Vânzările chinezești de automobile în străinătate sunt impulsionate de numeroasele mărci de vehicule electrice pe care Beijingul le apără cu îndârjire și cu subvenții masive. Dar această dominație a gigantului asiatic ar putea să nu dureze.
A fost o victorie care se profila de câteva luni. După cum sugerau cifrele publicate de-la lungul trimestrelor, China a detronat într-adevăr Japonia ca principal exportator mondial de automobile în 2023.
Producătorii japonezi au exportat anul trecut 4,42 milioane de automobile, camioane și autobuze (+16%), potrivit Asociației japoneze a producătorilor de automobile (Jama).
Exporturile chinezești de automobile au totalizat 4,91 milioane de unități (+57,9%), potrivit Asociației Producătorilor de Automobile din China (CAAM), sau 5,22 milioane de unități, potrivit vămilor chineze (+57%).
Pentru industria auto globală, aceasta este o schimbare majoră. Din 2017, Japonia a păstrat cu ambiție titlul de principal exportator mondial de automobile. Cu toate acestea, în ultimii ani, China a fost în ascensiune, în special în ceea ce privește vehiculele electrice, ceea ce a dus la creșterea vânzărilor sale în străinătate anul trecut.
Beijingul a injectat zeci de miliarde de yuani din fonduri publice pentru a construi fabrici campioane în acest sector și pentru a-i încuraja pe chinezi să treacă la vehicule cu energie nouă prin oferirea de stimulente atractive la cumpărare.
Fiind cea mai mare piață auto din lume și o importantă bază de producție, China a dezvoltat o întreagă industrie, de la baterii la echipamente conectate.
În 2023, mai mult de un sfert din exporturile chineze de autoturisme au fost modele electrice. Numai în luna decembrie, compania chineză BYD, care a devenit liderul mondial al vehiculelor electrice, în fața americanilor de la Tesla în trimestrul patru din 2023, a expediat 36.095 de vehicule din China, urmată de SAIC (19.427 de unități) și de Tesla (18.334 de unități), scrie Les Echos.
Anul trecut, China a beneficiat și de tensiunile geopolitice: exporturile sale de automobile în Rusia au crescut vertiginos, umplând golul lăsat de rivali precum Volkswagen din Germania și Toyota din Japonia.
De asemenea, chinezii au vizat Asia de Sud-Est, în special Thailanda, care a devenit a treia cea mai mare destinație pentru exporturile chineze de automobile, după Belgia (o poartă de intrare în Europa prin portul Anvers) și Australia.
Dar această poziție a Chinei ca exportator numărul unu de automobile din lume trebuie relativizată. Producătorii japonezi produc de două ori mai multe vehicule în fabricile lor din străinătate (17 milioane de unități în 2022) decât în Japonia.
Producătorii chinezi, pe de altă parte, au încă puține fabrici în străinătate și exportă în continuare din propriile baze industriale. De asemenea, producătorii străini își folosesc din ce în ce mai mult fabricile din China ca bază pentru exporturi. Tesla, de exemplu, își expediază berlinele Model Y și Model 3 de la fabrica sa din Shanghai către Europa, Japonia și alte piețe.
Această configurație a pieței auto chinezești nu este posibil să dureze, potrivit experților. Creșterea spectaculoasă a exporturilor chineze de automobile „duce la tensiuni comerciale” care amintesc de cele dintre țările occidentale și Japonia din anii 1980, a comentat analistul grupului de piețe de capital CLSA, Christopher Richter.
În septembrie anul trecut, Comisia Europeană a deschis o investigație privind presupusele subvenții ilegale acordate de Beijing producătorilor chinezi de vehicule electrice, care au fost acuzați de concurență neloială de către industria auto europeană.
Potrivit lui Christopher Richter, situația actuală a industriei auto chineze este nesustenabilă pe termen mediu, deoarece producătorii săi vor fi forțați să producă masiv pe piețele lor externe, așa cum au făcut japonezii începând cu anii 1980.
Marile manevre au început deja. Campionul chinez al mașinilor electrice BYD își extinde rapid producția în străinătate. La sfârșitul lunii decembrie, de exemplu, producătorul a anunțat că intenționează să construiască o uzină în Ungaria pentru a viza piața europeană. De asemenea, are proiecte similare în alte părți ale lumii, din Asia de Sud-Est până în Brazilia.