Mărturia tulburătoare a unui pilot concediat de o companie low-cost: “Am văzut multe. Nimic nu se compară cu modul în care am fost dat afară. E un ospăţ pe timp de ciumă”

SPECIAL FANATIK
Marian Popovici   
în HotNews
01/06/2020, 18:18
Mărturia tulburătoare a unui pilot concediat de o companie low-cost: “Am văzut multe. Nimic nu se compară cu modul în care am fost dat afară. E un ospăţ pe timp de ciumă” SPECIAL FANATIK
Mărturia tulburătoare a unui pilot concediat de o companie low-cost: "Lucrez de mai bine de 15 ani, dar nimic nu se apropie de modul în care am fost dat afară". Sursa. hepta.ro

Pandemia a lovit din plin segmentul aviatic. Majoritatea avioanelor au fost ţinute la sol în ultimele două luni şi jumătate, iar operatorii din întreaga lume au avut mari probleme financiare. A urmat un val de concedieri în urma căruia mii de piloţi şi personal de zbor au rămas fără loc de muncă.

Mărturia tulburătoare a unui pilot concediat de o companie low-cost

Publicaţia Eurocockpit publică povestea unui pilot concediat de un operator low-cost european şi modul brutal în care au fost luate aceste decizii. Pilotul explică că este vorba de o companie care dispune de lichidităţi puternice, însă care a hotărât să dea afară mulţi oameni şi, în acelaşi timp, să îşi continue planurile de expansiune. În cele ce urmează, publicăm mărturia fostului căpitan de echipaj:

“Am fost printre cele 1000 de persoane concediate recent de o companie low-cost din cauza pandemiei de COVID-19. Lucrez în industria aviației de mai bine de 15 ani, am zburat pentru multe companii din diferite țări. Fiecare companie aeriană are propriile reguli și politici pentru piloții lor, precum și salarii și beneficii diferite.

Am văzut multe. Nimic nu se apropie de modul în care acest operator m-a concediat pe mine și alți 300 de piloți, în luna aprilie.

A fost una dintre companiile care a intrat în criză, deși avea lichidități puternice și planuri de extindere agresive, inclusiv creșterea rețelei de zbor și a flotei atât pentru operațiunile sale principale, cât și pentru operațiunile din Marea Britanie.

“Compania ne-a spus că va fi o reducere de 25% din salariul nostru de bază din aprilie, care este deja destul de mic”

Totul a început cu pandemia de COVID-19. Inițial, compania a organizat mai multe întâlniri video cu noi și cu managerii, asigurându-ne că este o companie foarte puternică și solidă. Mesajul a fost clar: noi, ca personal, nu ar trebui să fim îngrijorați în cazul unui blocaj la nivel european sau a unei reduceri a activității de zbor. Compania are rezerve de numerar ce i-ar permite să supraviețuiască și avioanele să rămână la sol între 6 și 12 luni.

Dar, câteva săptămâni mai târziu, spre sfârșitul lunii martie, mesajul pentru personal s-a schimbat drastic. Întrucât aproape toate destinațiile au fost închise și avioanele au rămas la sol, compania ne-a spus că va fi o reducere de 25% din salariul nostru de bază din aprilie, care este deja destul de mic. Salariul este format din plata de bază și spor de productivitate (numărul de zboruri).  Spre deosebire de multe alte companii aeriene, acest operator un salariu de bază scăzut și trebuie să ne bazăm pe orele de zbor pentru a ne câștiga “pâinea”. COVID-19 nu a însemnat numai o reducere a plății de bază, dar nicio oră de zbor.

“Aflăm că aceste criterii de fapt sunt: disponibilitatea de a lucra în zilele libere, de a munci ore suplimentare, istoricul bolilor…”

Atunci, lucrurile au devenit și mai rele. Imediat după semnarea actului adițional de reducere a salariului, am primit cu toții un e-mail care ne spunea să ne așteptăm la schimbări importante care ne vor afecta pe unii dintre noi. Nu s-a menționat care ar fi natura acestor “schimbări”. Cu toții ne-am îngrijorat.

Pe 14 aprilie, un manager a anunțat că se vor face 1000 de disponibilizări și că vor decide cine vor fi “norocoșii” pe baza factorului de performanţă, dar fără a da detalii despre cum va fi calculat acest factor. Înţelegeţi ce vreţi din asta.

De  obicei, când o companie aeriană reduce cheltuilelile şi face disponibilizări, cel mai frecvent criteriu este vechimea membrilor (de la data de începere a contractului de muncă). Raţionamentul este că echipajul are deja o experienţă mare, care a contribuit la succesul companiei.

Alte criterii specifice segmentului aviatic sunt productivitatea şi competenţa angajaţilor (adică numărul de avertismente oficiale sau de nemulţumiri primite, de exemplu, din cauza întârzierii la efectuarea check-in-ului pentru zbor, cei care nu respectă manualele operaţionale ale companiei sau politicile interne).

Cu toate acestea, niciunul dintre aceste criterii nu a fost aplicat. În schimb, printr-un chestionar de întrebări frecvente, aflăm că aceste criterii de fapt sunt: disponibilitatea de a lucra în zilele libere, de a munci ore suplimentare, istoricul bolilor… Aceste criterii sunt discutabile. Nicio companie aeriană de încredere nu le-ar folosi.

“La doar câteva zile după valul de concedieri, operatorul a confirmat achiziţionarea a 15 noi avioane Airbus în acest an, deschiderea unei noi baze operaţionale”

“Listele negre” au fost întocmite de căpitanii de bază şi managerii regionali, care au decis să concedieze oameni pe aprecieri subiective. Drept urmare, piloţi ca mine, cu experienţă şi multe ore de de zbor (în unele cazuri cu mai mare experienţă decât căpitanii şi managerii care ne-au concediat), au fost demişi în ciuda performanţelor excelente.

Dacă o companie aeriană nu apreciază experienţa şi performanţa echipajului său, mă întreb ce loc ocupă această companie aeriană în topul siguranţei, un criteriu de bază în această industrie.

Criza COVID-19 este o lovitură uriaşă pentru aviaţia din întreaga lume. Înţeleg că falimentul şi concedierile afectează întreaga industrie, nu doar pe mine. Dar cel puţin, de la compania la care lucrezi aştepţi respect, o comunicare clară, corectitudine şi transparenţă.

La doar câteva zile după valul de concedieri, operatorul a confirmat achiziţionarea a 15 noi avioane Airbus în acest an, deschiderea unei noi baze operaţionale, câteva rute noi spre şi dinspre Grecia, precum şi revenirea preconizată a creşterii după perioada de vară.

Această expansiune suplimentară este o palmă în faţa celor care au acceptat o reducere de salariu şi a celor care acum sunt şomeri. Este un ospăţ pe timp de ciumă*”, a conchis pilotul citând o carte a scriitorului rus, Alexandr Puşkin.

Închide ×

FANATIK.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea si în activitatea curentă a FANATIK.RO cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.

Am înțeles