News

Mașinile conectate vă supraveghează viața intimă: filmează și ascultă. Ce reguli aplică Dacia și Renault

Mașinile conectate, El Dorado de date personale. Producătorii auto vând o cantitate colosală de informații culese cu ajutorul tehnologiilor îmbarcate
09.09.2023 | 14:35
Masinile conectate va supravegheaza viata intima filmeaza si asculta Ce reguli aplica Dacia si Renault
Mașinile conectate au cele mai proaste politici de confidențialitate a datelor, potrivit unui studiu / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Mașina conectate spionează. Absolut tot. Un studiu publicat săptămâna aceasta de fundația Mozilla arată că mașinile moderne „colectează mai multe date personale decât este necesar”. Producătorii de automobile colectează o multitudine de date despre șoferi și pasageri, unii dintre ei supraveghind chiar activitatea sexuală a șoferilor.

Un coșmar pentru protecția datelor personale

Mașinile moderne sunt un „coșmar” pentru protecția datelor personale, potrivit unui studiu publicat miercuri de fundația Mozilla, care susține că acestea sunt o mină de aur de informații pentru producători, care le folosesc și le revând. Fundația, cu sediul în San Francisco (California, SUA), a analizat modelele celor mai populare 25 de mărci de pe piață și a ajuns la concluzia că toate, fără excepție, „colectează mai multe date personale decât este necesar”.

ADVERTISEMENT

„Mașinile sunt cel mai prost produs pe care l-am testat vreodată în ceea ce privește protecția datelor personale”, spune fundația Mozilla, care a studiat deja ceasuri conectate, boxe conectate și aplicații de meditație. Concret, producătorii pot capta informații legate de utilizarea vehiculului (condusul), dar și legate de serviciile conectate ale mașinii, precum și de aplicațiile terților, cum ar fi software-ul de navigație sau radioul în streaming. De asemenea, software-ul de la bord poate capta date de la un smartphone, dacă acesta este conectat sau dacă utilizatorul a descărcat aplicația producătorului, scrie Tribune de Geneve.

Date referitoare la „activitatea sexuală”

Dintre toate mărcile, doar Renault și Dacia, care fac parte din același grup, declară că automobiliștii au dreptul de a solicita ștergerea datelor cu caracter personal colectate în timpul utilizării vehiculului lor. Aproximativ 84% dintre producători menționează posibilitatea de a partaja informațiile colectate, iar 76% (19) posibilitatea de a le vinde.

ADVERTISEMENT

În clasamentul mărcilor în funcție de mai multe criterii legate de protecția datelor cu caracter personal, Tesla se află pe ultimul loc. Compania lui Elon Musk datorează această poziție în special software-ului său de inteligență artificială „nesigur”, potrivit fundației Mozilla, cunoscută pentru browserul său Firefox, care susține că protejează mai bine datele personale decât marii săi concurenți.

Tesla a fost criticată în mai multe rânduri pentru defecțiuni ale software-ului său de asistență pentru șoferi. În iunie 2022, un raport al Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi din SUA (NHTSA) a enumerat 273 de accidente în care au fost implicate vehicule Tesla în care programul a fost activ în cele 30 de secunde dinaintea evenimentului. Departamentul de Justiție al SUA a deschis o anchetă în acest sens, potrivit unui document bursier publicat la sfârșitul lunii ianuarie.

ADVERTISEMENT

În urma Tesla vine Nissan, pe care Mozilla l-a evidențiat ca fiind susceptibil de a extrage date legate de „activitatea sexuală”. Cercetătorii au descoperit că producătorul auto japonez Nissan a declarat că ar putea vinde informații despre activitatea sexuală, inteligența și diagnosticul de sănătate al șoferilor și pasagerilor către brokeri de date, agenții de aplicare a legii și alte companii, scrie și Politico.  Producătorul german Volkswagen a declarat că ar putea înregistra vocea șoferilor pentru a le face profilul pentru reclame targetate.

