Orice posesor de mașină se întreabă cât costă o asigurare CASCO după ce află de aceasta și de avantajele sale. Cuvântul CASCO este o abreviere de la cuvintele „CASualty and COllision” din engleză, în traducere „accident și coliziune”. CASCO este asigurarea care oferă avantaje majore oricărui șofer în caz de „accident și coliziune” cu mașina sa.
CASCO este, pe scurt, o asigurare facultativă, deci o faci dacă vrei, nu este obligatorie, ca să-ți asiguri propriul autovehicul pentru eventualele daune/ avarii/ pagube suferite de acesta din vina ta sau a unei persoane neidentificate, într-un accident sau pur și simplu în parcare.
Sau, atenție, dacă este vina celuilalt șofer implicat în accident și acela nu are o asigurare obligatorie RCA (Răspundere Civilă Auto) valabilă la data producerii evenimentului.
CASCO îți acoperă costul, sau măcar o paste din costul reparațiilor autovehiculului, în funcție de clauzele (foarte… stufoase!) stabilite cu firma de asigurare. CASCO este, într-o comparație din domeniu, „centura de siguranță” a mașinii tale.
FANATIK a solicitat o părere avizată de la un specialist, Mihai Șerban, patronul și administratorul unei firme de intermediere pe piața asigurărilor, nu numai auto, Klass Broker de Asigurare –Reasigurare SRL, cu o vechime de 23 de ani în domeniu și un portofoliu în care se regăsesc toate marile companii de asigurări.
„Asigurarea CASCO este asigurarea facultativa a autovehiculelor pentru toate riscurile alese de client la întocmirea poliței: loviri, izbiri, căderi de corpuri, incendiu, cutremur, vandalisme și altele, lista este lungă. CASCO nu este o asigurare obligatorie, cum este RCA, nu are nicio legătură cu RCA” – Mihai Șerban, Klass Broker de Asigurare – Reasigurare SRL.
Atenție la un aspect subliniat de Mihai Șerban: CASCO nu are nicio legătură cu RCA, asigurarea de Răspundere Civilă Auto, asigurarea obligatorie prin care se plătesc daunele provocate de asigurat altor autovehicule. CASCO nu se intersectează în niciun fel cu RCA, nu ține loc de RCA.
Majoritatea firmelor de asigurări oferă CASCO doar autovehiculelor cu vechime până în 10 ani, dar sunt și excepții care „merg” până la 12 ani, cu anumite condiții mai restrictive. Mașinile de epocă beneficiază de condiții speciale de asigurare CASCO.
Evenimentele (daunele, avariile, pagubele) asigurate sunt multiple și variază de la o firmă de asigurări la alta, de la un contract la altul, în funcție de dorințele clientului, dar și de caracteristicile autovehiculului asigurat.
În afară de avariile suferite de autovehicul într-un accident produs din vina șoferului, de la ciocniri simple la răsturnări, CASCO asigură (plătește) o mulțime de riscuri suplimentare. Iată în continuare cele mai importante categorii.
Cât costă CASCO pentru automobilul tău este o problemă foarte complexă. Pentru că depinde de foarte multe aspecte, detalii, caracteristici ale autovehiculului asigurat și ale… șoferului!
Costul unei asigurări CASCO, numit „prima de asigurare” variază în funcție de anul de fabricație al autovehiculului, valoarea de piață a autovehiculului în momentul încheierii asigurării, tipul și puterea motorului (diesel, pe benzină, capacitatea cilindrică), dotările suplimentare, starea tehnică și a caroseriei, vârsta conducătorului auto (costul crește dacă asigurarea se face indiferent de șoferul care a produs evenimentul rutier soldat cu daune).
„Costul asigurării este între 450-500 de euro și 1.200-1.800 de euro pe an, în funcție de valoarea reală a autoturismului și cota de primă aplicată. Prima de asigurare este suma de bani plătită de asigurat. Cota de primă crește cu vechimea autovehiculului, în timp ce valoarea reală a acestuia scade cu fiecare an de uzură” – Mihai Șerban, KLASS BROKER DE ASIGURARE – REASIGURARE SRL
Prima anuală de asigurare CASCO este mai mică dacă nu ai avut daune în ultimele 12 luni sau dacă autovehiculul este condus doar de tine, adică de un singur șofer.
Poți reduce, de asemenea, costul asigurării CASCO prin stabilirea (acceptarea) unei franșize. Franșiza este „o parte din despăgubire care este suportată de asigurat, nu de către compania de asigurări. Poate fi o suma fixă sau un procent din valoarea despăgubirii. Pentru unele mașini de lux, deoarece costul reparațiilor ar fi mare, franșiza ar putea fi obligatorie”.
De asemenea, în funcție de vârstă, din cauza riscului mai mare de producere a evenimentelor rutiere, asiguraților cu vârste sub și peste anumite limite (stabilite de firma de asigurări) li se poate impune plata unei franșize.
Vezi un exemplu concret de asigurare CASCO în încheierea articolului.
Fără niciun dubiu, DA! Merită să faci o astfel de asigurare la mașină! Oricât de bun șofer te consideri, oricât de sigur ești pe reflexele tale. Trebuie să te gândești doar la faptul că „plasa de siguranță” CASCO înseamnă cheltuieli mult reduse în cazul în care treci printr-un eveniment rutier. Adică mai mulți bani pe cardul tău. Punct. Chiar dacă inițial te vei întreba cât costă asigurarea CASCO și ai putea fi reticent, vei vedea că pe termen lung poți ieși mult mai bine.
„Merită să-ți faci CASCO fără nicio discuție. Mai ales când mașina este nouă, valoarea de asigurare este mare și, în consecință, și interesul asigurabil este mai mare. În primii ani ai autovehiculului cota de primă este mai mică, 4,5-5,5%, și dacă asiguratul nu produce evenimente asigurate, nu are daune de plătit prin CASCO, beneficiază de reduceri an de an” – Mihai Șerban, Klass Broker de Asigurare – Reasigurare SRL