News

Raport catastrofal în învățământul românesc: doar 330.000 de copii din 3 milioane reușesc să citească și să înțeleagă ceea ce citesc

Raport catastrofal în învățământul românesc prezentat în această săptămână: doar 330.000 de copii din 3 milioane reuşesc să citească şi să înţeleagă ceea ce citesc.
28.04.2023 | 21:28
Raport catastrofal in invatamantul romanesc doar 330000 de copii din 3 milioane reusesc sa citeasca si sa inteleaga ceea ce citesc
Raport catastrofal în învățământul românesc: doar 330.000 de copii din 3 milioane reuşesc să citească şi să înţeleagă ceea ce citesc. Sursa foto: hepta.ro
ADVERTISEMENT

Raport catastrofal despre alfabetizarea copiilor din învățământul românesc: doar 330.000 de elevi din 3 milioane reușesc să citească şi să înţeleagă ceea ce citesc.

Raport catastrofal în învățământul românesc: doar 330.000 de copii din 3 milioane reuşesc să citească şi să înţeleagă ceea ce citesc

Vineri, 28 aprilie, la Sala Symposium a Bibliotecii Naţionale a României, a fost prezentat Raportul Naţional de Literaţie, ediţia 2023. Datele din acest document sunt extrem de îngrijorătoare.

ADVERTISEMENT

Ele arată o realitate cruntă în care se află școala românească. Astfel, gradul de alfabetizare pentru elevii români cu vârsta între 6-14 ani este scăzut. Circa 42% dintre elevi se află în în zona ”nefuncţional”, 47% în zona ”minim funcţional” şi doar 11% în zona ”funcţional”.

Cu alte cuvinte, 4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcțional. Numai un elev din 10 are capacitate de a înțelege mesajul unui text. Aceste date apar într-o perioadă în care parlamentarii dezbat noile Legi ale Educației.

ADVERTISEMENT

”Asta înseamnă așa, din 3 milioane de copii, 1,7 milioane nu sunt capabili să înțeleagă ce citesc deloc. Această problema merge cu copilul pe toată durata vieții lui. Asta nu înseamnă că se încheie cu ieșirea copilului din sistemul educațional. Doar 330.000 de copii reuşesc să citească şi să înţeleagă ceea ce citesc şi să facă inferenţe minime cu textul pe care îl citesc.

Vom avea niște viitori adulți incapabili să citească un contract de muncă. Este o problemă națională și nu este una a copiilor, ci a întregului sistem și a noastră ca societate” a spus Gabriela Bartic, CEO platformă educațională, conform Euronews.

ADVERTISEMENT

Concluzii alarmante ale raportului: După finalizarea a două cicluri şcolare, elevii nu fac mari progrese în ceea ce priveşte nivelul de alfabetizare

Raportul prezintă o situație îngrijorătoare. Astfel, după finalizarea a două cicluri şcolare, elevii nu fac mari progrese în ceea ce priveşte nivelul de alfabetizare. Raportul din acest an surprinde o scădere a nivelului de nefuncţionalitate cu doar 4% şi o creştere a nivelului de funcţionalitate înaltă cu doar 1,5%.

”Fetele înregistrează performanţe mai bune decât băieţii, gradul de nefuncţionalitate în rândul acestora fiind de 39,98%, în timp ce băieţii înregistrează un procent uşor mai mare, de 43,65%.

ADVERTISEMENT

Băieţii înregistrează un procent mai mic şi atunci când vorbim despre gradul de funcţionalitate înaltă – 9,27% – comparativ cu fetele, care obţin un scor de 13,25%”, se arată în raport.

La acest studiu au luat parte 15.000 de elevi cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani. Colectarea datelor s-a întins pe intervalul ianuarie 2021 – aprilie 2022. Ea a fost posibilă prin accesarea gratuită a testului de literaţie, pe o bază de date compusă din 14.796 aplicări valide ale testului de către elevii claselor I-VIII.

ADVERTISEMENT
Tags: