Odată cu sfârșitul tragic al lui Nosfe, gunoiul ascuns sub preș ani de zile de industria muzicală din România începe să iesă la suprafață. Poate că de teamă, artiștii au preferat să nu vorbească despre luptele pe care le duc, de multe ori, pentru supraviețuire, chiar dacă piesele lansate strâng milioane de vizualizări pe YouTube și mii de oameni la concerte. Primul care și-a făcut curaj să vorbească a fost Speak, iar Mario Joy a făcut pentru FANATIK declarații despre motivul din spatele proceselor pe care le are cu fostul său impresar și casa de producție.
„La câte nopți am pierdut, am mai câștigat o viață”, era motto-ul după care se ghida Nosfe, însă multele nopți pierdute și munca extenuantă l-au făcut, în cele din urmă, să moară fulgerător. Darius Vlad Crețan a plecat din această lume devreme, la doar 37 de ani.
Ultimele ore și le-a petrecut acolo unde i-a fost sufletul pe parcursul multor ani din existența sa, pe scenă. La 1:30 era la concert, iar în jurul orei 3:00, Mădălina, soția lui, a sunat la 112 pentru că Nosfe se prăbușise fără viață pe podeaua locuinței din Balotești.
Primele informații arată ca a făcut infarct. Colegii de la S.A.T.R.A Benz susțin că ultimii ani au fost grei, încărcați emoțional pentru artist. Tatăl unei fetițe în vârstă de 7 ani, Nosfe muncea zi și noapte și, totuși, efortul lui nu s-a tradus în sume mari de bani.
Trupa obținea venituri modeste, prin urmare, după tragedie, s-a făcut un apel sfâșietor către public, îndrumat să o ajute pe Mădălina Crețan, rămasă văduvă la mai puțin de 40 de ani, cu donații.
Decesul fulgerător al lui Nosfe a lăsat în urmă multă durere, dar a provocat revolta artiștilor împotriva industriei muzicale din România. GPrimul care a vorbit pe șleau a fost Speak. Printr-un text care nu a lăsat loc de interpretări, cântărețul a explicat cum acționează casele de discuri de la noi din țară.
Conform acestuia, marile label-uri profită de artiști, care nu-și primesc banii din drepturile de autor, semnând contracte ce durează ani întregi, pentru care sunt plătiți cu sume pe care, independent, le-ar face în câteva luni.
De aproximativ doi ani, Otilia Bilionera se judecă cu fostul impresar pentru a recupera sute de mii de euro. Artista a recunoscut într-o emisiune TV că nu știa câți bani se făceau din platformele unde îi sunt distribuite melodiile. După ani în care piesele sale s-au ascultat în toate colțurile lumii și a strâns milioane de vizualizări pe YouTube, ea locuiește, încă, cu chirie.
Într-o situație identică se află și Mario Joy. Artistul a colaborat cu aceeași casă de discuri și impresar, iar acum se judecă ca să își recupereze banii. După postarea virală a lui Speak, solistul ne-a dezvăluit că îl susține în totalitate.
În cazul lui, în ceea ce privește contractul cu Jhaps Records, Mario Joy nu a fost plătit pentru piesele pe care le-a făcut, mai mult, la început între artist și casa de discuri nici nu exista o înțelegere semnată.
„Am văzut postarea lui Speak, i-am dat share. Are dreptate 100%, o spun eu, ca artist pățit, cu Jhaps Records. Mie nu mi-au dat, de exemplu, nimic când am semnat cu ei.
La noi a fost o chestie pe ideea să vedem dacă facem treabă și ce se va întâmpla. În momentul în care noi am prins, de la prima piesă, Nada Mas, noi nu aveam contract. A fost licențiată în mai multe țări, și acum mai trage pe Spotify, dar nu știu câți bani s-au făcut, doar el (Ionuț Bejinariu, proprietarul labelului, n. red.) poate să știe.
După aceea, la California, lucrurile au fost altfel, am licențiat-o în State și a trebuit să facem contract. Eu trebuia să iau 50% din tot ce produceam. NU am primit nici în ziua de astăzi, de aceea ne și judecăm. Nici măcar nu știam pe câți bani cântăm, nici eu, nici Otilia Bilionera”, ne-a spus Mario Joy.
În plus, Mario Joy a povestit că, deși ulterior a aflat că cel care îi reprezenta cerea sume uriașe pentru un concert, impresarul și șeful casei de producție îi spunea că nu e apreciat și cerut de public. Cu toate acestea, atât el, cât și Otilia Bilionera, se trezeau pe scenă în fața a zeci de mii de oameni, în cadrul unor spectacole plătite.
„El ne spunea că lumea nu ne prea vrea, ca să îi fim recunoscători. Și am aflat că, de fapt, cerea sume uriașe, și 20.000 de euro de concert. Noi habar nu aveam, dar el ne distrugea viitorul. Cine plătea, ne avea… Și mă trezeam pe undeva unde trebuia să cânt chipurile pentru un concert de promovare al unui radio și găseam zeci de mii de oameni la scenă. Atunci mi-am dat seama că e ceva dubios, mai ales că toată lumea plătea bilete, iar noi nu primeam mai nimic.
