News

Elon Musk și Tesla, depășiți de China? Occidentalii pierd teren pe cea mai mare piață auto din lume

Elon Musk și Tesla se tem de concurența Chinei. Războiul comercial Washington-Beijing tensionează cea mai mare piață auto din lume.
01.06.2023 | 09:33
Elon Musk si Tesla depasiti de China Occidentalii pierd teren pe cea mai mare piata auto din lume
Elon Musk curtează cea mai mare piață auto din lume, China / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Elon Musk, CEO al Tesla, s-a deplasat în China, unde s-a întâlnit deja cu Qin Gang, ministrul chinez de Externe. Miliardarul a subliniat importanța unei bune relații între Beijing și Occident. Fiind a doua piață ca mărime pentru Tesla, după Statele Unite, China este de o importanță vitală pentru producătorul de mașini electrice. Fabrica din Shanghai reprezenta mai mult de jumătate din producția sa globală până în 2022, iar unitatea poate produce în prezent până la 1,1 milioane de mașini pe an.

Dezvoltarea vehiculelor cu energie nouă

Elon Musk, patronul producătorului american de mașini electrice, a salutat, miercuri, la Beijing, „vitalitatea” dezvoltării Chinei și a declarat că are „încredere totală” în această piață, cea mai mare piață auto din lume, este crucială pentru afacerea sa. Aflat în prima sa vizită în China după mai bine de trei ani, miliardarul Elon Musk, care deține și rețeaua de socializare Twitter (inaccesibilă în țara asiatică), a fost primit aproape la același nivel cu un lider politic străin, cu întâlniri cu mai mulți membri ai guvernului de la Beijing.

ADVERTISEMENT

Marți, el a fost primit de ministrul chinez de Externe Qin Gang, unde a confirmat dorința grupului său de a „continua să își dezvolte activitățile în China”, potrivit diplomaților chinezi. Întâlnirile lui Elon Musk au continuat miercuri cu ministrul Comerțului, Wang Wentao, alături de care a „lăudat vitalitatea și potențialul de dezvoltare al Chinei”, potrivit ministerului.  Musk a adăugat că are „încredere deplină în piața chineză” și s-a declarat „dornic să continue să aprofundeze o cooperare reciproc avantajoasă”, a precizat aceeași sursă. Mai devreme în cursul zilei, Elon Musk s-a întâlnit cu ministrul Industriei, Jin Zhuanglong. Cei doi „au făcut un schimb de opinii cu privire la dezvoltarea vehiculelor cu energie nouă și a vehiculelor inteligente conectate”, a precizat ministerul într-un comunicat.

Sub ochii lui Elon Musk, ascensiunea mărcilor chineze

Vânzările de mașini electrice și hibride s-au dublat în China până în 2022, reprezentând mai mult de un sfert din totalul vehiculelor vândute, un nivel nemaiîntâlnit până acum, potrivit Federației Producătorilor de Automobile din China (CPCA). China este acum principala piață mondială pentru vehiculele electrice. Sprijinul acordat de guvern prin subvenții, împreună cu interesul tot mai mare al consumatorilor, a permis companiilor chineze să domine piața lor internă.

ADVERTISEMENT

În timp ce Tesla rămâne cel mai mare vânzător de mașini electrice din lume, popularitatea mărcilor chinezești este în plină expansiune. Producătorul chinez BYD, una dintre cele mai importante mărci locale din acest domeniu, și-a văzut profitul net crescând de cinci ori până în 2022. Cu toate acestea, profitul net al Tesla din primul trimestru a scăzut puternic, în ciuda unei creșteri semnificative a vânzărilor, din cauza prețurilor mai mici, scrie Boursorama. Tesla rămâne totuși o mașină scumpă, ca de altfel majoritatea mașinilor electice, față de variantele cu motoare termice.

A doua fabrică Tesla la Shanghai

În aprilie, producătorul auto american a anunțat că va înființa o a doua mega-fabrică de baterii la Shanghai. Fabrica va avea o capacitate inițială de 10.000 de baterii Megapack pe an și ar trebui să înceapă producția „în al doilea trimestru al anului 2024”, potrivit agenției China Nouă. Aceasta va deveni a doua fabrică a Tesla din Shanghai, după deschiderea unui mare sit de asamblare în 2019. Franța a inaugurat marți, în nordul țării, prima sa fabrică care produce baterii pentru automobile electrice, un pas important în direcția unei transformări industriale profunde, menită să recupereze decalajul față de producătorii chinezi.

