News

Alianța UE pentru combaterea drogurilor în porturi exclude terminalul Pireu, deținut de China. Cum va fi garantată securitatea infrastructurilor-cheie

Securitatea infrastructurilor-cheie europene deținute de China. Alianța UE pentru combaterea drogurilor în porturi exclude portul Pireu, deținut de gigantul chinez COSCO
30.01.2024 | 16:35
Alianta UE pentru combaterea drogurilor in porturi exclude terminalul Pireu detinut de China Cum va fi garantata securitatea infrastructurilorcheie
Portul Pireu reprezintă un test al capacității blocului comunitar de a garanta securitatea infrastructurilor-cheie / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Alianța UE pentru combaterea drogurilor în porturi exclude portul Pireu, deținut de China. Deși nu este principalul punct de intrare a drogurilor în Europa, cea mai mare poartă de intrare din Mediterană din Grecia reprezintă un test al capacității blocului comunitar de a garanta securitatea infrastructurilor-cheie.

Chinezii dețin două treimi din cel mai mare port al Greciei

Săptămâna trecută, UE a lansat o Alianță portuară europeană pentru a lupta împotriva traficului de droguri, însă unul dintre cele mai mari porturi ale sale nu poate participa la acest proiect din cauza faptului că este deținut de chinezi.

ADVERTISEMENT

Autoritatea portuară din Pireu (Grecia), deținută de chinezi, nu s-a numărat printre invitații la lansarea alianței portuare de miercurea trecută, potrivit unei liste consultate de Politico. „Porturile deținute și controlate (majoritar) de state care nu sunt membre ale UE au fost excluse”, se arată pe listă.

Grupul chinez COSCO Shipping deține două treimi din autoritatea portului Pireu, al 14-lea port ca mărime din Europa (cu milioane de tone de marfă manipulate, conform Eurostat), specializat în manipularea containerelor mari și cel mai mare centru de transbordare din estul Mediteranei.

ADVERTISEMENT

Garantarea securității infrastructurilor-cheie

Alte 26 de autorități portuare se află pe lista invitaților, care a fost alcătuită pe baza dimensiunii și a expunerii lor la traficul de droguri, precum și pentru a observa un echilibru geografic în cadrul UE.

Deși Pireu nu este principalul punct de intrare a drogurilor în Europa, decizia de a-l bloca în cadrul noii alianțe portuare ridică semne de întrebare cu privire la capacitatea UE de a garanta securitatea infrastructurilor critice aflate în proprietate străină.

ADVERTISEMENT

Săptămâna trecută, Bruxellesul a prezentat, de asemenea, noi măsuri și strategii de consolidare a securității sale economice, inclusiv modernizarea monitorizării investițiilor directe străine în sectoarele critice.

Verificarea tranzacțiilor otrăvite

În ultimul deceniu, majoritatea economiilor avansate, deși sunt în mod tradițional deschise investițiilor străine, au adoptat sau și-au consolidat mecanismele de verificare a investițiilor. Aceste mecanisme permit autorităților naționale să examineze, să autorizeze condiționat sau chiar să interzică tranzacțiile care ar putea amenința securitatea națională, în special în sectoarele strategice (infrastructuri sau tehnologii critice, energie, sănătate, mass-media etc.) sau atunci când investitorii sunt controlați de guvernul unei țări terțe.

ADVERTISEMENT

Deși majoritatea acestror mecanisme de control se aplică tuturor investitorilor străini, indiferent de naționalitatea acestora, răspândirea lor este interpretată ca un răspuns la explozia investițiilor dinspre economiile emergente către economiile avansate în anii 2010.

În 2019, UE a adoptat un mecanism de cooperare (Regulamentul UE 2019/452) pentru examinarea investițiilor străine directe. Acest mecanism, menit să consolideze autonomia strategică a UE, a încurajat răspândirea controaelelor în Europa. Pandemia Covid-19 și conflictele cu Rusia au contribuit, de asemenea, la adoptarea sau consolidarea acestor mecanisme, în special în Europa Centrală.

China și Rusia, lanterne roșii

Tehnologiile informației și comunicațiilor și sectorul manufacturier reprezintă majoritatea tranzacțiilor examinate sau blocate, ceea ce este în concordanță cu domeniul de activitate al mecanismelor de control. Aceste sectoare includ tehnologia (inteligență artificială, robotică etc.), infrastructura critică (comunicații, mass-media, procesarea sau stocarea datelor) și apărarea, potrivit unei analize Banque de France.

Originea geografică a celor mai controlați investitori este legată de ponderea fiecărei naționalități în fluxurile de investiții străine directe (ponderea investițiilor din SUA în investițiile destinate UE și invers). Cu toate acestea, atât în Statele Unite, cât și în Europa, anumite investiții, în special din China și Rusia, sunt suprareprezentate în tranzacțiile filtrate și blocate. Această suprareprezentare reflectă preponderența investitorilor chinezi controlați de stat, care fac obiectul unei atenții deosebite în majoritatea investițiilor străine.

Securitatea portuară

Autoritatea portuară din Pireu nu a răspuns la o solicitare de comentarii.  Noua Alianță portuară europeană a fost inițiată de guvernul belgian, care deține în prezent președinția rotativă a UE, pentru a consolida securitatea portuară, a combate corupția și a împiedica intrarea drogurilor ilegale pe continent.

Alianța va pune în legătură guvernele, oficialii UE, autoritățile de aplicare a legii, autoritățile portuare, companiile de transport maritim și operatorii de terminale pentru a face schimb de bune practici în ceea ce privește combaterea grupurilor de crimă organizată și a traficului de droguri.

Ministrul belgian de interne Annelies Verlinden, care a prezidat lansarea, a declarat anterior (la sfârșitul anului trecut) că schimbul de date este unul dintre rezultatele dorite ale alianței.

Record de confiscări de droguri la Anvers și Rotterdam

Anul trecut a fost un an record în ceea ce privește confiscările de cocaină în Belgia și Olanda. Violențele comise de bandele care se luptă pentru controlul rutelor de trafic sau din cauza represaliilor forțelor de ordine i-au determinat pe politicienii locali să solicite intervenția UE.

Noua alianță se bazează pe o colaborare între Belgia și Olanda. În februarie anul trecut, guvernele celor două țări au semnat un acord cu primarii orașelor portuare Anvers și Rotterdam, precum și cu cinci companii de transport maritim (MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag Lloyd și Seatrade) pentru a lupta împotriva „narcoterorismului”.

 

ADVERTISEMENT