La un concert în Austria, de exemplu, și am dovezi, el a luat 3.000 de euro, mie mi-a dat 300. Noi am pățit-o, nu ne-a dat, conform contractului, sume uriașe de bani. De aceea ne și judecăm, nu pot să îl las cu banii munciți de mine. Noi în loc să fim liniștiți financiar, stăm și ne chinuim ca la început, iar asta după o carieră internațională, cu sute de milioane, miliarde de vizualizări în toată lumea”, a declarat Mario Joy, în exclusivitate pentru FANATIK.
În textul său, Speak a mai vorbit și despre posturile mari de radio din România care, după spuselor sale, nu difuzează piesele artiștilor independenți, ci doar pe acelea produse de case de discuri cu renume. În cazul lui Nosfe, cea mai cunoscută melodie a sa a fost Condimente, lansată în colaborare cu Ruby.
Mario Joy pune la zid radiourile care acum, pe paginile de socializare, îl omagiază acum pe Darius Vlad Crețan, alias Nosfe, cu toate că în timpul vieții nu și-ar fi arătat aprecierea.
„Iar Speak mai are dreptate cu o chestie. Și aici mă refer la radiouri și care promovează artiști doar de la anumite case de discuri. Dacă ești independent, dacă nu ai case mari în spate, nu ai nicio șansă. Ipocrizia maximă este că a murit băiatul ăsta, Nosfe, și acum toate radiourile postează cu el. Păi, bă, odată nu l-ați difuzat. În afară de piesa cu Ruby, niciuna nu a fost în playlist.
De exemplu, eu am o piesă afară, pe radio, zeci de mii de Shazam-uri, în trending, a fost difuzată de 13.000 de ori, iar în România nu am nicio șansă. Că nu e puternică piesa… Păi ce să înțeleg, afară e, la noi nu? Sunt foarte multe probleme în muzica de la noi, dar artiștii se tem să vorbească, speră să le meargă bine dacă tac”, a afirmat Mario Joy.
ADDA, un alt nume sonor din industria din România, a publicat după moartea lui Nosfe o poezie emoționantă despre viață artistului de la noi, care trage din greu pentru ziua de mâine fără să știe dacă aceasta va mai veni vreodată.
Vezi această postare pe Instagram
Mulți colegi de breaslă au distribuit postarea și i-au dat dreptate, dar asta nu este întâia oară când artista face dezvăluiri din interior. La începutul carierei sale, ADDA a colaborat cu Marius Moga. Ulterior, susținută de soțul său, Cătălin Rizea, și-a dezvoltat propriul studio.
Anul trecut, în cadrul unui podcast care a strânszeci de mii de vizionări pe YouTube, solista numea industria din care face parte drept „un gunoi dat cu parfum”. Ea povestea că se vedea într-o lume roz, dar s-a trezit la realitate când și-a dat seama că banii primiți îi ajung de „covrigi de la metrou și pufuleți”.
„Știi cum se numesc astea? Procente de șmecherie pe care le dădeam. Mi se calcula TVA-ul de 15 ori, din astea. Pentru mine era chineză. Eu știam să fac muzică, voiam să fac muzică, credeam că trăiesc într-o lume colorată, roz, cu vată pe băț și cu unicorni care zboară și, de fapt, eram doar un produs care băga bani în buzunarele unora și mie îmi ajunge de pufuleți.
Adică, să ai hit pe radio și să mănânci covrigi de la metrou și pufuleți și să încasezi, pe piese pe care le-ai scris tu singur, 400 de lei… Încă am fișe”, mărturisea ADDA.
ADDA a adăugat că, pentru un artist care face totul într-un studio, este dureros să primească doar câteva sute de lei, în contextul în care o piesă se vinde cu mii de euro.
„E dureros, când știi că o piesă se vinde cu 2500-3000 de euro și tu ai muncit la piesa aia. Și nu că ai scris două versuri… Dar când stai și compui, faci linie melodică, fac text, tragi backing-uri, lucrezi acolo, tragi voci cu artistul și-ți iei 400 de lei și procent de 10% pe o piesă, de exemplu, cum poți să trăiești din banii ăia? Piesa aia ajunge hit.
Știi ce este industria asta, din punctul meu de vedere, și o zic cu toată sinceritatea: este un gunoi dat cu parfum și oricât de mult parfum dai peste gunoiul ăla, tot pute”, a povestit Adda încă din 2021, în podcastul Vin de-o poveste, găzduit de Radu Țibulcă pe YouTube.
Acum împarte cu Smiley scaunul de jurat la Vocea României, dar, în trecut, Theo Rose nu a avut o experiență plăcută cu HaHaHa Production, casa de producție pe care iubitul Ginei Pistol o deține. În cadrul podcast-ului Aproximativ discuții, al lui Gojira, cântăreața a povestit ce i s-a întâmplat.
După ce a terminat colaborarea cu primii impresari, Theo Rose a fost abordată de cineva de la HaHaHa și invitată la o discuție.
