News

Motivul real pentru care s-a produs accidentul de metrou în stația Timpuri Noi. Directorul AGIFER face lumină în acest caz

Accidentul produs în stația de metrou Timpuri Noi s-ar fi produs în momentul în care o garnitură de tren care nu a fost implicată în accident se defectase și mergea spre depou.
06.03.2024 | 17:41
Motivul real pentru care sa produs accidentul de metrou in statia Timpuri Noi Directorul AGIFER face lumina in acest caz
Motivul real pentru care s-a produs accidentul de metrou în stația Timpuri Noi. Directorul AGIFER face lumină în acest caz
ADVERTISEMENT

Accidentul produs în seara zilei de 27 februarie a ridicat multe semne de întrebare, în lipsa unui raport preliminar. Acum, conducerea AGIGER confirmă că accidentul putea fi mult mai grav, astfel că Metrorex va lua măsuri pentru a întări activitatea ”de verificare și control în urma acestui eveniment”.

Motivul real pentru care s-a produs accidentul de metrou în stația Timpuri Noi

Nu există un raport preliminar, există numai un proces verbal preliminar, care conţine datele constatate iniţial la faţa locului, deci care cuprinde toate lucrurile care s-au întâmplat”, a declarat Laurenţiu Dumitru, directorul AGIFER, pentru News.ro. Inițial, un astfel de raport preliminar care ar fi existat vorbea despre motivele producerii accidentului.

ADVERTISEMENT

Astfel, conform directorului AGIFER (Agenția de Investigare Feroviară Română), unul dintre trenurile implicate în accident staționa, iar cel care l-a lovit circula cu viteză foarte mică, de 5 kilometri pe oră. Metrorex vrea să afle mai multe detalii despre accident înainte de a oferi o poziție oficială, însă se pare că o garnitură de tren care se defectase ar fi cheia acestui incident.

În mod normal, conform directorului AGIFER, trenurile de metrou circulă pe direcția înainte pe partea din dreapta, acolo unde există două fire. Totuși, situația a stat diferit în seara de 27 februarie, atunci când un tren care circula dinspre stația Unirii-Timpuri Noi-Mihai Bravu a ajuns în stația Dristor 1, după care s-a defectat.

ADVERTISEMENT

Mecanicul ar fi încercat să repornească trenul, însă nu a reușit, după care a dorit să ducă trenul în depoul Ciurel, cel mai apropiat depou, fără a-l mai remorca. A dat practic cu spatele, către stația Timpuri noi, pe linia din dreapta, unde în mod normal ar fi trebuit să meargă înainte, așadar contrar protocolului.

A fost ajuns din spate de un alt tren, în care se aflau călători, care a observat situația și, la rândul său, a dat cu spatele. ”Pentru a face loc trenului defect, al doilea tren a fost dat înapoi, cu călători în el, iar înainte de staţia Mihai Bravu a intrat în abatere, către firul din stânga al sensului iniţial de mers, care uzual se foloseşte pentru venirea trenurilor.

ADVERTISEMENT

Înainte de staţia Timpuri Noi, al doilea tren, în care se aflau călători, a fost deviat din nou către firul din dreapta al sensului iniţial de mers, pentru ca odată ajuns în staţia Timpuri Noi să facă loc trenului defect care venea din urmă, pentru a trece spre staţiile Timpuri Noi şi Unirea, către Depoul Ciurel, pentru a permite circulaţia normală pe ambele fire de circulaţie”, a explicat directorul AGIFER.

Cum s-a produs accidentul de metrou din București, din 27 februarie

”Când i s-a făcut parcursul către staţia Timpuri Noi, trenul în care se aflau călători a fost trimis către o linie ocupată, pentru că acolo deja venise un tren de metrou dinspre Piaţa Unirii şi în ultima clipă au reuşit să reducă viteza în aşa fel încât cele două trenuri s-au atins, dar viteza la care s-a întâmplat acest lucru a fost în jur de 5 kilometri pe oră, care este chiar viteza la care se fac, în mod normal, manevrele de cuplare a trenurilor de metrou.

ADVERTISEMENT

Cuplarea respectivă a fost făcută în aşa fel încât nu au existat defectări la niciunul dintre trenurile de metrou – iar decuplarea s-a putut face automat – şi nici nu au existat victime sau probleme la călători. Asta nu înseamnă că nu a fost un lucru foarte grav, pentru că orice coliziune la metrou are un potenţial de risc mult mai mare decât la calea ferată, având în vedere că în mod uzual mulţi dintre călătorii de la metrou stau în picioare”, a mai explicat specialistul.

Așadar, o serie de manevre eronate, care nu au respectat protocolul și care ”nu ar fi trebuit să se întâmple niciodată”. Legal, AFIGER are un an ca termen legal pentru a finaliza raportul referitor la acest incident, însă există șanse ca acest raport să fie finalizat mult mai rapid. ”Mai există o notă de informare făcută de conducerea Metrorex, care cuprinde preluarea din cele două procese verbale de constatare preliminară, încheiate la faţa locului, a lucrurilor care s-au întâmplat.

Însă, fără o identificare a unor eventuale nereguli găsite, dar cuprinzând nişte măsuri pe termen scurt, respectiv pe termen mediu şi lung, care includ instruire, reexaminare a personalului şi chestiuni care să însemne o întărire a activităţii de verificare şi control. Sunt măsuri oportune pentru a întări ceea ce înseamnă disciplina. Susţinem măsurile pe care conducerea Metrorex le ia”, a concluzionat Laurenţiu Dumitru.

ADVERTISEMENT