News

Icon of the Seas, nava de croazieră mare cât un portavion. Turismul XXL, denunțat ca o monstruozitate anti-ecologică

Icon of the Seas, pachebotul de cinci ori mai mare decât Titanicul. Industria navelor de croazieră, pe valul profitului XXL: orașele se mută pe mare.
10.08.2023 | 08:03
Icon of the Seas nava de croaziera mare cat un portavion Turismul XXL denuntat ca o monstruozitate antiecologica
Peste 250.000 de tone, 365 de metri lungime, 20 de punți și 10.000 de oameni la bord. Aceasta este Icon of the Seas, nou navă de pasageri „resonsabilă” cu mediul / Foto: Facebook, Icon of the Seas 2024
ADVERTISEMENT

Icon of the Seas, cel mai mare pachebot din lume, de cinci ori mai mare decât Titanicul, își va începe croazierele anul viitor. Nava, construită în Finlanda, este deja în cătarea ecologiștilor, împreună cu proprietarul, compania Royal Caribbean, acuzat că a comandat și lansat la apă o nouă monstruozitate anti-ecologică.

Icon of the Seas, un oraș plutitor cu 10.000 de oameni

Lovită greu de pandemia Covid-19, industria navelor de croazieră este hotărâtă șă-și scoată pârleala apelând la strategia XXL. Adică la nave și mai mari, care se transporte și mai mulți pasageri (nu că cele de până acum ar fi fost mici), și care deja depășesc dimensiunile multor nave comerciale și se apropie de mărimea portavioanelor americane.

ADVERTISEMENT

Bineînțeles angajându-se să protejeze planeta în „mod durabil” prin punerea în aplicare a unor inițiative și strategii de „reducere a amprentei navelor asupra mediului”. Adoptând o strategie globală pentru a aborda problemele sociale și de mediu, investind în tehnologii mai puțin poluante, „optimizând” gestionarea deșeurilor și promovând „practici responsabile” la bordul navelor lor… Cu asemenea vorbe frumoase pe hârtie se pot acoperi zeci de pagini.

Cea mai mare navă de croazieră din lume. Deocamdată

Realitatea este diferită. Cu un tonaj brut de 250.800 de tone, de cinci ori mai mare decât cel al Titanicului, o lungime de 365 de metri și 20 de punți, noua navă de crozieră Icon of the Seas poate transporta aproape 10.000 de persoane. Și-i va desfăta pe turiști în Caraibe, cu plecare din Miami. Potrivit constructorilor săi, este cea mai mare navă de croazieră din lume, a cărei călătorie inaugurală este programată pentru ianuarie 2024, a fost construită la șantierul naval Turku din Finlanda, în ciuda acuzațiilor că ar fi o monstruozitate anti-ecologică.

ADVERTISEMENT

Pachebotul Icon of the Seas, comandat de compania Royal Caribbean, arată ca un mic oraș, cum așa și va fi, de altfel, cu șapte piscine, mii de facilități și un patinoar. De cei 7.600 de pasageri (la capacitate maximă) vor avea grijă cei 2.350 de membri ai echipajului. „Conform informațiilor noastre, această navă este în prezent cel mai mare vas de croazieră din lume”, a declarat Tim Meyer, CEO al constructorului naval Meyer Turku, scrie La Voix du Nord.

În timp ce unii critică această structură colosală din cauza amprentei sale de carbon, alții se minunează de ingineria sofisticată a acestei destinații turistice plutitoare și își rezervă deja biletele. O caracteristică specială a noului vas, a cărui construcție a început în 2021, este cupola gigantică de sticlă care îi acoperă prova.

ADVERTISEMENT

Sectorul își revine după Covid-19

Sectorul croazierelor de agrement își revine acum după pandemia Covid-19. Iar navele de linie sunt din nou pline de adepții turismului de masa plutitor. Potrivit Cruise Lines International Association, volumul de pasageri în 2023 va depăși nivelurile anterioare pandemiei, ajungând la 31,5 milioane de pasageri. „Piața revine în forță”, notează Meyer Turku. Vești bune pentru operatorii de croazieră care, în perioada Covid-19, au fost nevoiți să se împrumute pentru a supraviețui.