„Eram într-o zi într-o locație a unor prieteni și era acolo cineva de la HaHaHa, cu care mă știam, de la petreceri, din industrie. Mă rog, am mai colaborat așa, pe diferite proiecte Și a venit și mi-a zis: ‘Noi vorbim de mult de tine, că am vrea să facem treabă împreună, nu vrei și tu să intri în cărți, că ar fi momentul pentru tine să bubui și tu. Cât mai vrei să stai așa, că ești pe lângă industrie’. Și era real, era adevărată chestia”, a povestit Theo Rose.
Cu ani de experiență în muzică, Gojira nu s-a arătat deloc de acord cu abordarea de care a avut parte Theo Rose. Din punctul său de vedere, a fost vorba despre o metodă de negociere „de pe poziții de forță”, menite să submineze încrederea artiștilor.
Fără să dea nume sau să acuze pe cineva, DJ-ul a explicat ce se întâmplă cu cineva aflat la început de drum într-o casă mare de discuri.
„Ajungi argat de studio pentru un artist care oricum are tot. Piesele alea extraordinare se duc către vârful de lance și e posibil să-ți mănânci tinerețea scriind pentru alții”, a susținut Gojira.
În consecință, Theo Rose a replicat că scopul său nu are să lanseze piese pe bandă rulantă, ci să aibă ocazia să colaboreze cu oameni din industrie și să învețe.
Cu toate acestea, modul în care a decurs discuția de la HaHaHa nu a fost deloc pe placul antrenoarei de la Vocea României.
„Scopul meu nu era să scot puhoi de piese în următoarea perioadă. Scopul meu era să mă dezvolt într-un mediu în care sunt mai mulți tineri de vârsta mea, care să producă, care să scrie. Pentru mine, propunerea asta venită de la HaHaHa era o mare oportunitate.
Mi s-a spus, așa: `Oricum, dacă vii aici, la noi, un de zile nu ai cum să scoți nimic`. Problema n-a fost atunci, problema a fost la final de tot. După ce m-am deschis și le-am spus ce simt eu în legătură cu cariera mea. Și când am ieșit afară, m-a bătut așa pe umeri și mi-a zis, ‘Te primim’. Din start, la mine s-a decuplat treaba și am zis, ‘Bine, hai că ne auzim’. Și nu ne-am mai auzit”, a declarat Theo Rose.
Una dintre cele mai vehemente reacții avute după moartea lui Nosfe a fost cea a lui Rucsy Iliescu, solista fostei trupe Blaxy Girls, ce făcea furori printre adolescenți în anii 2008-2010.
Într-un text mai lung, în care nu s-a ferit să folosească și cuvinte dure, Rucsandra Iliescu și-a spus părerea despre patronii caselor de discuri.
„Prea mulți frați, harnici și talentați se zbat în mediocritate doar pentru că deciziile sunt împinse de bani. Prea mulți frați rabdă de foame, iar alții mor cu zile, uitați prin studiouri, cu telefonul în mână, deschis în notes, vânând următoarea idee câștigătoare.
Câtă scârbă am pentru industria muzicală. Se știe clar nivelul de abuz și de incorectitudine. Să fii artist astăzi este egal cu a fi sclavul unor opinii total subiective ale unor parveniți deveniți moguli din naivitatea, munca, dedicarea și viselor creatorilor! Sper ca măcar acum să înțelegeți repercusiunile acțiunilor voastre”, este o parte din textul publicat de Rucsy pe contul său de Facebook.
Același lucru l-a făcut și Ana Baniciu, care i-a criticat pe cei care nu răsplătesc și nu apreciază artiștii la adevărata lor valoare.
„Sper că e un semnal de alarmă pentru toți faptul că un artist și coleg s-a stins atât de devreme. Sper ca cei care manipulează industria, cei care umblă în mașini cu cai mulți, într-un final vor vrea să răsplătească artiștii așa cum merită sau măcar tinerii pe care îi uită Dumnezeu prin studiouri și cei care aleargă pe drumurile proaste din România pentru o cântare”, a spus Ana Baniciu în social media.
Totodată, Maria Andria a mărturisit că i-a fost greu să facă față industriei muzicale din România și chiar că i s-au făcut propuneri indecente, în schimbul promovării și a promisiunii succesului.
„Da, am avut, din păcate. Mi-a spus să fac alte chestii. Adică, eu dacă făceam chestia aia, era să fiu semnată peste tot”, dezvăluit artista pentru Antena Stars.
Nu este singura care a trăit experiențe de acest fel. În 2008, Betty de la Etnic şi patronul casei de producţie RBA, Radu Baron, erau implicați într-un scandal de proporții. După ce au avut o relație care nu a mers, artista își acuza fostul impresar de agresiune sexuală, hărțuire și șantaj.
„M-a obligat să întreţin în continuare relaţii sexuale cu el. A zis că, dacă nu se întâmplă, mă dă afară din trupă. Oricum, l-am prins că mai făcea avansuri şi altor fete”, spunea vedeta la acea vreme, citată de aradon.ro.