Sport

Marile firme de echipament sportiv, pact în privința lui Pele. De ce au refuzat Adidas și Puma să-l sponsorizeze pe brazilian

Pele a fost unul dintre cei mai influenți sportivi din istorie, dar marile firme de echipament sportiv au semnat un pact care i-a fost defavorabil brazilianului.
30.12.2022 | 16:40
Marile firme de echipament sportiv pact in privinta lui Pele De ce au refuzat Adidas si Puma sal sponsorizeze pe brazilian
Pele a fost unul dintre cei mai influenți sportivi din istorie, dar marile firme de echipament sportiv au semnat un pact care i-a fost defavorabil brazilianului. Sursă foto: Twitter
ADVERTISEMENT

Considerat de mulți cel mai mare fotbalist al tuturor timpurilor, Pele s-a stins din viață la 82 de ani după o lungă suferință.

Pactul prin care Pele a fost refuzat de firmele de echipament sportiv

În ciuda faptului că a fost considerat încă din timpul carierei ca un geniu al fotbalului, Pele nu a avut șansa să câștige prea mulți bani în vremea când era jucător, deoarece firmele de echipament sportiv au avut un pact prin care să nu-l sponsorizeze.

ADVERTISEMENT

Legendarul fotbalist era dublu campion mondial la vârsta de 22 de ani, iar întreaga lume vuia despre talentul uriaș arătat de Pele pe teren. Deși popularitatea sa atingea cote nemaivăzute până atunci, contractele de sponsorizare nu au apărut.

Cele mai importante firme de echipament sportiv de la acea vreme, Adidas și Puma, deținute de frații rivali Dassler, au semnat o înțelegere, cunoscută sub numele ”Pactul Pele”, prin care au decis ca niciuna să nu-l sponsorizeze pe brazilian.

ADVERTISEMENT

Această decizie a venit strict din punct de vedere financiar. În ciuda faptului că erau certați și îi despărțea o rivalitate istorică, Adi Dassler (Adidas) și Rudi Dassler (Puma) au căzut de acord că o ”licitație” pentru semnătura lui Pele nu ar fi benefică niciuneia dintre firme.

Puma a rupt pactul la finala Mondialului din 1970

Pactul dintre cei doi coloși a fost încălcat de Puma la finala Cupei Mondiale din 1970, când Pele a câștigat trofeul pentru a treia oară. Înaintea fluierului de start al finalei Brazilia – Italia 4-1, Pele l-a rugat pe arbitrul Rudolf Glockner să aștepte să-și lege și el șireturile de la ghete.

ADVERTISEMENT

Când camerele s-au focusat pe starul brazilian s-a văzut foarte clar sigla Puma. Barbara Smit a scris în cartea Sneaker Wars că momentul i-a costat pe cei de la Puma nu mai puțin de 120.000 de dolari, plus câte 100.000 de dolari pe fiecare din următorii patru ani.

Pele a fost toată viață un tip extrem de corect și care a ținut să transmită un mesaj pozitiv tinerilor. Din această cauză a refuzat toată viața să facă reclame la alcool, țigări și bere, deși nu au fost puține dățile când companiile din acele sectoare l-au abordat cu sume amețitoare.

ADVERTISEMENT

Pele a avut contracte de imagine printre altele cu Puma, Volkswagen, Emirates, Hublot, Pepsi, Louis Vuitton, Subway, Ray-O-Vac, Head and Shoulders, Viagra și FIFA 14. Averea fostului star al lui Santos era evaluată cu puțin înainte de moartea sa la 100.000.000 de dolari.

ADVERTISEMENT
Tags: