News

De ce fug românii de călătoria cu trenul. Rutele pe care se merge cu viteza melcului

CFR Călători, viteza melcului pe mai multe rute interne și internaționale. De ce evită românii călătoriile cu trenul
07.09.2022 | 18:42
De ce fug romanii de calatoria cu trenul Rutele pe care se merge cu viteza melcului
Românii fug de călătoria cu trenul și preferă să meargă cu mașina sau avionul. Sursa foto - colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Dacă în alte țări importante din Uniunea Europeană oamenii sunt îndemnați să meargă cu trenul, în România, CFR Călători are probleme serioase în a atrage pasageri. De vină ar fi starea vagoanelor, viteza de deplasare și întreaga infrastructură. Oamenii preferă să folosească mașinile personale, în ciuda faptului că petrec ore multe în trafic și apelează în ultima perioadă chiar și la companiile de transport aerian.

De ce nu se deplasează românii cu trenul

Și vara aceasta a scos în evidență mai multe probleme ale sistemului feroviar. Garnituri întregi au rămas în câmp, aerul condiționat nu a funcționat, întârzierile de ordinul orelor s-au adunat cu viteza luminii, în timp ce călătorii au rezistat cu greu unor condiții inumane. Reprezentanții companiei au ridicat din umeri și au recunoscut că temperaturile sar și de 50 de grade în vagoane, dar instalațiile nu pot fi reparate peste noapte.

ADVERTISEMENT

Apariția rutei către aeroportul Henry Coandă a avut darul de a lega orașul de principalul nod aerian al țării, dar a bulversat mersul trenurilor. Astfel, garniturile care merg spre Urziceni sau care se întorc din localitatea ialomițeană sunt nevoite să aștepte zeci de minute trecerea celor spre Otopeni.

„Nu este un loc bătut în cuie unde staționează trenul de Urziceni, dar „crucea”, așa cum îi spunem noi nu lipsește din program. Se așteaptă, uneori, câte 20-30 de minute, depinde. Aer condiționat? Unele, da, cele mai multe, nu prea. De-ar fi asta cea mai mare supărare. Să vedeți cum se prezintă punctele sanitare în unele zile, nu îți vine să crezi că e adevărat. Și când în tren sunt peste 50 de grade, e o nebunie totală”, a explicat pentru FANATIK sub protecția anonimatului unul dintre controlorii de tren care au efectuat mai multe curse în ultimele luni pe acest tronson.

ADVERTISEMENT

Nici 130 de kilometri nu are traseul Brașov – Sighișoara, dar trenul face peste trei ore, în condițiile în care unele Regio sar și de patru ore. Au existat în ultima perioadă lucrări între cele două orașe și modernizarea ar urma să schimbe viteza.

Sub 150 de kilometri are și ruta Deva – Arad, dar cele două trenuri internaționale care trec pe aici fac aproape trei ore. Se întâmplă lucrul acesta și pentru că viteza medie este una de 55 de km/oră, însă pe anumite porțiuni nu se poate circula cu mai mult de 40km/oră. Aici ar exista și cel mai lent tren, un Regio care staționează mult și oprește peste tot. Aproape cinci ore îi ia acestei garnituri să străbată distanța.

ADVERTISEMENT

Ca să meargă de la București la Timișoara sau invers, românii au nevoie de o răbdare de fier. Drumul este făcut în peste zece ore, recomandarea tuturor fiind vagoanele cușetă sau de dormit. De la București la Arad se fac nu mai puțin de 11 ore. De remarcat că cel mai lung parcurs al unui tren este cel care pleacă din Timișoara și merge până la Iași. Vorbim despre 849 de kilometri, distanță pe care trenul o străbate în 17 ore. De asemenea, în vară există și câteva trenuri sezoniere, celebrele turnante, care au trasee de peste 900 km.

Mersul trenurilor, altă poveste în Europa

Nu la fel se întâmplă în țările care au făcut o prioritate din transportul feroviar. De exemplu, ca să ajungi de la Paris la Londra, adică să străbați 342 de kilometri, ai nevoie de puțin peste două ore. TGV-ul circulă cu viteze impresionante, însă nu e singurul care face lucrul acesta.

ADVERTISEMENT

De la Berlin la Amsterdam, 575 de kilometri, se ajunge în șase ore. De altfel, între cele două orașe nici nu a mai existat vagon de dormit în ultimii ani de zile. De la Viena la Bruxelles, 915 kilometri, puțin peste zece ore trebuie să stai în tren.

De remarcat și felul impecabil în care arată garniturile, multe dintre ele fiind preferate de pasageri atunci când călătoresc într-o altă țară. Familiile cu copii sau studenții au luat serios în calcul  călătoria cu trenurile de noapte, în condițiile în care companiile au venit și cu tot felul de reduceri care să încurajeze. Între timp, CFR Călători a fost nevoită să crească prețurile pentru a sta în joc.

ADVERTISEMENT
Tags: