News

Banii cheltuiți de PSD în campania pentru alegerile locale. Olguța Vasilescu, buget mai mare decât Gabriela Firea

27.11.2020 | 18:44
Banii cheltuiti de PSD in campania pentru alegerile locale Olguta Vasilescu buget mai mare decat Gabriela Firea
ADVERTISEMENT

Ieșirea de la guvernare nu a priit finanțelor PSD, ei fiind depășiți de către PNL la capitolul banilor cheltuiți în campania electorală de la alegerile locale. Majoritatea veniturilor din această perioadă au avut ca sursă contribuțiile proprii ale candidaților social-democrați.

Potrivit raportării trimise Autorității Electorale Permanente și publicate în Monitorul Oficial, PSD a înregistrat în precedenta campanie electorală venituri de 44.657.000 lei și cheltuieli de 42.786.000 lei, față de liberali care au avut 48.168.000 de lei venituri față de 45.337.000 de lei cheltuieli.

ADVERTISEMENT

Organizația județeană a PSD care a cheltuit cel mai mult a fost cea de la Dolj, condusă de către Lia Olguța Vasilescu, ce a avut un buget mai mare decât al organizației municipale din București.

Cum şi-a finanţat PSD și-a finanțat campania

Structura veniturilor PSD în campania pentru alegerile locale arată că principala sursă a finanțării au fost contribuțiile din veniturile proprii ale candidaților, 35.220.000 de lei, urmate de împrumuturi – 5.606.000 lei, transferul unor sume obținute înaintea campaniei – 3.675.000 lei și donații – 155.000 lei.

ADVERTISEMENT

În ce privește modul de cheltuire a banilor, social-democrații au urmat, în linii mari, aceeași strategie ca și PNL, cele mai mari sume fiind alocate pentru broșuri, pliante și alte materiale electorale – 15.857.000 lei și pentru publicitatea electorală online – 11.583.000 lei.

Alte cheltuieli au fost reprezentate publicitate electorală la televiziuni, radio și presa scrisă – 6.101.000 lei, închirieri, protocol, cazare, alte servicii – 5.135.000 lei, afișe – 2.426.000 lei, sondaje – 1.632.000 lei și  comisioane bancare – 49.000 lei.

ADVERTISEMENT

Spre deosebire de liberali, au fost ceva mai mulți bani utilizați prin intermediul organizației centrale, anume 3.657.000 lei. Dintre organizațiile județene, cel mai mult a cheltuit cea din Dolj, 2.199.000 lei, urmată de Argeș – 1.908.000, semn că social-democrații din aceste județe nu s-au bazat doar pe faptul că electoraul de acolo este în mod tradițional de stânga.

Câţi bani au fost cheltuiţi în județul Olt

În schimb, eșecurile din Constanța și Vrancea au fost usturătoare nu doar din punct de vedere electoral, ci și financiar, fiind cheltuiți 1.501.000, respectiv 1.537.000 lei. Surprinzător de mare este și suma cheltuită de organizația din Arad, 1.308.000 lei, bani aruncați practic pe fereastră în condițiile dominației categorice a PNL în acest județ. Pesediștii sibieni au fost mai practici cheltuind doar 354.000 de lei într-o campanie care oricum nu le-a adus mari foloase.

ADVERTISEMENT

Reputația Oltului de cel mai „roșu” județ al țării este demonstrată de victoria categorică a PSD, chiar dacă organizația județeană a cheltuit foarte puțin în campanie, anume 472.000 lei. Însă cel mai puțin a cheltuit organizația din Harghita, 32.000 de lei, lucru firesc într-un județ în care secuii sunt copleșitor majoritari.

Prin comparație cu alte județe, organizația municipală din București a cheltuit  surprinzător de puțin, 1.271.000. Chiar dacă este mai mult decât suma cheltuită de organizația PNL din Capitală, liberalii au compensat prin faptul că bugetele sectoarelor au fost mult mai consistente, ceea ce nu s-a întâmplat la PSD. De exemplu, la organizația sectorului 1, de departe cel mai bogat sector din oraș, a cheltuit doar 91.000 de lei,  față de 324.000 de lei la sectorul 2 și 300.000 de lei la sectorul 3, unde a fost susținut fostul viceprimar Aurelian Bădulescu, spulberat practic de primarul în funcție Robert Negoiță și depășit și de candidatul PNL-USR.

Pro România, aliatul zgârcit al lui Robert Negoiță

Pro România, partidul fostului lider al PSD, Victor Ponta, a avut la dispoziție aproximativ o treime din banii pe care i-au obținut social-democrații. Astfel, veniturile au însumat 15.506.000 lei, iar cheltuielile 14.630.000 lei. Modul de cheltuire a banilor a fost puternic descentralizat, organizația centrală utilizând doar 25.000 de lei pentru cheltuieli, protocol, transport și alte servicii.

Organizația care a cheltuit cei mai mulți bani este cea din județul Bacău, unde au fost utilizați 1.350.000 lei. Situația este cumva firească în  condițiile în care primar reședinței de județ era Cosmin Necula. Din păcate pentru Pro România, efortul financiar a fost în van, Necula pierzându-și funcția în fața candidatului USR, Lucian Stanciu-Viziteu.

În  București, organizația municipală a avut la dispoziție o sumă consistentă, de 776.000 lei, folosiți pentru  promovarea candidatului la primăria generală, generalul Ioan Sîrbu, fostul director al Spitalului Militar Central. În schimb bugetele de campanie ale organizațiilor de sector au fost insignifiante. La sectorul 1, organizația a raportat 0 (zero) lei cheltuiți, în timp ce la sectorul 3, Pro România l-a sprijinit pe Robert Negoiță să obțină un nou mandat doar cu numele, deoarece organizația a folosit numai 65.000 de lei  în campanie.

ADVERTISEMENT