News

Un argeșean a sunat la 112 de 31.000 de ori într-un singur an. Apelurile au totalizat aproape cinci zile de convorbiri

Problema apelurilor abuzive la numărul de urgență 112 rămâne stringentă, lucru probat de un argeșean care a sunat de 31.000 de ori într-un singur an.
11.02.2024 | 13:42
Un argesean a sunat la 112 de 31000 de ori intrun singur an Apelurile au totalizat aproape cinci zile de convorbiri
Apelurile abuzive la numărul 112 rămân o problemă mare pentru STS/ Foto: Facebook - STS
ADVERTISEMENT

În urmă cu 20 de ani a fost introdus sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU), însă românii continuă să recurgă în mod nejustificat la apeluri la numărul 112, cel mai grav caz fiind cel al unui argeșean care a sunat într-un an de 31.000 de ori, folosind mai multe numere de telefon.

Și în 2023 apelanții abuzivi au îngreunat activitatea operatorilor și au generat un trafic inutil în centrele de preluare a apelurilor 112. Un exemplu este cazul unui apelant din județul Argeș, care a sunat fără a avea o urgență de aproape 31.000 de ori în decursul unui an, folosind mai multe numere de telefon. Apelurile au presupus un timp de procesare de peste 500.000 de secunde, adică aproape 5 zile de convorbiri continue.

ADVERTISEMENT

Este esențial ca populația să conștientizeze că orice apel la 112 care nu este o urgență înseamnă secunde prețioase care se pierd în defavoarea tratării unor urgențe reale, adică pentru a asigura imediat sprijinul pentru cei aflați în nevoie”, se arată într-un comunicat al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).

Chiar și în cazul în care nu se poate vorbi de un apel abuziv, sunt numeroase apelurile care nu reprezintă cu adevărat urgențe care să necesite intervenția instituțiilor care trebuie să dea curs acestor chemări în ajutor venite din partea populației: Ambulanță, Poliție, ISU-SMURD, Jandarmerie sau Salvamont.

ADVERTISEMENT

Mai mult, ponderea apelurilor non-urgente a început să crească în ultimii ani. În 2021, acestea reprezentau 40,73%, iar în 2022 au crescut la 42,18% pentru ca anul trecut să atingă 46,18%. Totuși aceste procente sunt cu mult sub cele de la începutul sistemului 112. „Dacă în anul 2004, peste 90% dintre apeluri nu erau urgențe, astăzi procentul a scăzut sub 50%”, a precizat STS.

În anul 2023, operatorii STS ai Serviciului de urgență 112 au preluat 10.489.979 de apeluri, din care 53,82% au reprezentat urgențe. Acestea din urmă au fost transferate agențiilor de intervenție după cum urmează: Ambulanță 49,29%, Poliție 24,01%, ISU-SMURD 18,76%, Jandarmerie 5,85%, alte agenții 2,10%. Cele mai multe apeluri non-urgente s-au înregistrat anul trecut în județele Gorj – 66,79%, Covasna – 63,40% și Argeș – 59,50%. Pe de altă parte, cele mai mici procente de apeluri nejustificate se regăsesc în București-Ilfov – 37,35%, Iași – 37,50% și Bihor – 38,10%.

ADVERTISEMENT

Cele mai complexe evenimente din 2023, din perspectiva operatorilor STS, au fost urgențele care au necesitat mobilizări importante de resurse pentru intervenție, precum explozii, incendii de amploare și fenomene meteo extreme, care au generat sute de apeluri în câteva minute. Astfel de cazuri presupun măsuri graduale, dar rapide, eficiente și coordonate de suplimentare a operatorilor 112 la nivel local, regional și național”, se spune în comunicatul STS.

În urmă cu 20 de ani, serviciul 112 a înlocuit numerele 955, 961 și 981 la care puteau fi apelate în mod individual agențiile specializate de intervenție, contribuind la gestionarea eficientă, coordonată și colaborativă a situațiilor de pericol din întreaga țară și la salvarea de vieți.

ADVERTISEMENT

Pe 11 februarie, în fiecare an, marcăm Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112, număr unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene la care sună cei care au nevoie de ajutorul agențiilor specializate de intervenție: Ambulanță, Pompieri, SMURD, Poliție, Jandarmerie. În România, același număr este apelat și pentru Salvamont”, mai precizează sursa citată.

ADVERTISEMENT