Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar reprezintă o problemă spinoasă pentru capitală, mai ales după ce Compania Municipală Managementul Transportului București SA a fost dizolvată în iunie 2021, notează Hotnews.
După desființarea companiei municipale, sarcina de a ridica mașinile parcate neregulamentar a trecut la primăriile de sector. Acestea fiind cele care au responsabilitatea de a stabili cadrul legal, taxele pe care le percep și condițiile materiale pentru această activitate.
“Din moment ce nu mai există la nivelul Primăriei Generale un contract/colaborare cu o companie care să furnizeze un rezultat în ce privește eliberarea spațiilor ocupate ilegal de automobiliști (locuri de parcare interzise, trotuare etc), considerăm oportună implicarea sectoarelor în asigurarea acestui serviciu atât de necesar”, notează într-o expunere de motive un consilier general.
Trebuie precizat că există o serie de diferențe între primăriile de sector legate de modul în care se pot ocupa de mașinile parcate neregulamentar. Mai exact, marile bulevarde din București se află sub administrarea Primăriei Generale, ceea ce restrânge responsabilitățile acestora.
La începutul acestei luni, Primăria Sectorului 1 a anunțat detaliile legate de modul în care vor fi ridicate și în care vor putea fi recuperate mașinile parcate neregulamentar.
Sunt vizate de aceste prevederi mașinile “staționate neregulamentar pe treceri de pietoni, pe spații verzi, care blochează accesul în parcările de reședință, staționate pe trotuar fără a asigura limita de un metru lățime pentru pietoni, staționate pe locurile rezervate pentru persoane cu handicap sau destinate încărcării autovehiculelor electrice, care blochează accesul în instituții publice: spitale, școli și sedii administrative, pe piste de biciclete special amenajate”.
Cei care se află în această situație și vor să își recupereze mașinile ridicate din sectorul 1 trebuie să achite o taxă de ridicare de 200 de lei pentru mașinile care au până în 5 tone și 270 pentru cele care au peste 5 tone.
La acestea se mai adaugă, tot în funcție de masa autoturismelor, o taxă de transport de 150 sau 200 de lei și tariful de depozitare. În prima zi, acesta este de 75 de lei, iar în rest de 25 de lei.
În ceea ce privește taxele practicate de Primăria Sectorului 2, nu există pe site-ul instituției detalii despre modul în care mașinile pot fi ridicate și, ulterior, recuperate.
Mașinile care sunt ridicate sau pentru care se aplică sancțiuni în acest sector sunt cele parcate neregulamentar pe bulevardele care se află în administrarea Primăriei Generale.
Primăria Sectorului 3 a stabilit un regulament pe baza căruia sunt ridicate automobilele parcate în mod neregulamentar. Astfel, sunt în pericol acele “vehiculele/remorcile/rulotele staționate neregulamentar pe partea carosabilă a drumurilor publice administrate de Consiliul Local al Sectorului 3 care ocupă abuziv sau blochează accesul în parcajele publice de reședință sistematizate pe domeniul public/privat al Municipiului București aflate în administrarea Consiliului Local al Sectorului 3, precum și a altor mijloace de transport parcate pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semn internațional pentru persoane cu handicap, modificată prin HCLS3 nr. 676/2017”.
Dacă mașina are mai puțin de 5 tone, taxa de ridicare este de 200 de lei, iar dacă este mai mare de 270 de lei. La aceasta se mai adaugă tariful de transport de 150 de lei, respectiv 200 de lei.
În ceea ce privește taxele de depozitare, acestea sunt de 150 de lei în prima zi, urmate de 50 de lei din a doua zi.
Șoferii care au parcat neregulamentar și care vor să își recupereze mașinile ridicate trebuie să plătească 200 de lei în taxe de ridicare și transport.
De asemenea, aceștia trebuie să mai achite încă 100 de lei pentru depozitarea autovehiculelor în primele 24 de ore și 50 de lei din ziua secundă.
Mai trebuie precizat că șoferii au opțiunea de a achita aceste taxe cu ajutorul cardului. Ei trebuie să precizeze numărul mașinii sau seria și numărului dispoziției de ridicare.
Primăria Sectorului 5 a stabilit ca taxa de ridicare pentru mașinile care au sub 5 tone să fie de 100 de lei, iar pentru cele care depășesc acest prag este de 150 de lei. Aceleași taxe sunt percepute pentru transportul autoturismelor.
Mai trebuie precizat că prima zi în care o mașină se află în custodia Primăriei este taxată cu 100 de lei, ulterior fiind percepute taxe de 50 de lei pentru fiecare zi. În plus, un autoturism poate fi depozitat de autorități pentru maxim 6 luni.
După cum arată site-ul Primăriei Sectorului 6, costurile pentru ridicarea unei mașini parcate în mod neregulamentar ajung la 300 de lei. La acestea se mai adaugă o taxă de transport de 200 de lei.
Spre deosebire de restul primăriilor din București, Primăria sectorului 6 are un tarif unic pentru depozitarea mașinilor. Astfel, șoferii trebuie să plătească 30 de lei pentru fiecare zi.