News

Ecologizarea flotei de pescuit a UE, vorbe frumoase pe hârtie. Bruxelles visează mașini electrice cu undițe

Ecologizarea flotei de pescuit a UE: o provocare costisitoare și pe termen lung. Toată lumea dă sfaturi, nimeni nu dă bani.
19.07.2023 | 16:44
Ecologizarea flotei de pescuit a UE vorbe frumoase pe hartie Bruxelles viseaza masini electrice cu undite
UE vrea pescuit „verde” și „responsabil” dar nimic concret în sprijinul industriei / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Extinderea zonelor marine protejate și interzicerea pescuitului cu traule de mare adâncime, metode mai bune de combatere a pescuitului excesiv, nave mai eficiente din punct de vedere energetic. Toate acestea fac parte din planul de ecologizare a industriei pescuitului, prezentat în acest an de Comisia Europeană. Planul a fost imediat criticat de către industria de profil și considerat prea timid de către ONG-urile de mediu.

„Înverzirea” flotei îmbătrânite

Motoare hibride, traule optimizate, sfârșitul subvențiilor pentru combustibilii fosili: UE caută modalități de ecologizare a flotei sale de pescuit îmbătrânite, a cărei factură energetică uriașă îi afectează rentabilitatea. Este o tranziție care se anunță lungă, complexă din punct de vedere tehnologic și foarte costisitoare. Dar, ca și în cazul mașinilor electrice, totul se vrea pe repede înainte, chiar dacă se pune căruța înaintea cailor. Dar ambițiile „verzi” ale UE par mai vaste decât oceanele și, la fel ca oceanele, nu toate sunt explorate pe de-a întregul.

ADVERTISEMENT

Cu nave care au în medie o vechime de aproximativ 30 de ani, „marea provocare este modernizarea flotei” de pescuit, ceea ce ar contribui la oprirea scăderii atractivității profesiei pentru tineri, dar și la garantarea supraviețuirii sectorului, a rezumat marți comisarul european Virginijus Sinkevicius, el însuși tânăr (28 de ani). Miza este climatică, UE vizând neutralitatea în materie de emisii de dioxid de carbon până în 2050, dar și despre asigurarea unui „pescuit mai durabil și mai profitabil”, a insistat el în marja unei reuniuni a miniștrilor europeni ai pescuitului la Vigo (Spania).

Alte tehnologii, deocamdată pe hârtie

Prețul motorinei marine s-a dublat în 2022, acaparând 35% din veniturile sectorului, față de 13% în 2020. Nevoile de energie ale industriei pescuitului sunt asociate în principal cu tragerea uneltelor de pescuit (de către nave)  și cu păstrarea capturilor la bord. Cu toate acestea,  Sinkevicius recunoaște că tehnologiile inovatoare „sunt încă în faza de testare și nu există pe scară largă sau la prețuri accesibile”.

ADVERTISEMENT

Motoarele electrice, hibride, pe bază de hidrogen sau agrocombustibil sunt toate în curs de studiu, multe dintre ele necesitând o infrastructură portuară costisitoare. Iar a echipa un trauler sau orice alt tip de navă de pescuit cu astfel de grupuri propulsoare este apreciat, cel puțin de lucrătorii în domeniu, drept o complicație nerealizabilă. Și chiar realizabilă fiind, prețul foarte mare îl vor plăti în cele din urmă consumatorii.

Deocamdată, Fondul european pentru pescuit (FEAMPA), cu un buget de 6,1 miliarde de euro pentru perioada 2021-2027, va fi utilizat pentru a finanța instalarea unor motoare mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil pe navele existente sau a unor unelte de traul optimizate (cu ochiuri mai mari sau cu mai puțin contact cu fundul mării) pentru a consuma mai puțină energie.

ADVERTISEMENT

ONG-urile au „soluția”: reduceți viteza navelor

Însă, pentru ca acest lucru să fie eficient, limitele foarte stricte impuse de Bruxelles în ceea ce privește capacitatea navelor trebuie „revizuite” pentru a ține cont de spațiul inevitabil mai mare necesar acestor noi motoare, a declarat ministrul spaniol Luis Planas. Deci o altă complicație? Potrivit unui raport publicat în februarie de ONG-ul Oceana, reducerea vitezei navelor cu o jumătate de nod ar permite, de asemenea, economisirea a 15% din combustibil. Cu prețul reducerii capturilor. Atunci ce fel de industrie „profitabilă” ar fi?

Mai presus de toate, ONG-ul a cerut interzicerea pescuitului cu traule de fund, tehnica de pescuit care consumă cel mai mult combustibil în litri pe kilogram de pește debarcat și care eliberează carbonul prins pe fundul mării. Dar eforturile Bruxelles-ului de a restricționa această practică s-au lovit de protestele Madridului și Parisului.

ADVERTISEMENT

Schimbarea motoarelor, nici realistă, nici suficientă

Consensul general este că o reînnoire completă a flotei este esențială. „Pentru navele noastre îmbătrânite, o simplă schimbare a motorului nu este nici realistă, nici suficientă pentru a realiza decarbonizarea: ar fi ca și cum am grefa o inimă pe un nonagenar. Iar noile tehnologii de propulsie vor necesita o revizuire complete”, avertizează Daniel Voces, directorul general al Europêche. Este dificil pentru companiile de pescuit, în special pentru cele mici și mijlocii, care se află deja sub presiune financiară, să se angajeze în achiziționarea de noi nave fără sprijin.

Or, FEAMPA  nu oferă niciun ajutor pentru construcția de noi nave. „Acest tabu trebuie spart”, insistă Planas, care consideră că finanțarea publică trebuie să fie intensificată în următorul buget multianual al UE pentru a atrage investiții private. Pierre Karleskind (Renew, centru), președintele Comisiei pentru pescuit a Parlamentului European, consideră că FEAMPA este inadecvat pentru a face față sumelor colosale de bani implicate și apără recurgerea la Banca Europeană de Investiții (BEI). Care totuși, nu poate acorda împrumuturi companiilor de pescuit. „Trebuie să eliminăm acest obstacol”, spune el.

Nave noi, dar fără bani

Deocamdată, „nu se pune problema de a dedica un nou fond” pentru achiziția de nave, ci „de a utiliza toate instrumentele financiare existente” pentru a sprijini cercetarea și „a crea o dinamică”, subliniază Sinkevicius, considerând că „tranziția va trebui să fie finanțată și de sectorul însuși”. Punctul mort al discuțiilor de la Vigo a fost reprezentat de subvențiile generoase pentru combustibilii fosili utilizați în pescuit, criticate de ONG-urile de mediu care consideră că menținerea acestor subvenții descurajează ecologizarea practicilor de pescuit.

„Este un mare tabu. Nu putem scăpa de eliminarea lor, dar trebuie să o facem în mod inteligent, în paralel cu tranziția: dacă oprim subvențiile peste noapte, omorâm industria europeană a pescuitului”, avertizează Karleskind. „Aceste subvenții sunt necesare în aceste vremuri dificile (…). Trebuie să scăpăm de ele treptat, dar problema rămâne disponibilitatea unor tehnologii mai puțin energofage”, a fost de acord Virginijus Sinkevicius. În 2020, cele 56 000 de nave de pescuit active în UE (124 600 de pescari) au consumat 1,9 miliarde de litri de combustibil pentru a aduce la țărm 3,94 milioane de tone de capturi.

ADVERTISEMENT