News

Locul istoric din Sinaia care va fi distrus pentru a face loc unei parcări. Primăria: “Toate orașele au nevoie de astfel de proiecte de infrastructură”

Mai multe persoane și organizații civice au protestat sâmbătă la Sinaia față de construcția unei parcări de șapte etaje în apropierea gării istorice
19.03.2023 | 11:40
Locul istoric din Sinaia care va fi distrus pentru a face loc unei parcari Primaria Toate orasele au nevoie de astfel de proiecte de infrastructura
Parcare în zona istorică a orașului Sinaia. Sursa foto: Wikipedia
ADVERTISEMENT

Protestatarii susțin că proiectul Primăriei Sinaia va distruge zona istorică din apropierea gării, urmând a fi distrusă o zonă verde de 2.000 mp dar și aleea și scările ce leagă gara orașului de parcul central, vechi de peste 100 de ani.

Parcarea din Sinaia va distruge centrul istoric

Mai mulți oameni au protestat sâmbătă în fața Primăriei Sinaia față de decizia autorităților locale de a construi o parcare cu șapte etaje în zona istorică a orașului din apropierea gării. Protestatarii, care au inclus și oameni din alte județe dar și mai multe organizații civice, au afișat pancarte cu mesaje precum: „Nu treceţi cu buldozerul, este aleea Caraiman”, „Primarul Oprea ne distruge istoria”, „Pădurea mea”.

ADVERTISEMENT

Aceștia au scandat lozinci împotriva primarului orașului, principalul susținător al acestui proiect. ”Ce vrem noi, e şi pentru voi!”, ”Oprea, nu uita, Sinaia nu e a ta!”, „Uniţi salvăm aleea Caraiman”, Restauraţi nu demolaţi!”, „PNL, nu uita, Oprea e problema ta!” şi ”Sinaia, nu uita, suntem toţi de partea ta!” – au fost doar unele dintre lozincile cu care oamenii și-au arătat nemulțumirea față de planurile primăriei.

Manifestanții și organizațiile civice care au participat la acest protest, printre care Agent Green, Greenpeace, Corupția Ucide, susțin că prin implementarea acestui proiect va fi distrusă aleea care face legătura între gară şi hotelul Caraiman, veche de peste o sută de ani. Mai mult, aceștia subliniază că acest tip de parcări, unde turiştii lasă autovehiculele şi folosesc transportul public ori merg pe jos, nu se construiesc în centrul localităţilor, ci la periferia acestora.

ADVERTISEMENT

În anul 2019, Ordinul Arhitecţilor din România critica acest proiect subliniind că, ”deşi există practici la nivel european privind amplasarea parcărilor de tip Park & Ride lângă gara unei localităţi, rareori acestea se aplică în aşezări în care gara face parte din centrul istoric sau din zone reprezentative pentru peisajul cultural şi natural şi atunci doar în condiţii bine stabilite”.

Ordinul Arhitecților susținea că este necesară identificarea unei alte soluţii de amplasare a parcării astfel încât să nu pună în pericol identitatea localităţii. „Datorită elementelor originale de infrastructură şi datorită stilului arhitectural unic prin unitate şi coerenţă, amplasarea un proiect de tipul Park & Ride, care presupune un corp voluminos, va fragmenta atât funcţional, cât şi estetic, o zonă reprezentativă care face parte din centrul staţiunii”, transmitea Ordinul Arhitecţilor.

ADVERTISEMENT

Primăria Sinaia își apără decizia de construire a parcării

Vineri, cu o zi înainte de protestul anunțat, Primăria Sinaia a transmis că va continua demersurile pentru implementarea proiectului. Autoritățile locale au susținut că este un proiect susținut de localnici, că va conduce la reducerea poluării și că este un proiect „unic pentru stațiunile montane din România”.

„Proiectul Park&Ride a depăşit toate barierele de verificare ale instituţiilor statului şi instanţelor din România, chiar dacă pentru derularea acestor proceduri a fost nevoie de patru ani. Uniunea Europeană îl finanţează, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ne-a dat dreptate să îl continuăm, Comisia Naţională a Monumentelor Istorice şi-a dat acordul, iar sinăienii îşi doresc acest proiect. Este perfect legal, justificat, corect, cu toate autorizaţiile la zi.

ADVERTISEMENT

Park&Ride înseamnă un proiect unic pentru Valea Prahovei, dar şi pentru orice staţiune turistică din România. Scopul nostru este să asigurăm standardele cele mai înalte pentru turişti, atât în ceea ce priveşte accesibilitatea, cât şi protecţia mediului, având în vedere că nivelul ridicat de trafic şi poluare reprezintă o mare problemă a DN1. Toate oraşele din România au nevoie de astfel de proiecte de infrastructură!”, se arată în comunicatul semnat de primarul oraşului Sinaia, Vlad Oprea.

Parcarea din Sinaia trebuia să fie gata în luna februarie a anului trecut, însă în urma unei anchete a Rise Project care arăta modul în care vor fi distruse monumentele istorice, Ministerul Dezvoltării decidea rezilierea contractului. Această decizie a fost atacată în instanță de către Primăria Sinaia, obținând decizii favorabile atât la Curtea de Apel cât și la Înalta Curte, acolo unde în septembrie 2022 s-a dat decizia definitivă.

ADVERTISEMENT