Premierul Nicolae Ciucă i-a primit la Palatul Victoria pe reprezentanţii sindicatelor şi patronatelor, în cadrul întrevederii fiind discutată propunerea de creştere a valorii tichetelor de masă la 35 de lei sau chiar la 40 de lei. Asta înseamnă o creştere a valorii nominale cu 5, respectiv 10 lei faţă de valoarea actuală.
La discuţii au participat, pe lângă şeful Guvernului, Nicolae Ciucă, ministrul de Finanţe, Adrian Câciu, ministrul Muncii, Marius Budăi, reprezentanţi ai Guvernului, ai Confederaţiilor sindicale şi patronale, la reuniunea Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social.
Întâlnirea de luni a avut loc în contextul modificărilor şi completărilor la Legea nr. 367/2022 privind dialogul social şi Legea nr.53/2003 – Codul muncii precum şi a Ordinului pentru stabilirea valorii nominale a tichetelor de masă.
În privinţa modificării valorii nominale a tichetelor de masă, ministrul Finanţelor a prezentat propunerea de a mări cuantumul acestora la 35 de lei sau la 40 de lei. Ambele propuneri urmează a fi analizate în forurile statutare ale organizaţiilor patronale, urmând ca decizia să vizeze aplicarea noii valori nominale de la 1 iulie.
În cadrul reuniunii, s-au dezbătut propunerile organizaţiilor sindicale de modificare şi completare la Legii 367/2022 privind Dialogul Social. În urma discuţiilor, premierul Nicolae Ciucă a dispus ca, până pe 15 mai, Consiliul de Dialog Social de la Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale să agreeze formula finală pentru viitorul cadru normativ, se arată într-un comunicat al Guvernului.
Potrivit unor surse, valoarea tichetelor de masă ar putea crește de la 30 de lei la 35 de lei la 1 iulie 2023 și la 40 de lei din mai 2024. Ultima majorare a valorii tichetelor de masă a fost făcută în vara anului trecut. În data de 22 iunie a fost publicată, în Monitorul Oficial, Legea nr. 187/2022, care prezenta majorarea valorii tichetului de masă pentru fiecare zi lucrată la 30 de lei. Valoarea s-a aplicat începand cu data de 1 iulie 2022.
Tichetele de masă sunt bonuri valorice, folosite ca instrumente de plată exclusiv pentru alimente. În România, sistemul acordării acestora pentru angajați există încă din anul 1998. Începând cu data de 1 ianuarie 2018 ele se acordă însă doar în mediul privat, la bugetari ele fiind înlocuite cu indemnizația de hrană.
Principala diferență dintre tichete şi indemnizaţia de hrană este cea legată de modul de impozitare pentru norma de hrană, care se taxează global, ca parte a veniturilor salariale, inclusiv prin contribuții obligatorii, în timp ce, pentru tichetele de masă, impozitul este de 10%, acestea fiind scutite de la plata oricăror alte contribuții.
Trebuie menţionat că, potrivit legii, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrătoare din luna pentru care se efectuează distribuirea/transferul valorii nominale a tichetelor de masă, după caz.