News

Ce subiect ar fi putut să pună probleme elevilor la proba de limba română de la Bacalaureat. Profesor: „Ar trebui să se ia note mari”

În viziunea profesorilor, subiectele de la Bac de anul acesta de la limba română au fost extrem de ușoare, fără multe exerciții care ar fi putut să le pună probleme copiilor
20.06.2022 | 13:17
Ce subiect ar fi putut sa puna probleme elevilor la proba de limba romana de la Bacalaureat Profesor Ar trebui sa se ia note mari
Cum au fost subiectele de la limba română de la Bacalaureat 2022. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Potrivit profesorilor de limba română, subiectele de anul acesta de la Bacalaureat nu ar trebui să le pună multe probleme elevilor în contextul în care majoritatea acestora ar trebui să fie mai mult decât accesibile celor care au lucrat constant la clasă.

Subiecte ușoare la Bacalaureat

Subiectele de anul acesta de la Bacalaureat, atât la profilul uman, cât și la real, unde Subiectele I și II au fost identice, au fost destul de ușoare, iar elevii ar trebui să ia note foarte ridicate.

ADVERTISEMENT

„Subiectele au fost foarte accesibile. Cumva, se vede că sunt încă o generație pandemică, care a trecut prin toate aceste schimbări, pentru că subiectele, la fel ca și la Evaluarea Națională, au fost relativ simpliste.

Exercițiile de la Subiectul I, care se rezolvă pe baza textului, au fost foarte ușoare. Cumva textul cu doamna Elena Cuza a fost foarte simplu. În principiu, ar trebui să se ia note mari. La punctul B, argumentarea cu întâlnirea cu o personalitate istorică, socială și culturală, deci e vorba de textul argumentativ, care se bazează pe textul dat, iar textul a fost ușor. Era vorba de întâlnirea cu doamna Elena Cuza, iar ei la rândul lor trebuiau să scrie despre întâlnirea cu o personalitate istorică, iar argumentul personal se putea face cu destulă ușurință.

ADVERTISEMENT

La Subiectul II, perspectiva narativă, la fel. Perspectiva narativă este unul dintre cele mai ușoare subiecte care se putea da la Subiectul II. Ar fi fost mult mai complicat dacă le-ar fi dat o poezie și ei să scrie despre mesajul poetic. Așa perspectiva narativă se bazează strict pe text, pe indici, deci cred nu ar fi trebuit să fie probleme nici aici.

Iar la Subiectul III într-adevăr, realul a avut particularități ale unei comedii studiate, iar umanul, caracterizarea unui personaj dintr-o comedie studiată. La fel, atâta timp cât nu a fost liric, cred că genul dramatic a fost destul de ușor. Comedia, au avut o singură operă dramatică, O scrisoare pierdută a lui Caragiale, este destul de ușoară. Cred că subiectele au fost frumoase și ușurele, și cred că ar trebui să se ia note mari. Copiii care s-au pregătit pe parcursul anului și care au lucrat toate textele de antrenament și care au învățat nu ar avea de ce să aibă probleme”, a declarat, pentru FANATIK, profesoara de limba română Mihaela Gideiu.

ADVERTISEMENT

Şi profesoara Florentina Sultana este de părere că subiectele de anul acesta au fost în general ușoare, accesibile pentru elevii care au lucrat în timpul anului variantele de subiecte.

„Subiectele au avut un grad de dificultate ușor spre mediu, cel puțin pentru primele exerciții la Subiectul I, pentru întrebările 2,3 și 4 informațiile erau exact în text, fără nicio problemă putea fi preluate de acolo. Pentru exercițiul 1 aveau un sinonim destul de simplu, „prezent”, întrebarea 5, unde trebuiau să precizeze o trăsătură morală a Elenei Cuza putea să pună puține probleme, dar chiar și aici trăsătura acesteia reieșea destul de bine din fragment și bănuiesc că vor exista mai multe variante în barem, deci nu cred că va fi o problemă.

ADVERTISEMENT

La Subiectul II perspectiva narativă este una dintre cele mai frecvente variante întâlnite în textele de antrenament, deci nu cred că a fost o problemă. La Subiectul III nu știu cât de mult s-au pregătit ei pentru comedie, pentru Caragiale, pentru că am impresia că și acum trei ani a fost Caragiale, și a fost și la simulare Caragiale. Ar putea exista astfel anumite probleme, însă chiar și pentru uman subiectul a fost destul de ușor. Bănuiesc că cel mai greu eseu care ar fi putut să le cadă ar fi fost relația dintre două personaje, însă au avut construcție – deci nu cred că a fost chiar atât de greu”, a declarat, pentru FANATIK, profesoara de limba română Florentina Sultana.

În opinia acesteia, nu au existat exerciții capcană, exerciții unde din lipsă de atenție sau din grabă elevii să nu înțeleagă precis care au fost cerințele.

„Am tot încercat să văd dacă există vreun subiect capcană, dacă ar putea exista unul care să pună anumite probleme, însă nu văd niciun astfel de subiect. De exemplu ar fi putut exista capcane la exercițiile 1,2 și 3 însă informațiile sunt exact scrise în text, sunt evidente, clare, deci nu văd cum cineva ar fi putut greși la ele. Această varianță de Bacalaureat nu conține capcane.