Filmează, cântăresc, ascultă

În ceea ce privește securitatea acestor date, 17 dintre cele 25 de mărci au avut scurgeri de informații sau au fost piratate în ultimii trei ani, potrivit studiului. „Cantitatea de date pe care aceste companii auto au spus în mod flagrant că ar putea-o colecta a fost șocantă”, a declarat Jen Caltrider, cercetător principal la Mozilla Foundation. Eropenii sunt – în principiu – mai bine protejați împotriva abuzurilor prin legea lor de referință privind confidențialitatea, General Data Protection Regulation, dar Jean Caltrider a sugerat că legea a fost aplicată în mod deficitar de către companiile auto.

ADVERTISEMENT

O privire asupra acțiunilor de aplicare a legii în Europa a arătat că puține autorități naționale de reglementare au luat măsuri împotriva colectării de date de către companiile auto de la intrarea în vigoare a legii. Caltrider și alți cercetători au analizat politicile de confidențialitate ale companiilor auto și au descărcat aplicațiile acestora în Germania, Franța, SUA, Japonia și Coreea de Sud.

Aceștia au descoperit că industria a acumulat cantități masive de date prin intermediul a zeci de senzori și a tehnologiei integrate în modelele mai noi de mașini, care calculează greutatea oamenilor atunci când aceștia se așează, filmează mașina în interior și în exterior cu ajutorul unor camere, ascultă conversațiile prin intermediul microfoanelor și urmărește utilizatorii prin intermediul aplicațiilor conectate pe smartphone-uri.

Mașinile, brokeri de date

„Nu mai este vorba doar de a vinde mașini pentru a face bani. Este vorba despre colectarea de date, iar apoi despre utilizarea acestor date pentru a face bani”, a declarat Caltrider, adăugând că mașinile par să aibă practici de confidențialitate mai proaste decât aplicațiile de sănătate mintală, dispozitivele pentru case inteligente și dispozitivele portabile, cum ar fi căștile conectate și aparatele de fitness.

De asemenea, cercetătorii au descoperit că 84% dintre mărcile auto analizate ar putea partaja și vinde date altor companii, cum ar fi brokerii de date, o piață estimată la sute de miliarde de euro, potrivit unor estimări. Puțin peste jumătate dintre mărci au declarat că pot partaja date cu guvernul și cu forțele de ordine atunci când li se solicită, mai degrabă decât atunci când primesc un ordin judecătoresc.

Fără acord explicit

Cercetătorii au subliniat, de asemenea, faptul că oamenii au rareori au avut ocazia să își dea acordul explicit și în cunoștință de cauză cu privire la regulile de confidențialitate ale mașinilor lor. Compania auto Subaru, de exemplu, a declarat că simplul fapt de a fi pasager într-unul dintre automobilele sale implică consimțământul pentru politica de confidențialitate, potrivit studiului.

În unele cazuri, autoritățile europene de reglementare au luat măsuri drastice împotriva industriei auto. Tesla, care își are sediul central din UE în Olanda, a trebuit să facă modificări la camerele sale care filmează împrejurimile în luna martie, la cererea autorității olandeze de reglementare în domeniul protecției datelor.

Volkswagen a fost amendată cu puțin peste 1 milion de euro de la intrarea în vigoare a GDPR, potrivit unei liste online a amenzilor. Lista nu a inclus amenzile pentru ceilalți producători auto din raport (Nissan, Toyota, Subaru, Kia, Kia, Chrysler, Fiat, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Honda și BMW).

Purtătorul de cuvânt al Volkswagen pentru probleme digitale, Kamila Joanna Laures, a declarat într-un comunicat că societatea colectează, procesează, utilizează și stochează datele personale „numai în conformitate cu cerințele legale”. Nissan și Subaru nu au răspuns imediat la întrebările Politico.

 

 

ADVERTISEMENT