ADVERTISEMENT

În timpul întâlnirii sale cu Qin Gang, marți, Elon Musk s-a declarat împotriva oricărei „decuplaje” economice între China și Statele Unite, potrivit diplomaților chinezi. „Interesele Statelor Unite și ale Chinei sunt strâns legate, ca niște gemeni inseparabili”, a spus el, potrivit aceleiași surse. De partea sa, șeful diplomației chineze a folosit mașinile Tesla ca metaforă pentru a descrie relația dintre China și Statele Unite, spunând că ambele țări ar trebui să „apese pe frână” la momentul potrivit pentru a evita „condusul periculos” și pentru a promova cooperarea reciproc avantajoasă.

Biden, iritat de relațiile lui Elon Musk cu Beijingul

Musk a folosit același ton miercuri, în timpul discuțiilor cu ministrul Comerțului: „Relațiile dintre China și Statele Unite nu sunt un joc cu sumă nulă”, i-a spus el, potrivit ministerului, înainte de a „mulțumi Chinei pentru sprijinul și garanțiile acordate fabricii Tesla din Shanghai în timpul pandemiei Covid-19”. Legăturile economice puternice ale lui Elon Musk cu China au ridicat semne de întrebare la Washington, unde președintele Joe Biden a declarat în noiembrie că aceste legături ale miliardarului cu țări străine „merită să fie examinate”.

ADVERTISEMENT

Elon Musk a provocat controverse și prin faptul că a sugerat că insula Taiwan, revendicată de Beijing, ar trebui să facă parte din China. Mao Ning, o purtătoare de cuvânt a Ministerului chinez al Afacerilor Externe, a declarat marți că vizitele unor directori internaționali care promovează o „mai bună înțelegere a Chinei” și o „cooperare reciproc avantajoasă” sunt binevenite. Însă, cu Tesla, Elon Musk are o problemă în China. Celebrul brand este pe cale să rămână în urmă în fața unei concurențe din ce în ce mai puternice a fabricanților chinezi.

Atât din punct de vedere tehnologic, cât și în ceea ce privește răspunsul la preferințele consumatorilor chinezi. „Tesla se confruntă cu o problemă serioasă legată de o gamă de produse foarte limitată. Lentoarea sa în a răspunde preferințelor consumatorilor chinezi a dus la o poziționare foarte pasivă pentru Tesla, care trebuie să se bazeze pe puține mijloace, cum ar fi reducerile de preț, pentru a rămâne competitivă”, a declarat Cui Dongshu, secretar general al China Passenger Car Association (CPCA). Elon Musk însuși a recunoscut că cei mai mari concurenți ai săi nu sunt Toyota, Volkswagen sau Ford, ci producătorii chinezi: „Ei sunt cei care muncesc cel mai mult și cel mai inteligent”, a declarat el în marja prezentării rezultatelor pentru al patrulea trimestru din 2022.

Mercedes: „Decuplarea de China este o iluzie”

Această vizită a lui Elon Musk în China, precum și comentariile raportate de autoritățile chineze, au loc într-un moment deosebit de tensionat, cele două mari puteri ale lumii fiind angajate într-un război comercial care se intensifică de câteva luni. În octombrie anul trecut, administrația Biden a impus restricții severe asupra exporturilor de tehnologii legate de semiconductori către China, dezavantajând industriile de vârf ale acestei țări. În urmă cu câteva zile, Beijingul a ripostat prin sancționarea companiei americane Micron Technology.

În mod clar, acest conflict geopolitic nu este pe placul multor jucători din industria tehnologică. La fel ca Elon Musk, alți câțiva lideri au subliniat importanța pieței chineze, printre care Roland Busch, CEO al Siemens, și John Neuffer, președinte și CEO al Asociației Industriei Semiconductorilor. Luna trecută, Ola Källenius, directorul general al Mercedes-Benz Group, a declarat că decuplarea de China este „o iluzie”, în timp ce Tim Cook, CEO-ul Apple, a subliniat natura simbiotică a relației dintre compania sa și China. Mary Barra, șefa General Motors, a declarat că gigantul asiatic rămâne o piață-cheie pentru companie. Marți, 30 martie, ministrul chinez de Externe a reiterat faptul că o relație „constructivă” între Statele Unite și China este în interesul ambelor țări și al lumii.

ADVERTISEMENT