Dacă elevii au lucrat variante cu siguranță au văzut și ei, de altfel ca și în textele de antrenament, că există variante mult mai complicate decât acestea. De aceea nu cred că meditațiile te-ar fi ajutat foarte mult la o variantă atât de simplă”, a mai precizat profesoara Florentina Sultana.

Care au fost subiectele cu dificultăți

Profesorii de limba română sunt de părere că un elev care nu a avut posibilități pentru meditații în clasa a XII-a nu ar trebui să aibă dificultăți în fața acestor exerciții în condițiile în care a lucrat la clasă.

„Cred că meditațiile vin puțin să ajute și să adauge niște informații poate în plus față de cele pe care la școală nu avem timp să le predăm, m gândesc la un copil care a făcut meditații a lucrat mai mult. În general la meditații se lucrează foarte multe texte de antrenament, și atunci cumva poate a rezolvat mai repede, poate a putut să fie puțin mai agil față de cei care nu au lucrat așa mult.

În plus, cei care au făcut meditații cred că au fost ajutați la Subiectul III, pentru că elevii sunt ascultați la eseu, și atunci, ascultându-i cineva în continuu, probabil că le-a fost mai ușor să scrie eseul. Pentru că asta e singura diferență, dar nu este un subiect greu nici pentru cineva care nu a avut posibilități și nu s-a putut pregăti astfel. Pentru că și la clasă se lucrează texte asemănătoare și atunci ar fi trebui să se descurce. Din punctul meu de vedere subiectele de anul acesta au fost mai ușoare decât cele de anul trecut, cel puțin textul, și au fost mult mai ușoare decât simularea”, a declarat, pentru FANATIK, profesoara Mihaela Gideiu.

În opinia profesorilor, Subiectul II, acolo unde era de așteptat să cadă un subiect care să facă diferențe între elevi, a fost anul acesta mult mai ușor, „perspectiva narativă” fiind în sine un subiect extrem de ușor.

„Subiectul II ar fi trebuit să facă diferențele, însă perspectiva narativă este destul de ușurică, și atunci probabil se va face diferența la subiectul argumentativ, la cum vor pune ei în vedere argumentele, cele două argumente personale pe baza textului, și probabil la modul în care vor prezenta subiectul III, și de ce nu, perspectiva narativă, pentru că, la fel, ne bazăm pe exemple luate din text. Va face diferența și timpul pe care-l vor acorda, și sper să nu fi căzut în capcana faptului că părând niște subiecte ușoare la prima vedere, să nu acorde suficientă atenție și să-și susțină răspunsurile cu exemple din text. Altfel, per total, a fost suficient timp pentru rezolvarea subiectelor, eu am elevi care au terminat de la ora 11.00, deci două ore le-au fost suficiente”, a subliniat profesoara de limba română Mihaela Gideiu.

La fel, și profesoara Florentina Sultana este de părere că exercițiile în sine au fost destul de ușoare însă modul de exprimare, vocabularul copiilor vor face diferențe și anul acesta.

„Diferențele vor consta în modul în care s-au exprimat în acest test, pentru că la limba română, indiferent cât de simple ar fi exercițiile, modul în care te exprimi contează foarte mult, nu poți dezvolta decât citind, aceștia vor avea un limbaj mult mai dezvoltat. Iar la textul argumentativ ar putea fi o problemă pentru că foarte mulți copii nu respectă structura textului. Probabil că și pentru perspectiva narativă, la subiectul II, pentru depinde foarte mult cum au abordat ei subiectul, cât de mult au scris.

În concluzie, mă aștept la note destul de mari, mai ales la acest model de evaluare, unul pe care l-au tot repetat încă din clasa a IX-a. Deci cred că vor fi note mari la Bac la limba română, la fel cum cred că vor fi și la Evaluarea Națională”, a precizat, pentru FANATIK, profesoara Florentina Sultana.

Subiecte Bacalaureat limba română

La examenul de limba română de anul acesta a fost trasă la sorți varianta 6 de subiecte. Astfel, al Subiectul I, pe baza fragmentului unui fragment al lui Nicolae Iorga – ”Doamna Elena Cuza”, elevii au avut de rezolvat 5 cerințe la partea A, iar la partea B au trebuit să scrie un text de minimum 150 cuvinte în care să argumenteze „dacă întâlnirea cu o personalitate (istorică, socială, culturală etc.) produce sau nu emoție, raportându-se atât la informațiile din fragmentul extras din textul Doamna Elena Cuza de Nicolae Iorga, cât și la experiența personală sau culturală”. Pentru punctul B punctajul maxim e de 20 de puncte.

Subiectul al II-lea – notat cu 10 punte, a fost o argumentare a perspectivei narative într-un text de Cezar Petrescu.

Profilurile uman și real au avut cerințe diferite la Subiectul III. Astfel, cei de la uman au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile unui personaj dintr-o comedie studiată, iar cei de la real, tot într-un eseu de 400 de cuvinte, a trebuit să prezinte particularitățile unei comedii studiate.

ADVERTISEMENT