News

TIR-urile ATI, misiune imposibilă. Urcarea pacienților aflați pe targă e o aventură tragicomică

14.04.2021 | 16:58
TIRurile ATI misiune imposibila Urcarea pacientilor aflati pe targa e o aventura tragicomica
ADVERTISEMENT

Secțiile ATI mobile, acele TIR-uri despre care se discută atât de mult în ultima vreme, au ca scop suplimentarea paturilor de terapie intensivă dedicate pacienților COVID și evitarea transferului acestora în alte unități medicale. Utilizarea lor însă a iscat multe controverse, iar urcarea unui pacient aflat pe targă în această unitate mobilă este o adevărată aventură.

Urcarea pacienților în TIR-urile ATI, un coșmar logistic

Secțiile ATI mobile, aduse de SMURD în curtea mai multor spitale din țară, ar trebui să ușureze tratarea pacienților cu forme severe de COVID-19 care au nevoie de terapie intensivă.

ADVERTISEMENT

TIR-urile achiziționate din Turcia nu au însă rampe adaptate tărgilor, iar urcarea unui pacient în aceste unități mobile este o adevărată aventură ce presupune o întreagă desfășurare de forțe.

Practic, targa este așezată pe elevatorul TIR-ului, care o ridică până la o înălțime de circa 2,5 metri pentru ca pacientul să fie introdus în secția mobilă. Pentru ca să nu cadă, targa este ținută pe poziție de către două cadre medicale. Alte 8 persoane stau în jurul platformei mobile până când targa cu pacientul COVID este introdusă în interior.

ADVERTISEMENT

„Nu cred că acest elevator a fost gândit pentru pacienți aflați pe tărgi, ci mai degrabă pentru pacienți aflați în cărucioare sau pentru marfă. Este foarte mic, iar picioarele tărgilor se află la limita elevatorului. Practic, dacă targa se mișcă un pic riscă să cadă cu tot cu pacient. Este un adevărat exercițiu de echilibristică”, spune o asistentă de la Institutului Național de Pneumoftiziologie Marius Nasta, în curtea căruia se află un astfel de TIR, citată de Libertatea.

Doctorul Beatrice Mahler, managerul Institutului Marius Nasta, precizează că apelează la ISU ori de câte ori trebuie efectuată urcarea sau coborârea unui pacient.

ADVERTISEMENT

„De când am avut incidentul cu generatorul care a luat foc avem în permanență un echipaj ISU lângă TIR și apelăm la ajutorul lor atunci când trebuie urcat sau coborât vreun pacient”, a spus medicul, care a precizat că în ciuda acestor deficiențe, secția mobilă i-a scutit de transferul bolnavilor către alte spitale.

România este singura țară europeană care a cumpărat astfel de TIR-uri ca să le folosească drept secții de terapie intensivă. Celelalte țări care le folosesc în scop medical sunt Ucraina, Mauritania, Kârgâzstan și Libia.

ADVERTISEMENT