News

Care este cea mai populară Dacie din toate timpurile? Uzina de la Mioveni a produs 7 milioane de mașini în peste 50 de ani de existență

Dacia a atins o bornă importantă în istoria companiei, în urmă cu doar câteva zile ieșind de pe poarta fabricii din Argeș vehiculul cu numărul 7 milioane.
30.01.2022 | 09:20
Care este cea mai populara Dacie din toate timpurile Uzina de la Mioveni a produs 7 milioane de masini in peste 50 de ani de existenta
Care este cea mai populară Dacie din istorie? Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Dacia a atins recent o reușită semnificativă, aceea de a fi produs 7 milioane de exemplare în cadrul uzinei de la Mioveni. Cu o istorie ce se întinde pe mai bine de cinci decenii, Dacia a devenit și s-a menținut ca unul dintre simbolurile țării, uneori de bine, alteori mai puțin de bine.

O bună parte dintre români au avut o Dacie de-a lungul timpului și mai mulți au condus măcar o dată una, indiferent de modelul ei. Bătrânele Dacii 1300, care au îngroșat rândurile ”rablelor” ajunse la Remat pentru casare, sunt acum vehicule istorice tratate ca atare, fiind recondiționate și îngrijite cu atenție de pasionați. Între timp, producătorul local a intrat într-o nouă eră, lansând prima mașină electrică românească, Dacia Spring.

ADVERTISEMENT

Deși s-au vândut doar ceva mai bine de 3.000 de bucăți până acum, și contextul e important, pentru că vorbim de o piață incipientă pe care Spring o domină deja, un sfert din electricele de pe străzile noastre fiind deja astfel de vehicule. Dacia a pregătit și o nouă generație a modelelor sale clasice, Logan, Sandero și Duster, iar în viitorul apropiat pregătește intrarea pe piață cu un nou model de familie, Jogger.

Fiecare dintre aceste modele a contribuit, în partea sa, către atingerea țintei de 7 milioane de vehicule ieșite de pe poarta fabricii. Unele au avut o contribuție majoră și, pentru orice om care a fost atent de-a lungul timpului la mașinile pe care le-a văzut pe stradă, e evident că Dacia 1300 trebuie să fie undeva în top.

ADVERTISEMENT

Dacia 1300 – o mașină emblematică a epocii trecute

Conform unor cifre disponibile, Dacia 1300 ar fi fost produsă în peste două milioane de exemplare, luând în calcul și diversele variații de modele ale acesteia, chiar și pe cele produse în număr limitat, cum ar fi modelul LS. Deși aproape identică la exterior, mașina venea cu câteva îmbunătățiri la interior, fiind produsă pentru membrii de partid. E improbabil, însă, ca Dacia 1300 să fi fost produsă în atât de multe exemplare, deoarece o altă statistică arată că abia în 1998, la ceva mai bine de 30 de ani de la inaugurarea fabricii din județul Argeș, a fost produs vehiculul cu numărul 2 milioane.

Dar pentru că înainte de 2, trebuie să vorbim de 1, primul milion de Dacii produse la Mioveni a fost atins în 1985, la 19 ani după ce a fost inaugurată fabrica. La momentul respectiv, în 1968 (construcția fabricii a început în 1966, dar a durat un an și jumătate), erau produse doar modele din seria 1100. Deși nu avem date referitoare la care a fost mașina numărul 1.000.000, cele mai mari șanse sunt ca aceasta să fi fost o 1300.

ADVERTISEMENT

Vehiculul cu numărul două milioane, în schimb ,era o Dacia 1307 cu dublă cabină, un vehicul versatil, care oferea o benă pentru transportul diverselor obiecte, dar care totodată avea și cinci locuri. Având în vedere cifra și anul menționate anterior, vedem că odată cu trecerea timpului, lucrurile au devenit doar mai bune pentru producătorul auto.

Dacia – 7 milioane de exemplare după cinci decenii de activitate

A mai fost nevoie de alți 16 ani pentru ca Dacia să ajungă la o nouă bornă semnificativă. Între 1998 și 2014 au fost produse alte trei milioane de vehicule, astfel că mașina cu numărul 5.000.000 a fost o Dacia Duster. După acești pași de milioane atinși pe parcursul multor ani, lucrurile au accelerat și mai tare în perioada recentă. Astfel, a fost nevoie de doar șapte ani și puțin pentru ca modelul cu numărul șapte milioane să ajungă în producție.

ADVERTISEMENT

Și de data aceasta, vorbim tot despre o Dacia Duster, un model din seria limitată Extreme, care a ajuns la un client din România, conform acarom.ro. Tot de aici aflăm că nu modelul 1300, legendarul vehicul care a fost alături de români la bine și la greu în perioada comunistă, ci modelul Duster este cel mai produs vehicul de fabrica de la Mioveni. Au fost produse până acum două milioane de exemplare din acest SUV, care a intrat în portofoliul companiei abia în 2010.

Dincolo de aceste modele extrem de populare, au existat și tot felul de alte experimente mai mult sau mai puțin reușite ale inginerilor de la Mioveni. Spre exemplu, între 1975 și 1978, aici a fost produsă și Dacia D6, prima autoutilitară a producătorului, care a fost destinată întreprinderilor de stat, Poșta Română fiind cel mai important cumpărător.

Probabil că ai văzut cel puțin o dată până acum Dacia Sport, o variantă cu doar două uși, destinată mai ales competițiilor. Mașina s-a produs în doar 5.500 de exemplare pe parcursul unui deceniu. Un aspect pe care nu mulți îl cunosc este că acest vehicul este dotat cu parbriz și în partea din spate, în loc de lunetă, datorită formei mașinii. Dacia Sport a dat naștere și unui experiment de raliu mai avansat, Dacia MD87, un vehicul care s-a produs în doar două exemplare, despre care însă nu se mai știe nimic.

dacia md87
Prototipul mașinii de curse Dacia MD87. Sursa foto: Pinterest.

Dacia Nova este o altă mașină remarcabilă ieșită pe porțile de la Mioveni, asta pentru că este prima care a fost realizată în întregime de inginerii români. Din păcate, însă, designul era deja învechit la momentul apariției, mașina fiind gândită în a doua jumătate a anilor 1980.

Odată cu trecerea bornei de 7 milioane de vehicule produse, nu rămâne decât să așteptăm cu interes marele prag de zece milioane de Dacii realizate la Mioveni.

ADVERTISEMENT