altă parte, ajută şi la crearea unui mediu competitiv în sistemul privat, foarte corect şi foarte transparent.

Este evident că piaţa concurenţială privată s-a dezvoltat foarte mult, atâta timp cât tarifele vor fi la vedere, vor fi cunoscute de pacienţi înainte să acceseze serviciul medical, aşa cum este şi normal”, a declarat Mihaela Tănase, purtătorul de cuvânt al CNAS.

Sunt câteva rubrici pe care devizul trebuie să le conțină în mod obligatori, deși acesta are caracter estimativ. Vorbim despre costurile medicale directe estimate pentru rezolvarea cazului, în condiţii hoteliere standard.

Aceasta sumă este rezultată din înmulţirea valorii relative a cazului cu tariful pe caz ponderat propriu spitalului. De asemenea, costurile serviciilor suplimentare estimate.

Aici vor fi trecute atât cele medicale – servicii medicale suplimentare, cât și nenecesare pentru rezolvarea cazului, dar și nemedicale, și anume, servicii hoteliere suplimentare sau de confort sporit față de standard.

ADVERTISEMENT