Așadar, autostrada Timișoara – Moravița, cea care va lega România de Belgrad, a obținut acordul de mediu. Dacă nu intervine nimic neprevăzut, această șosea ar trebui să fie gata cândva în 2026, însă în țara noastră puține proiecte sunt finalizate la timp. Drept dovadă, doar la documentație se înregistrează o întârziere de 2 ani.
În plus, studiul de fezabilitate ar trebui finalizat pe octombrie 2024, lucru puțin probabil. Conform Observatornews.ro, acordul de mediu, emis acum de Agenția pentru Protecția Mediului Timișoara, e foarte important pentru că traseul autostrăzii trece prin situl Natura 2000 și e în vecinătatea altui parc natural.
Autostrada A9 va face parte din traseul care leagă Gdansk (Polonia) de Salonic (Grecia), fiind vorba despre un proiect de 300 de milioane de euro. Investiția ar trebui să ”schimbe dinamica” acestei părți de țară, fiind prevăzută în planul general de transport pentru dezvoltarea infrastructurii din România în perioada 2020 2030.
Potrivit comunicatului făcut de Agenția pentru Protecția Mediului Timiș, autostrada va trece pe lângă localitățile Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița, toate din județul Timiș. Totodată, reprezentanții Agenției au oferit informații suplimentare despre ”principalele lucrări prevăzute în cadrul proiectului”.
Acestea sunt diverse lucrări de infrastructură şi suprastructură, terasamente (lucrări de săpătură, umplutură), lucrări de consolidare a terasamentelor, hidrotehnice, de artă, de siguranța circulației, de construcție a nodurilor rutiere, de colectare și evacuare a apelor, precum și lucrări de mediu care implică panouri fonoabsorbante, împrejmuire sau subtraversări pentru faună.
”Proiectul propus se suprapune parțial cu siturile Natura 2000 ROSCI0109 Lunca Timişului şi ROSPA0128 Lunca Timişului și se afă în vecinătatea rezervației naturale RONPA0755 Arboretumul Bazoș (la aproximativ 400m). Realizarea proiectului nu va afecta integritatea rețelei Natura2000 și terenuri naturale cu valoare ecologică ridicată sau zone cu areale naturale ce pot reprezenta habitat pentru diverse specii, urmând a se respecta măsurile de protecție stabilite prin avizul Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate”, mai transmite Agenția
Marcel Ciolacu și echipa sa par să își ia în serios rolul asumat de a face din România ”un El Dorado” al Europei. Astfel, ministrul transporturilor Sorin Grindeanu a anunțat pe Facebook că țara noastră va investi 1 miliard de euro în Portul Constanța, obiectiv strategic pentru comerțul european.
”1 miliard de euro pentru investiții în Portul Constanța! Guvernul a decis astăzi că dezvoltarea Portului Constanța Sud, prin investiții masive în Molurile III S și IV S, reprezintă un obiectiv strategic de interes național. Astfel, după finalizarea lucrărilor, Portul va putea opera nave de mare capacitate inclusiv la cele aproximativ 17 dane de mare adâncime nou create.
Mai exact, potrivit Studiului de Prefezabilitate întocmit de către CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, valoarea estimată pe cele 2 obiective și caracteristicile tehnice sunt următoarele: Mol III S – 305,6 milioane euro; 45 ha platformă de operare, 11 ha zonă logistică, 7 dane (adâncime la dană -16,5 m)
Mol IV S – 815 milioane euro; 110 ha platformă operare, 25 ha zonă logistică, 10 dane (dintre care 5 dane cu adâncimea -16,5 m şi 5 dane cu adâncimea de -19 m). Prin noi terminale specializate, Portul Constanța își va consolida statutul de principal port la Marea Neagră și își va spori avantajele economice și logistice”, a transmis Sorin Grindeanu pe Facebook.