News

Cum a început „războiul gunoaielor” din Sectorul 1. Raportul Curții de Conturi indică vinovații

Concluziile controlului Curții de Conturi la Primăria Sectorului 1 arată că nici primăria și nici compania Romprest nu și-au îndeplinit obligațiile contractuale legate de salubrizare.
18.11.2021 | 15:30
Cum a inceput razboiul gunoaielor din Sectorul 1 Raportul Curtii de Conturi indica vinovatii
Clotilde Armand a refuzat plata a 86 milioane lei către Romprest/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Raportul de audit financiar al Curții de Conturi făcut la Primăria Sectorului 1 arată cum a început „războiul gunoaielor” din sectorul 1 între edilul Clotilde Armand și compania de salubrizare Romprest.

Auditarea făcută de Curtea de Conturi privind finanțele primăriei pe anul 2020 arată că municipalitatea a refuzat să înregistreze facturi emise de compania de salubritate de peste 86.000.000 lei.

ADVERTISEMENT

Pe de altă parte, raportul arată că Romprest a primit bani pentru servicii neefectuate și nu a actualizat garanția de bună execuție a serviciilor, la care era obligată.

Veniturile primăriei, cu mult supraevaluate

În raportul Curții de Conturi, publicat de stiripesurse.ro, sunt indicate o serie de abateri financiare la Primăria Sectorului 1 în cursul anului trecut. „Valoarea cumulată a erorilor/abaterilor de la legalitate și regularitate constatate este de 782.159.066 lei”, se arată în raport.

ADVERTISEMENT

Însă aceste abateri nu reprezintă decât în mică măsură prejudicii propriu-zise aduse finanțelor locale, cea mai mare parte fiind reprezentată de supraevaluarea veniturilor primăriei atunci când a fost stabilit bugetul pe anul 2020, sub mandatul fostului prima Dan Tudorache.

Potrivit Legii finanțelor publice locale, primăriile sunt obligate ca, atunci când stabilesc veniturile pentru anul următor, să ia în considerare realizarea veniturilor din anii precedenți, astfel încât să nu fie supraevaluate fondurile de care vor dispune.

ADVERTISEMENT

Curtea de Conturi a stabilit că veniturile prognozate pentru 2020 au depășit cu mult nivelul la care ar fi trebuit să se afle, potrivit formulei de calcul din lege. La un buget în care erau trecute ca venituri 1,1 miliarde de lei, supraevaluarea a fost de nu mai puțin de 684.000.000 lei.

Au fost supraestimate veniturile proprii ale bugetului local ceea ce a condus la angajarea unor cheltuieli pentru care ulterior nu a mai existat sursă de plată”, se spune în raport unde este menționat și cuantumul total al facturilor neachitate de către primărie la finele anului, de peste 59.000.000 lei.

ADVERTISEMENT

Facturile refuzate de Armand, emise corect de Romprest

În ce privește disputa dintre primarul sectorului, Clotilde Armand, și compania Romprest, care a făcut ca o perioadă gunoiul să nu mai fie ridicat de pe străzi, Curtea de Conturi impută primăriei faptul că a refuzat să înregistreze facturi emise de firmă de 86.284.000 lei pentru servicii de salubrizare publică stradală aferente perioadei 1 iulie – 31 octombrie 2020 și servicii de colectare și transport al deșeurilor menajere pentru intervalul 1 noiembrie – 30 noiembrie.

Raportul arată că facturile au fost emise în mod corect întrucât au fost confirmate prin inspecțiile poliției locale și au fost certificate în  privința realității – regularității – legalității de către Direcția Generală Administrație Publică Locală a Primăriei Sectorului 1.

Drept cauze și împrejurări care au dus la apariția abaterii, raportul menționează „funcționarea necorespunzătoare a mecanismului de control intern și completul dezinteres manifestat de structura de specialitate în privința respectării prevederilor legale”.

Practic, raportul finalizat pe data de 5 noiembrie 2021, confirmă afirmațiile făcute de către reprezentanții Romprest care au spus că primăria le datorează plata a 100.000.000 lei, sumă din care apoi s-au scăzut 14.000.000,  bani achitați de primărie pentru combustibil și pentru plata salariilor celor de la Romprest.

Romprest a încălcat unele obligații contractuale

Pe de altă parte, Curtea de Conturi confirmă și acuzațiile lansate de Clotilde Armand la adresa companiei, potrivită cărora Romprest ar fi încasat bani pentru servicii neefectuate. Este vorba de circa 165.000 de lei plătiți pe vremea când primar era încă Dan Tudorache pentru măturatul manual a trei bulevarde. Suprafețele pe care s-au făcut măturarea au fost supraevaluate de la bun început astfel că suma de 165.000 de lei reprezintă prejudiciu adus bugetului  local, la care se adaugă și 25.000 de lei ca penalități de întârziere a plății.

În plus, Curtea de Conturi a descoperit că Romprest nu a mai actualizat din 2008 garanția de bună execuție a obligațiilor contractuale. Este vorba de suma pe care firma trebuia să o depună într-un cont și care să prezinte 5% din valoarea anuală a contractului cu primăria. În caz că Romprest nu-și îndeplinește obligațiile contractuale, primăria are dreptul de a emite pretenții asupra garanției de bună execuție. Însă în contul respectiv se aflau doar 3.030.000 lei, în loc de 5.254.000 lei.

Un război pe sănătatea bucureștenilor din sectorul 1

Conflictul dintre Romprest și Clotilde Armand a început la scurtă vreme după ce aceasta din urmă a devenit primar, pe 26 octombrie. Armand a reclamat că prevederile contractului încheiat în 2008 cu Romprest și completat cu acte adiționale, este nefavorabil primăriei, invocând inclusiv un raport al Curții de Conturi din 2017 în care se spunea că unele plăți către companie s-au făcut ilegal.

Pentru a forța mâna Romprest să renegocieze contractul, Armand a suspendată plățile către această firmă, iar cetățenii sectorului 1 au tras ponoasele întrucât gunoiul nu a mai fost ridicat o vreme de pe străzi decât sporadic. Ulterior, Armand a obținut în instanță anularea exclusivității de care beneficia Romprest la colectarea deșeurilor din sector. Pe de altă parte, Garda de Mediu a amendat primăria pentru mizeria de pe străzi.

Pentru ca gunoaiele în descompunere să nu afecteze sănătatea publică, s-a ajuns la declararea stării de alertă sanitară în sectorul 1 în perioada 23 iulie – 23 august, situația în care s-a putut recurge la serviciile altor firme de salubritate, chiar dacă diferendul dintre primărie și Romprest nu era soluționat definitiv în instanță.

Până la urmă, „războiul gunoaielor” a încetat în luna august când Romprest a fost de acord să asigure salubritatea la un preț mult mai mic decât cel prevăzut în contractul încheiat în 2008 și modificat prin actele adiționale. Astfel, tariful a scăzut de la 240.000.000 lei pe an la 125.000.000 lei.

ADVERTISEMENT