News

Sancționatul popor rus ia Rolls-Royce din Belarus. Importurile de mașini de lux europene, via regimul lui Alexandr Lukașenko

Rusia importă mașini de lux europene via Belarus, în ciuda sancțiunilor occidentale după războiul din Ucraina. Ferrari, Rolls-Royce, Lamborghini
18.12.2023 | 08:03
Sanctionatul popor rus ia RollsRoyce din Belarus Importurile de masini de lux europene via regimul lui Alexandr Lukasenko
Limuzine produse în Europa continuă să curgă către rușii sancționați, dar cu dare de mână / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

În ciuda sancțiunilor occidentale, după războiul început de Vladimir Putin în Ucraina, Rusia importă floarea mărcilor auto de lux din Europa via Belarus. De la începutul războiului în Ucraina, Rusia a importat via Belarus aproximativ 1.000 de mașini europene de clasă premium în valoare de peste 100 de milioane de dolari.

Dictatorii și mașinile lor

Morala și profitul au fost două drumuri veșnic paralele pentru producătorii de bunuri de lux. Constructorii auto din acest segment nu au făcut excepție, de când există ca branduri, știind prea bine unde și în mâinile cui le ajung bolizii. Războiul Rusiei împotriva Ucrainei și sancțiunile occidentale la adresa țării agresoare au readus în discuție această temă, mai ales că oligarhii și petrolul rus nu dau deloc semne de boală sau sărăcie.

ADVERTISEMENT

O nouă ocazie ca producătorii occidentali de bunuri de lux să fie din nou în cătarea criticilor, așa cum au fost de când se știu, și mai precis de când s-au raportat la regimuri dictatoriale. În vreme ce șefii democrațiilor din vest condamnă public aceste regimuri, producătorii de bunuri de lux nu s-au încurcat niciodată cu fleacuri.

În privința automobilelor, multe regimuri autoritate s-au interesat de acest segment vital pentru economie și progres. Fiecare în felul lui. Adolf Hitler și Benito Mussolini (un pasionat de mașini și de sporturi auto, de altfel) au înțeles imediat importanța lanțului automobile-mobilitate-autostrăzi.

ADVERTISEMENT

Dar pentru alți dictatori, automobilul nu a însemnat decât un avantaj personal și opulent. În cazul URSS, Stalin și urmașii lui nu puteau folosi limuzine occidentale, după ce poporul era mințit că societatea comunistă a depășit-o pe cea capitalistă. Așa că tovarășii foloseau limuzine ZIS, bazate sau copiate după modele americane. După moartea lui Stalin, denumirea a fost schimbată în ZIL.

Ceaușescu se plimba în Mercedes 600

Dar nu toți tovarășii foloseau mașini sovietice. Mercedes 600 era mașina favorită a autocraților, inclusiv a celor din est, printre care și Nicolae Ceaușescu. Alți clienți de pretutindeni au fost Saddam Hussein, Jean-Bedel Bokassa, Fidel Castro, Kim Ir Sen sau Tito.

ADVERTISEMENT

Vladimir Putin a fost cel care a schimbat limuzinele prezidențiale. Declarând că vrea un automobil care să reflecte prestigiul Rusiei, liderul de la Kremlin a ordonat producerea unei limuzine care se cheamă Aurus (cu motoare la a căror dezvoltare a contribuit și Porsche, curat rusește).

Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini, via fratele Bielorus

Revenind la Rusia, în pofida sancțiunilor internaționale, mașinile de lux continuă să circule din Europa către această țară via „fratelui” Belarus, după cum a arătat o investigație Verstka realizată împreună cu Biroul de publicații din Belarus, cu sprijinul colectivului de hackeri Cyber Partisans, scrie The Insider.