Meyer Turku are în portofoliul de comenzi alte două nave de dimensiuni similare. „În ultimul deceniu, am văzut cum navele de croazieră au devenit mai mari”, spune Alexis Papathanassis, profesor de management al croazierelor la Universitatea de Științe Aplicate Bremerhaven din Germania. Potrivit lui Papathanassis, „există avantaje economice clare pentru navele mai mari”, deoarece acestea reduc costul fiecărui pasager prin economii de scară. Susținătorii acestei curse spre gigantism susțin, de asemenea, că eficiența energetică a unei nave mari este mai mare decât cea a mai multor nave mici la un loc.

ADVERTISEMENT

Dacă ar fi să urmăm o logică descrescătoare, „am construi cu siguranță nave de croazieră mai mari, dar mai puține”, critică Constance Dijkstra, specialist în transport maritim la ONG-ul Transport & Environment (T&E). „Dar nu este ceea ce se întâmplă. Vedem din ce în ce mai multe nave, iar acestea sunt mai mari ca niciodată”, argumentează ea, scrie La Libre.

Nu totul e roz (sau verde) cu GNL

Însă redresarea industriei croazierelor și proliferarea navelor gigantice provoacă îngrijorare. Deși pacheboturile moderne iau măsuri de reducere a emisiilor datorită unor tehnologii din ce în ce mai performante – Icon of the Seas funcționează cu gaz natural lichefiat (GNL) – ecologiștii nu sunt convinși. Nu totul este roz (sau verde) cu GNL. Acest gaz emite mai puțin decât combustibilii navali tradiționali, dar „are consecințe dramatice asupra climei din cauza scurgerilor de metan pe care le provoacă”, avertizează Constance Dijkstra.

GNL, compus în principal din metan, este un puternic gaz cu efect de seră care poate avea un impact mult mai grav asupra climei decât dioxidul de carbon. „Problema este că, prin utilizarea GNL ca și combustibil maritim, încurajăm dezvoltarea industriei gazului”, insistă ea. În plus, GNL este foarte energointensiv în timpul producției, atunci când gazul devine lichid.

Supraaglomerare, supraturism, provocări logistice

În al doilea rând, este greu de imaginat că o navă de croazieră ar putea fi considerată ecologică. Prin definiție, acest tip de turism are un impact considerabil asupra mediului. În 2017, de exemplu, cel mai mare operator de nave de croazieră din lume, Carnival Corporation, a emis de zece ori mai mult oxid de sulf decât toate mașinile din Europa la un loc.

În al treilea rând, mai multe țări europene încearcă să limiteze sosirile acestor nave, acuzând poluare și supraturism. Apariția acestor nave XXL ridică și alte provocări, cum ar fi supraaglomerarea porturilor și lipsa de infrastructură pentru a face față unui asemenea tsunami logistic. Pe măsură ce liniile de croazieră încearcă să își mărească capacitatea de transport de pasageri, urmărind cu obstinație profitul, ele tind să reducă dimensiunea echipajului. Acest lucru poate reprezenta o problemă, mai ales în caz de urgență. „Este mai dificil să se asigure evacuarea pe navele mari”, atrage atenția Alexis Papathanassis.

Mai contează marea?

Dincolo de confortul pe bani mulți (inclusiv cabine cu terase private), anul 2023 a venit la pachet cu un întreg arsenal de progrese tehnologice majore pentru navele de croazieră. Acestea sunt acum echipate cu tehnologii de ultimă generație pentru a spori confortul, siguranța și „experiența” pasagerilor. Printre acestea, se numără realitatea virtuală, care le permite pasagerilor să se bucure de „experiențe imersive la bord”, și inteligența artificială, care facilitează personalizarea serviciilor.

În plus, navele sunt din ce în ce mai conectate, oferind pasagerilor o conectivitate fără întreruperi pentru a rămâne în contact cu lumea de la mal. În atari condiții nu pare lipsită de sens întrebarea de ce oamenii își iau concediu și spun că vor să fugă de aglomerațiile urbane, dar aleg aceeași aglomerație, numai că este plutitoare? Dacă un oraș se mută pe mare, cu cățel și purcel, mai contează sau primează marea?

ADVERTISEMENT