Cine s-a plimbat cu trenul prin România a avut ocazia să remarce unele dintre cele mai frumoase gări. Deși multă lume este sceptică la astfel de călătorii cu trenul, uneori, acestea pot fi de-a dreptul uimitoare. Mai ales dacă, în drumul tău către destinație remarci ”bijuterii” arhitecturale.
Chiar dacă nu multă lume vorbește despre gările din România, țara noastră se poate lăuda cu câteva construcții spectaculoase. Este vorba despre gări ”bijuterie” care au căpătat acest titlu datorită arhitecturii speciale.
După gara sub formă de pescăruș și gara de inspirație austriacă, o altă gară a atras atenția turiștilor și nu numai. Este vorba despre singura gară de la noi din țară care seamănă cu un castel. Cei care s-au oprit aici cu trenul au avut senzația că au făcut o călătorie în timp.
Gara Vatra Dornei, căci despre ea este vorba a fost inclusă în Lista monumentelor istorice din Suceava, în anul 2004. Aceasta atrage toate privirile și nu este de mirare, având în vedere că arhitectura sa are un aer medieval.
Prima atestare a acestei gări datează din 1910. În 1899, împăratul Franz Joseph I a decis să prelungească calea ferată de la Câmpulung Moldovenesc la Vatra Dornei. Decizia sa nu a fost deloc una întâmplătoare.
În acea perioadă, Vatra Dornei începea să se contureze ca o stațiune. Din ce în ce mai multe persoane își manifestau interesul de a ajunge în zonă, așa că existența unei căi ferate reprezenta un pas important pentru dezvoltare.
Nu doar dezvoltarea turistică a reprezentat un punct de interes pentru împăratul Franz Joseph I al Austro-Ungariei. În zonă se aflau și multe mine locale. Pentru a asigura transportul și legătura cu minele, împăratul a considerat necesară prelungirea tronsonului de cale ferată.
Înainte de a începe construcția, proiectele au primit anumite termene. Respectiv, un an și jumătate pentru tronsonul până la Valea Putnei și trei ani și jumătate până la Vatra Dornei. Surprinzător, ambele proiecte au fost finalizate mult mai devreme.
Astfel, în anul 1902 a fost inaugurată gara Vatra Dornei, iar 8 ani mai târziu a fost inaugurată gara Vatra Dornei Băi. Declanșarea Primului Război Mondial a produs câteva schimbări semnificative în administrarea gării. După Primul Război Mondial, gara a început să fie administrată de CFR.
Gara Vatra Dornei a fost mereu întreținută, astfel că, inclusiv în prezent, frumusețea ei aduce aminte de vremurile de odinioară. Tocmai de acea, autoritățile au decis să o includă pe Lista monumentelor istorice din județul Suceava.
Gara a ajuns un adevărat punct de reper, dar și un punct de atracție pentru cei care ajung în zonă. Nu doar călătorii din tren o admiră, ci și cei care trec la pas pe lângă minunata construcție.