ADVERTISEMENT

Potrivit jurnaliștilor, de la începutul războiului în Ucraina, Rusia a importat via Belarus aproximativ 1.000 de mașini europene de clasă premium în valoare de peste 100 de milioane de dolari. Printre vehiculele de lux importate se numără un model Rolls-Royce Cullinan în valoare de aproximativ 630.000 de dolari, un automobil sport Ferrari SF90 Stradale în valoare de 530.000 de dolari și un Lamborghini Urus în valoare de 430.000 de dolari.

Când Rusia a invadat Ucraina, mărcile auto de clasă mondială au declarat un boicot al Rusiei, retrăgându-se de pe piața rusă și lăsând-o în seama producătorilor chinezi. Între timp, guvernele SUA, Marii Britanii și Europei au impus sancțiuni asupra articolelor de lux, interzicând toate mașinile cu o valoare mai mare de 50.000 de euro. Restricțiile au vizat elita rusă.

„Cei care susțin mașinăria de război a lui Putin nu ar trebui să se mai poată bucura de stilul lor de viață somptuos în timp ce bombele cad asupra oamenilor nevinovați din Ucraina”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Schema importurilor paralele

Cu toate acestea, Belarus este scutit de sancțiuni, ceea ce îl face un punct de tranzit convenabil pentru vehiculele achiziționate prin intermediul programelor de import paralel. Unele companii rusești sunt deschise în ceea ce privește importul paralel, cum ar fi Avtodom Group, care a fost printre primele care au început să aducă mașini europene în Rusia.

Compania a importat majoritatea stocurilor sale prin Belarus. „Principalul avantaj al Belarusului este că se află în aceeași zonă economică cu Rusia. Se aplică aceleași reglementări vamale. În al doilea rând, este o țară vecină care nu a fost lovită de sancțiuni la fel de grav ca Rusia”, le-a explicat jurnaliștilor Vladimir Zhelobov, director pentru importuri paralele în cadrul grupurilor Avtodom și AvtoSpeț Țentr.

Rusia și Belarus fac parte din Uniunea Economică Eurasiatică, astfel încât nu există tarife pentru transportul de bunuri între cele două țări. Cu toate acestea, livrările de automobile din UE către Belarus nu sunt interzise, iar unele mărci auto continuă să coopereze cu Minskul. „Mărcile europene sunt prezente în Belarus”, a adăugat Zhelobov. „Dealerii își pot revinde în siguranță mașinile în Rusia. Dar trebuie să fie rezonabili”.

Asociați cu Lukașenko

Autorii investigației au identificat peste 30 de companii bieloruse inclusiv antreprenori asociați cu apropiați ai președintelui bielorus Alexandr Lukașenko, care fac bani din livrările de mașini occidentale de clasă premium din Belarus către Rusia.

Unii dintre cei mai mari importatori de mașini din Belarus au legături cu agențiile guvernamentale rusești, spun anchetatorii. Astfel, Atlant-M Britaniya, reprezentantul oficial al producătorului britanic de mașini de lux Jaguar Land Rover în Belarus, a furnizat în Rusia mașini de lux de la Mercedes-Benz, BMW, Audi și alte mărci, pentru aproape 5 milioane de dolari, din ianuarie până în octombrie 2023.

În Rusia, acționarul său, Serghei Savițki, figurează ca coproprietar în cel puțin 20 de societăți, între care Avtoțentr Atlant-М, care le oferă rușilor posibilitatea de a cumpăra mașini europene pe site-ul său. Unele dintre companiile din cadrul grupului cooperează în mod activ cu agențiile guvernamentale rusești.

De exemplu, MB Izmailovo, în care Savițki deține 25% din acțiuni, lucrează în cadrul unor contracte guvernamentale de trei ani, furnizând pentru Unitatea Militară 3179 – Centrul Forțelor Speciale Vityaz, cunoscută și sub numele de Rosgvardia Spețnaz, ai cărei luptători au participat la conflictele din Nagorno-Karabah, Abhazia, Ingușetia, Osetia de Nord și de Sud.

ADVERTISEMENT
Tags: