News

Orașul din Ungaria, mai mic decât Cluj-Napoca, care a atras investiții de zece miliarde de dolari

Orașul Debrecen, situat la doar 40 de kilometri de granița cu România, a atras investiții de miliarde de dolari în industria bateriilor electrice
01.01.2023 | 23:17
Orasul din Ungaria mai mic decat ClujNapoca care a atras investitii de zece miliarde de dolari
Ungaria a reușit să atragă investiții străine uriașe. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Cu o populație de doar 200.000 de locuitori, Debrecen este pe cale să devină unul dintre marile centre europene de producție de baterii pentru mașini electrice.

Micul oraș ce este pe cale să devină un centru al industriei auto

În luna noiembrie publicația Financial Times, într-un amplu articol, a descris cum cel mai mare producător de baterii din lume, ATL din China, a luat decizia în luna august de a deschide la Debrecen, în Ungaria, o mega-fabrică de peste 7 miliarde euro, pentru a produce baterii destinate mașinilor electrice.

ADVERTISEMENT

Această investiție venea după ce, în anul 2018, cei de la BMW anunțau o investiție de un miliard de euro într-o uzină auto în același orășel cu doar 200.000 de locuitori. După mai multe amânări, producătorul auto german anunța că va mai investi un alt miliar de euro tot în orașul din estul Ungariei.

Aceste anunțuri veneau în contextul în care, cu un an înainte, compania EcoPro BM din Coreea de Sud decidea să investească 700 de milioane de euro în același oraș pentru a construi o fabrică de componente pentru baterii.

ADVERTISEMENT

Toate aceste investiții, care vor intra în producție din anul 2025, vor transforma orașul ungar într-o adevărat forță în industria auto din întreaga Europă.

„În doar câțiva ani, Ungaria s-a transformat într-o potențială putere în domeniul vehiculelor electrice, cu centrul în Debrecen. Până în 2030, producția de baterii numai în acest oraș de 200.000 de locuitori va rivaliza cu cea a oricărei alte țări europene, cu excepția Germaniei”, scriu cei de la Financial Times.

ADVERTISEMENT

Influența lui Orban în transformarea orașului

Dacă după 1989 orașe precum Budapesta, Gyor și Sopron au atras aproape toate investițiile străine, Debrecen începe să apară pe harta economică a țării după anul 1998. Investițiile enorme în infrastructură și în educație, în special pe sectorul tehnic, au început să atragă atenția marilor companii din lume, transformând în scurt timp Ungaria într-o adevărată putere în industria auto.

A fost, pentru început, investițiile făcute de companiile Teva (Israel) și National Instruments (SUA), companie care producea circuite integrate. În scurt timp Ungaria a început să devină un important centru pentru industria auto, Audi produce motoare din 1994 și mașini din 1999, Suzuki produce mașini din 1992, iar Mercedes, din 2012. În total, vecinii noștri de la vest produc anual peste 430.000 de automobile.

ADVERTISEMENT

Un factor care a contat enorm în dezvoltarea recentă a orașului a fost faptul că localitatea este un fief al partidului Fidesz condus de premierul naționalist Viktor Orban, aflat la al patrulea mandat în fruntea țării. Odată cu ascensiunea sa la putere, partidul a alocat fonduri uriașe pentru investițiile în infrastructură din Debrecen, cu apropiați ai premierului primind contracte uriașe.

De altfel, statul maghiar a acordat beneficii totale de peste 800 milioane euro chinezilor de la CATL pentru investiția pe care aceștia o fac la Debrecen, fiind vorba de terenul pe care se vor construi fabricile și alte scutiri de taxe. De altfel, subvențiile generoase, taxele mici și salariile, mai mici decât în Europa de vest, au transformat Ungaria într-o țintă pentru marii investitori din industria auto.

În plus, investițiile în infrastructură și distanțele relativ mici față de Germania au constituit și ele alți factori care au favorizat aceste investiții.

ADVERTISEMENT